Hyötyykö Eurooppa Brexitistä?

Kauppakorkeakoulun ja PwC:n järjestämässä Capital Markets -seminaarissa pohdittiin Brexitin vaikutuksia Euroopassa.
Seminaarissa olivat mukana muun muassa Janne Rajalahti, PwC, Kristiina Helenius, Nordic West Office, Dr Andrew Sentence, PwC, Prof. Vesa Puttonen, Kauppakorkeakoulu ja Antti Oksanen,Taloustaito.

Miltä Eurooppa näyttää Brexitin jälkeen? Näkyykö markkinassa merkkejä, jotka näyttävät vihreää valoa turvallisille investoinneille?  Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun ja PwC:n järjestämässä Capital Markets -seminaarissa käsiteltiin Brexitin vaikutuksia Euroopassa.

Tilaisuuden avannut PwC:n partneri Janne Rajalahti johdatteli yritysten talousjohdosta koostuvan seminaariyleisön pohtimaan sitä, miten maailmantalous ja markkinat käyttäytyvät Brexitin jälkeen ja mitä on odotetavissa tulevaisuudessa.

Capital Markets -seminaari on jokavuotinen, jo perinteeksi muodostunut, yritysten ja yhteisöjen talousjohdolle suunnattu kutsuvierastapahtuma, jossa käsitellään vuosittain maailmantalouden ajankohtaisimpia ilmiöitä. Seminaari kokoaa yhteen alan asiantuntijat pohtimaan miltä tulevaisuus näyttää ja mitkä ovat ne haasteet, joihin yritysten on valmistauduttava vastaamaan. Tapahtuma järjestettiin syyskuun lopussa yhdeksännettä kertaa.

Avauspuheenvuoron piti PwC:n Senior Economic Adviser, pitkän uran Englannin Pankissa tehnyt Andrew Sentance Iso-Britanniasta.  Hän maalasi kuvan epätavallisessa poliittisessa kontekstissa olevasta Euroopasta, joka silti, finanssikriisin jälkeenkin, kasvaa taloudellisesti, tosin maltillisemmin kuin ennen Brexitiä. ”Maailmantalouden kasvu tapahtuu nyt idässä, kuten Kiinassa”, Sentance painotti.

Entä miltä Eurooppa näyttää markkinana Yhdysvalloista katsottuna? Tätä tilannetta avasi seminaariyleisölle Partner & Director Kristiina Helenius North America Nordic West Officesta.

Puheenvuorossaan Helenius totesi valkoisen talon olevan tällä hetkellä jonkinasteisessa kaaoksen tilassa ja painotti että Yhdysvalloille on äärimmäisen tärkeää saada myös oma talouskasvu Euroopan rinnalla vetämään, jotta muun muassa presidentinvaaleissa annetut lupaukset voidaan toteuttaa.

Tilaisuuden päätti Kauppakorkeakoulun Rahoituksen professori Vesa Puttonen, joka valotti sijoittajan näkökulmaa Euroopan tilanteeseen. ”Markkinat ovat yllättävän rauhalliset verrattuna globaaliin poliittiseen tilanteeseen”, Puttonen totesi. ”Valtioiden lainanotto kasvaa. Keskuspankit kiihdyttävät omalta osaltaan tätä kehitystä ostamalla valtioiden obligaatioita. Valtioiden alijäämän siis rahoittavat keskuspankit.”

”Mutta onko tänä päivänä mitään syytä olla huolissaan?”, Puttonen kysyi ja totesi samalla nykyisen nollakorkoympäristön tarjoavat perustan tuleville kuplille. Kysymykseen siitä mitä tehdä mikäli tiukka paikka tulee, oli Puttosella vastaus valmiina. ”Kauppakorkeakoulussa kasvaa koko joukko uusia talousjohtajia ratkoman globaalin ja Euroalueen talouden haasteita. Modern teacher asks students for solutions”, olivat loppusanat Capital Market -seminarissa vuonna 2017.

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Saastamoisen säätiön edustajat
Yhteistyö Julkaistu:

Saastamoisen säätiö toimii aktiivisesti edistääkseen tiedettä ja taidetta kansainvälisesti

Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja tuen kohdistaminen nuorten hyväksi on säätiölle tärkeää.