Uutiset

Hyppää robottibussin kyytiin Otaniemessä!

Syyskuun lopussa kampukselle saapuneet kaksi robottibussia ovat alkaneet ottaa matkustajia kyytiin.
robot-buses_in_otaniemi_fi.jpg

Bussit liikennöivät ohjelmoidulla reitillä Betonimiehenkuja - Lämpömiehenkuja – Metallimiehenkuja. Pysäkkejä (https://www.sohjoa.fi/) on kolme ja bussit pysähtyvät niillä automaattisesti. Ensimmäisellä viikolla Valimon pysäkki on pois käytöstä metsätöiden vuoksi.

Yhteen bussiin mahtuu kerralla kahdeksan matkustajaa. Lisäksi mukana on aina valvoja, joka myös huolehtii bussin turvallisuudesta. Bussien käyttäminen on maksutonta ja ne ovat kaikille avoimia.

Kiinteää aikataulua ei ole, vaan robottibussit liikkuvat aamupäivisin ja iltapäivisin vaihtelevin kellonajoin. Lisätietoa aikatauluista on osoitteessa https://twitter.com/automatedbusfi

”Pysäkille kannattaa mennä ilman kiirettä ja odottaa bussin tuloa”, opastaa hankkeessa mukana oleva Iisakki Kosonen rakennetun ympäristön laitokselta. ”Bussit liikkuvat hitaasti, niiden keskinopeus on vain 11 km tunnissa. Kaatosateella bussit jäävät varikolle”.

Testialusta uusille palveluille

Robottibussikokeilun aikana selvitetään, miten robottiautot selviävät kaupunkiympäristössä ja miten ne tulee huomioida suunniteltaessa liikenteenohjausta ja liikenneturvallisuutta. Lisäksi tavoitteena on tarjota yrityksille mahdollisuus testata uusia palveluja ja tuotteitaan, kuten erilaisia antureita, ja päästä mukaan robottiliikenteen kehitykseen.

Kokeilu on osa Metropolian koordinoimaa kaksivuotista 6Aika-rahoitteista SOHJOA-hanketta, jossa hankekumppaneina ovat Aalto-yliopisto, Forum Virium Helsinki, Maanmittauslaitos sekä Tampereen teknillinen yliopisto.

SOHJOA-hanke on osa Suomen kuuden suurimman kaupungin yhteistä 6Aika-strategiaa, jossa kehitetään avoimempia ja älykkäämpi palveluita. Tavoitteena on synnyttää Suomeen uutta osaamista, liiketoimintaa ja työpaikkoja.

Hankkeen rinnalla on myös Demos Helsingin kanssa tehtävä Tekes Challenge Finland -rahoitteinen valmisteluhanke, jonka tavoitteena suomalaisten yritysten vientituotteiden ja palvelujen löytäminen yritysten ja tutkimusryhmien yhteistyön kautta.

Automaattiajoneuvojen toimintaa suomalaisissa olosuhteissa testataan osana Liikenneviraston ja Trafin rahoittamaa NordicWay -hanketta, jossa osaltaan valmistaudutaan uudentyyppisiin liikenteen palveluihin ja tieliikenteen automaatioon.

Lisätietoa:

Iisakki Kosonen,
Staff Scientist
Aalto-yliopisto, rakennetun ympäristön laitos
puh. 050 5250 457
[email protected]

Harri Santamala
Projektipäällikkö
Metropolia AMK.
puh. 040 334 1516
[email protected]

 

 

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Three mannequins displaying garments designed by Elina Onkinen and Kasia Gorniak. Photo: Mikko Raskinen/Aalto University
Kampus, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Viisi helmeä Designs for a Cooler Planet -näyttelyssä: Tahroja joilla on tarina, väriä biojätteestä ja kimaltavaa puuta

12. lokakuuta 2022 asti avoinna oleva Designs for a Cooler Planet esittelee rohkeita kestävän kehityksen ideoita, muun muassa muodin, ruoan ja materiaalien kautta.
library
Kampus Julkaistu:

Tilojen täyttöastetutkimus käynnistynyt

Tilojen täyttöasteita Otaniemen kampuksella tutkitaan syksyn 2022 aikana.
Kids making huge soap bubbles at Alvari square.
Kampus Julkaistu:

Aurinkoinen perhepäivä houkutteli yli tuhat kävijää kampukselle

Aalto-yliopiston perhepäivä 10.9. kokosi kampukselle useita Aalto-perheitä nauttimaan aurinkoisesta päivästä tieteellisten ja taiteellisten esitysten ja aktiviteettien parissa, joita oli järjestetty kaikenikäisille. Erityisesti monipuolista ohjelmaa kiiteltiin palautteissa.
A group of people including children sitting around desks with monitors
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Aallon perhepäivässä viihdyttiin tekoälyn parissa

CEST-tutkimusryhmä järjesti interaktiivisen molekyylipelin Aallon perhepäivässä.