Uutiset

Hyppää robottibussin kyytiin Otaniemessä!

Syyskuun lopussa kampukselle saapuneet kaksi robottibussia ovat alkaneet ottaa matkustajia kyytiin.
robot-buses_in_otaniemi_fi.jpg

Bussit liikennöivät ohjelmoidulla reitillä Betonimiehenkuja - Lämpömiehenkuja – Metallimiehenkuja. Pysäkkejä (https://www.sohjoa.fi/) on kolme ja bussit pysähtyvät niillä automaattisesti. Ensimmäisellä viikolla Valimon pysäkki on pois käytöstä metsätöiden vuoksi.

Yhteen bussiin mahtuu kerralla kahdeksan matkustajaa. Lisäksi mukana on aina valvoja, joka myös huolehtii bussin turvallisuudesta. Bussien käyttäminen on maksutonta ja ne ovat kaikille avoimia.

Kiinteää aikataulua ei ole, vaan robottibussit liikkuvat aamupäivisin ja iltapäivisin vaihtelevin kellonajoin. Lisätietoa aikatauluista on osoitteessa https://twitter.com/automatedbusfi

”Pysäkille kannattaa mennä ilman kiirettä ja odottaa bussin tuloa”, opastaa hankkeessa mukana oleva Iisakki Kosonen rakennetun ympäristön laitokselta. ”Bussit liikkuvat hitaasti, niiden keskinopeus on vain 11 km tunnissa. Kaatosateella bussit jäävät varikolle”.

Testialusta uusille palveluille

Robottibussikokeilun aikana selvitetään, miten robottiautot selviävät kaupunkiympäristössä ja miten ne tulee huomioida suunniteltaessa liikenteenohjausta ja liikenneturvallisuutta. Lisäksi tavoitteena on tarjota yrityksille mahdollisuus testata uusia palveluja ja tuotteitaan, kuten erilaisia antureita, ja päästä mukaan robottiliikenteen kehitykseen.

Kokeilu on osa Metropolian koordinoimaa kaksivuotista 6Aika-rahoitteista SOHJOA-hanketta, jossa hankekumppaneina ovat Aalto-yliopisto, Forum Virium Helsinki, Maanmittauslaitos sekä Tampereen teknillinen yliopisto.

SOHJOA-hanke on osa Suomen kuuden suurimman kaupungin yhteistä 6Aika-strategiaa, jossa kehitetään avoimempia ja älykkäämpi palveluita. Tavoitteena on synnyttää Suomeen uutta osaamista, liiketoimintaa ja työpaikkoja.

Hankkeen rinnalla on myös Demos Helsingin kanssa tehtävä Tekes Challenge Finland -rahoitteinen valmisteluhanke, jonka tavoitteena suomalaisten yritysten vientituotteiden ja palvelujen löytäminen yritysten ja tutkimusryhmien yhteistyön kautta.

Automaattiajoneuvojen toimintaa suomalaisissa olosuhteissa testataan osana Liikenneviraston ja Trafin rahoittamaa NordicWay -hanketta, jossa osaltaan valmistaudutaan uudentyyppisiin liikenteen palveluihin ja tieliikenteen automaatioon.

Lisätietoa:

Iisakki Kosonen,
Staff Scientist
Aalto-yliopisto, rakennetun ympäristön laitos
puh. 050 5250 457
[email protected]

Harri Santamala
Projektipäällikkö
Metropolia AMK.
puh. 040 334 1516
[email protected]

 

 

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

A Grid ilmakuva Kuva: Mikko Raskinen
Kampus, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Aalto-yliopiston TUTLI-projekti eParkly kerää pysäköintidataa A Gridin pysäköintialueelta tulevaisuuden pysäköintiratkaisuiden kehittämiseksi

eParkly -pilottiprojekti käynnistyy A Gridin viereisellä pysäköintipaikalla (A Grid B Otakaari 5, alue 541) maanantaina 29.3.2021. Pilottiprojektin tarkoituksena on testata ohjelmistoa ja kerätä kameran avulla tietoa kyseisen pysäköintialueen täyttöasteesta eri vuorokaudenaikoina.
Poikkeustilanne-kuvitus
Kampus, Poikkeustilanteet Julkaistu:

Keskeytys kaukolämmön jakelussa seuraavissa kiinteistöissä: Betonimiehenkuja 3 ja 5

Keskeytämme Betonimiehenkuja 3 ja 5 kiinteistöiden kaukolämmön jakelun muutöstöiden takia torstaina 25.3. klo 8.00-16.00 välillä.
Poikkeustilanne-kuvitus
Kampus, Poikkeustilanteet Julkaistu:

Sähkökatko vaikutti osaan rakennuksista Otaniemen kampuksella

Otaniemen alueella oli sähkökatko, joka vaikutti osaan rakennuksista.
Computer setup in Remote teaching studio
Kampus Julkaistu:

Uusi etäopetusstudio Väreessä

Väreessä on uusi etäopetusstudio hyvälaatuisiin Zoom- tai Teams-kokouksiin sekä luento- tai muihin tallennuksiin. Toinen vastaava tulossa myöhemmin.