Hyvät yritysvastuun raportointikäytännöt ovat osa menestyvien organisaatioiden toimintaa

Kauppakorkeakoulun tutkijat ovat osallistuneet raportointikäytäntöjen kehittämiseen.
Kauppakorkeakoulun opiskelijat Hanna Kim (vas.), Melina Pinomaa ja Eerik Klemetti esittelivät opiskelijaraadin valinnan vuoden vastuullisuusraportiksi. Kuva: Julius Konttinen

Yritysvastuulla tarkoitetaan yritysten velvoitetta toimia vastuullisesti omassa yhteiskunnassaan ja muualla maailmassa. Vastuullinen yritys harjoittaa liiketoimintaa, jota ohjaavat lait, asetukset ja kansainväliset sopimukset ja suositukset sekä ay-liikkeen ja yritysten väliset puitesopimukset ja yrityksen omat toimintaohjeet. Usein yritys asettaa käytännössä tavoitteekseen ylittää esimerkiksi säädösten ja sopimusten määrittämän minimitason.

”Suomalaisen yritysvastuun raportoinnin laatu on parantunut sen eteen tehdyn työn ansiosta. Muun muassa FIBS-yritysvastuuverkosto ja Suomen Tilintarkastajat ovat tehneet tässä hyvää yhteistyötä. Myös Kauppakorkeakoulun professori Raimo Lovio ryhmineen on osallistunut kansallisen raportointikilpailun kehittämiseen. Ryhmän jäseniä käy myös säännöllisesti antamassa yritysvastuun viestintään ja raportointiin liittyviä vierailuluentoja niin yliopistoissa kuin yrityksissä. Yrityksistä pitää tietysti aina myös löytyä asiasta innostuneita ammattilaisia, jotka tekevät vastuullisuustyötä ja raportointia käytännössä, jotta asiat etenevät”, Kauppakorkeakoulun Kestävän liiketoiminnan tutkimusryhmään kuuluva tutkija, KTT Mika Kuisma kertoo.

EU:ssa yritysvastuun raportointi on tulossa pakolliseksi isommille yhtiöille ja integroitu raportointi tekee tuloaan. Lisäksi olemme siirtyneet yritysvastuun raportoinnin merkittävimmän ohjeiston Global Reporting Initiativen (GRI) versioon 4.

”Uusin GRI-ohjeisto painottaa entistäkin enemmän yrityksen ja sen sidosryhmien kannalta olennaisten asioiden raportointia sekä yritysvastuun johtamisen kuvaamista. Näin pyritään palvelemaan entistä paremmin yritysten sidosryhmiä, kuten sijoittajia. Myös integroidussa raportoinnissa tavoitteena on, että esimerkiksi sijoittajat saisivat entistä selkeämpää tietoa yrityksen tulevaisuudesta samalla, kun yrityksen raportointitaakan toivotaan keventyvän”, Mika Kuisma selventää murrosta.

Stora Enson raportti oli myös opiskelijoiden valinta vuoden parhaaksi vastuullisuusraportiksi

”Yritysvastuun raportoinnin kilpailu järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 1996, joten tämänvuotinen kilpailu oli järjestyksessään 21:s. Kauppakorkeakoulun tutkijat ovat olleet kilpailussa eri tavoin mukana alusta alkaen. Mika Kuisma oli tänäkin vuonna Kauppakorkeakoulun edustajana kilpailun järjestäjäryhmässä ja tuomaristossa. Aiemmin hän myös osallistui aktiivisesti esimerkiksi raporttien arviointityöhön.

Kilpailun tavoitteena on tarkastella vastuullisuusraportoinnin nykytilaa ja kehityspiirteitä sekä innostaa kaikkia yrityksiä ja organisaatioita raportoimaan vastuullisuudestaan. Kilpailussa arvioidaan yksinomaan yritysten vastuullisuutta koskevaa raportointia, ei niiden toiminnan vastuullisuutta muilla perustein.

Stora Enson vastuullisuusraportti voitti pääpalkinnon ja oli myös median ja opiskelijoiden valinta vuoden parhaaksi raportiksi. Stora Enso Sustainability Report 2015 sijoittui ainoana viiden parhaan raportin kärkeen jokaisessa kilpailusarjassa, ja oli siksi selvä kokonaiskilpailun voittaja. Kilpailusarjoja oli tänä vuonna viisi: biodiversiteetti, ilmastonmuutos, ihmisoikeudet, veronmaksu sekä yritysvastuu johdon palkitsemisen perusteena.

Kauppakorkeakoulun opiskelijat Hanna Kim, Eerik Klemetti ja Melina Pinomaa esittelivät opiskelijaraadin valinnan, joka oli myöskin Stora Enso. Opiskelijaraatiin kuului yhteensä 22 opiskelijaa kuudesta yliopistosta ja ammattikorkeakoulusta.

”Raportissa avattiin niin asetettuja tavoitteita, toiminnan kehittymistä kuin epäonnistumisia, minkä ansiosta raportti oli informatiivinen, läpinäkyvä ja tasapainoinen”, opiskelijat sanoivat.

Vuoden 2016 vastuullisuusraportointikilpailussa arvioitiin kaikkiaan 146 yrityksen ja organisaation raportit, jotka koskevat vuotta 2015 tai on julkaistu 1.8.2015–31.7.2016 välisenä aikana.

Vastuullisuusraportointikilpailun palkintojenjakotilaisuus järjestettiin Säätytalolla Helsingissä 22.11.2016.

Lisätietoa kilpailusta ja palkitsemisperusteista:
Yritysvastuuverkosto FIBSin verkkosivut

Lisätietoja:
KTT Mika Kuisma
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu
Johtamisen laitos
Kestävän liiketoiminnan tutkimusryhmä

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Verkkosivusto tarjoaa työkaluja opiskelijatiimien tukemiseen koko projektikurssin ajan.
Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun laskentatoimen maisteriopiskelija Milja Mieskolainen oli jo aiemmin pohtinut hakemista harjoitteluun Euroopan Unioniin, mutta oli ajatellut harjoittelupaikan saamisen olevan liian haastavaa. Keväällä 2023 hän kuitenkin huomasi ilmoituksen harjoittelupaikoista ja päätti kokeilla hakemista, sillä avoinna oli kiinnostava paikka talouden hallinnan ja EMUn valvontayksikössä. Hakeminenkaan ei osoittautunut vaikeaksi. Milja haki paikkaa, sai sen ja harjoittelu Euroopan Parlamentissa alkoi lokakuussa.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus selvitti ilmastonmuutoksen vaikutusta tundralla: lämpeneminen voi lisätä hiilen vapautumista hälyttävästi

Ilman ja maaperän lämpeneminen sekä maaperän kuivuminen lisäsi hiilen vapautumista tundran ekosysteemistä.