Hyvää suunnittelua vauvasta vaariin

Kaupunkeja, rakennuksia, tuotteita ja palveluita suunnittelevat arkkitehdit ja muotoilijat tietävät, että käyttäjien mukaan ottaminen suunnitteluprosessiin on tärkeää, jotta lopputulos olisi mieleinen. Usein kuitenkin kohteet on suunniteltu käyttäjille, jotka ovat hyväkuntoisia ja aikuisia. Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun elokuun väitöskirjatutkijat ovat ottaneet kohderyhmäkseen toisenlaiset käyttäjät.
Kansikuvat Verma ja Lee

Bang Jeon Lee on tutkinut muotoilun alan väitöskirjassaan, miten suunnittelijat voisivat huomioida lapset ja ottaa heidät mukaan suunnitteluprosessiin. Väitöskirjassaan ”Tangible ideation – how to design for and with children” hän tarjoaa monia käytännönläheisiä näkökulmia lasten kanssa ja lapsille suunnitteluun. Arkkitehtuurin alalta väittelevä Ira Verma on tutkinut puolestaan, miten kaupunki- ja rakennussuunnittelussa tulisi ottaa huomioon ikääntyvän väestön tarpeet väitöskirjassaan ”Housing Design for All? The challenge of ageing in urban planning and housing design – The Case Helsinki”.

Kestävä suunnittelu huomioi kaiken kokoiset ja ikäiset. Monia väittelijöiden huomioimia käytäntöjä voi hyödyntää kaikessa suunnittelussa, olipa kohteena aikuiset, lapset tai eritysryhmät. Bang Leen mukaan yksi tapa huomioida lapset suunnittelussa on kuunnella heitä ja kunnioittaa heidän yksilöllisiä tarpeitaan. Kun kaupungit ja tilat suunnitellaan ikääntyvä väestö huomioiden, ne palvelevat meitä kaikkia. Se, että palveluiden äärelle pääsee vaivattomasti viihtyisää reittiä pitkin kävellen tai julkisella liikenteellä, auttaa meitä kaikkia. Ikääntyville se antaa mahdollisuuden elää aktiivisesti ja asua omassa kodissaan mahdollisimman pitkään.

Tutustu lisää, miten tulevaisuuden suuria haasteita ratkaistaan eri käyttäjäryhmät huomioonottavilla suunnittelumetodeilla. Ira Verman väitöskirja Housing Design for All? on nyt saatavilla Aalto University Shopista ja verkkokaupasta shop.aalto.fi. Bang Lee väittelee perjantaina 30.8. M1-sali, Kandidaattikeskus (Otakaari 1, Espoo). Tangible ideation on saatavilla 30.8. alkaen Aalto University Shopista ja shop.aalto.fi.

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Suomen paviljongissa Venetsian 60. kansainvälisessä taidebiennaalissa nähdään näyttely The pleasures we choose. Näyttely on esillä 24.11.2024 asti.
Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Visuaalisen viestinnän muotoilun opiskelijat ja professori palkittiin Vuoden Huiput -gaalassa, jossa juhlittiin parasta suomalaista luovaa suunnittelua.
Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle

Lahjoitus on kohdennettu teollisen internetin ja digitaalisten kaksosten tutkimukseen ja opetukseen.
Event information on a yellow to coral gradient background with yellow bubbles and a photo of a colorful event space.
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Kaikki aaltolaiset ovat tervetulleita, osallistuminen ei vaadi ilmoittautumista!