Hyvältä näyttää – Suomi 100 -satelliitti on vihdoin pääsemässä avaruuteen!

Suomi 100

Aalto-yliopistossa rakennetun juhlavuoden satelliitin tutkimusmatka on vihdoin alkamassa.  Avaruusyhtiö SpaceX:n mukaan kantoraketti Falcon 9:n laukaisua yritetään maanantaina 3. joulukuuta klo 20.32 Suomen aikaa. Laukaisua on siirretty jo useita kertoja; viimeksi eilen 2. joulukuuta kantoraketille tehtyjen ylimääräisten tarkistusten takia.

Falcon 9 -kantoraketin erikoisuus on sen osittainen uudelleenkäytettävyys: raketin lentoon nostava ja suureen nopeuteen kiihdyttävä osa palaa työnsä tehtyään takaisin, ja se voidaan kunnostaa uutta käyttöä varten.

Tilastollisesti Falcon 9 on hyvin luotettava raketti, sillä samalla rakettityypillä on tänä vuonna tehty jo 18 onnistunutta laukaisua.

Lopullinen päätös laukaisun yrittämisestä tehdään noin 40 minuuttia ennen lentoonlähtöaikaa. Sen jälkeen raketin polttoaine- ja nestehappitankit täytetään, ja jos sää on suotuisa ja raketti on teknisesti kunnossa, käynnistetään automaattinen laukaisuohjelmisto 45 sekuntia ennen lähtöaikaa.

Uudelleenkäytettävän rakettiosan on tarkoitus laskeutua merellä olevan lavetin päälle vain noin viisi ja puoli minuuttia lennettyään. Raketin toinen osa jatkaa toimintaansa ja vie satelliitit avaruuteen.

64 satelliitin kimppakyyti

Falcon 9:n mukana on kaikkiaan 64 piensatelliittia. Suomi 100 -satelliitin lisäksi mukana lennolla on myös Aalto-yliopiston satelliittihankkeesta syntyneen yhtiön toinen tutkasatelliitti.

Kyseessä on suurin määrä satelliitteja, joka laukaistaan samalla kertaa avaruuteen Yhdysvalloista.

Satelliitit vapautetaan 575 kilometrin korkeudessa olevalle radalle, joka kulkee lähes maapallon napojen ylitse. Suomi 100 -satelliitin vuoro on noin 4 tuntia ja 30 minuuttia laukaisun jälkeen.

Suomi 100 -satelliitti mittaa erikoisvalmisteisella radiolaitteistollaan lähiavaruudessa olevia avaruussääilmiöitä. Lisäksi satelliitin kamera kuvaa avaruussään näkyviä merkkejä, esimerkiksi revontulia, sekä maapalloa ja erityisesti Suomea.

Kyseessä on Aalto-yliopiston kolmas satelliitti. Aalto-yliopiston kumppanina satelliitin kehityksessä on Ilmatieteen laitos, joka on osallistunut satelliitin tietokoneohjelmiston ja instrumenttien valmistukseen sekä on mukana tieteellisessä tutkimusohjelmassa.

Laukaisua voi tulla seuraamaan Aalto-yliopistossa järjestettävään avoimeen seurantatilaisuuteen Maarintie 8:aan klo 19.30 alkaen. Laukaisua voi myös seurata suorana muun muassa Suomi 100 -satelliitin nettisivuilla osoitteessa suomi100satelliitti.fi. Videolähetys laukaisupaikalta alkaa noin 20 minuuttia ennen laukaisua.

Lisätietoja:

Professori Esa Kallio
p. 050 420 5857

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.

People registration to SSD
Mediatiedotteet Julkaistu:

Vuoden suurimman kestävyystapahtuman ohjelma julkaistu - mukana muun muassa taloustieteilijä Kate Raworth ja presidentti Tarja Halonen

Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston Sustainability Science Days -tapahtuma yhdistyy tänä vuonna maailman suurimman kestävyys- ja innovaatiokonferenssin kanssa. Tapahtumassa 2000 asiantuntijaa kokoontuu ratkaisemaan kestävyyshaasteita.