Uutiset

Hotellirobotti sai töitä Hanasaaresta

Kalle-robotti on Kauppakorkeakoulun ja Hanasaaren hotellin yhteinen hanke. Robotti on toiminut jo jonkin aikaa hotellin ”piccolona”.
Kalle-robotti
Kalle-robotti. Kuva: Hanasaari

Robotiikan ja tekoälyn (AI) aikakausi on lähellä, ja asiantuntijat ennustavat niiden laajaa integroitumista jokapäiväiseen elämäämme seuraavan vuosikymmenen tai kahden sisällä. Sekä liike-elämässä toimivat että tutkijat ennakoivat tätä todellisuutta. Tutkimusprojekti, jota johtivat ja koordinoivat professorit Yong Liu ja Virpi Tuunainen Kauppakorkeakoulun tieto- ja palvelujohtamisen laitokselta, tutki palvelurobottien käyttöönoton yhteiskunnallisia ja liiketaloudellisia vaikutuksia. Professorit keskittyivät näiden innovatiivisten teknologioiden uusien mahdollisuuksien ja mahdollisten uhkien tunnistamiseen.

”Tietoa on vielä vähän siitä, kuinka voi tehokkaasti valmistautua lähestyvään palvelurobottien aikakauteen ja hyödyntää niiden koko potentiaali Suomen taloudessa ja kulttuurissa. Tämä projekti pyrkii olemaan edelläkävijä robottipalvelukokemusten suunnittelun ymmärtämisessä ja sen ymmärtämisessä, miten robottipalvelu vaikuttaa kuluttajiin ja yrityksiin”, Yong Liu sanoo.

”Tämän tutkimuksen edelläkävijänä pyrimme antamaan arvokkaita näkemyksiä robottipalvelun käytöstä ja vaikutuksista, jotta yritykset ja yhteiskunta voivat omaksua ja valjastaa näiden teknologioiden muuttavan voiman.”

Kalle työssään

Ennen kuin Kalle-robotti otettiin käyttöön se testattiin ja esiohjelmoitiin huolellisesti. Tämä tarkoitti muun muassa robotin koordinoimista Hanasaaren hissiverkostoon sekä ohjelmoidun tiekartan luomista hotellin kolmesta kerroksesta ja 66 hotellihuoneesta. 

Hanasaaren asiakkaat ovat voineet kesäkaudella 2023 tilata huonepalvelun juomatuotteita Kallelta, joka on toimittanut tilauksen ovelle.  

Tilausprosessin kulku on seuraava: asiakas soittaa Hanasaaren ravintola PLATSiin. Tämän jälkeen ravintolan henkilökunta laittaa tilauksen robotin sisään ja valitsee hotellihuoneen numeron robotin näytöltä. Sitten robotti toimittaa tilauksen itsenäisesti hotellihuoneen ovelle. 

Robotti osaa itse tilata hissin ja kulkea oikeaan kerrokseen ja huoneeseen. Hotellihuoneen ovelle saavuttuaan robotti soittaa asiakkaan huoneen puhelimeen, jonka jälkeen asiakas voi noutaa tilauksensa ovelta. Jos asiakas ei ole paikalla, robotti jatkaa soittamista hetken. Jos asiakas ei avaa ovea, robotti palaa ravintolaan ja yrittää jonkin ajan kuluttua uudestaan. 

Hankkeen ovat rahoittaneet Jenny ja Antti Wihurin rahasto ja Opetushallitus.  

Katso video, jonka on tuottanut Clutch Productions.

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:

Lue lisää uutisia

Harald Herlin Learning Center
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Oppimiskeskuksessa pilotoidaan 19.8.2024 alkaen uusia aukioloaikoja

Opiskelijoiden ja henkilöstön mahdollisuudet käyttää tiloja ja kokoelmia laajentuvat.
Joukko ihmisiä kävelee Lehmuskujaa pitkin kesällä
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Vahva kokonaistulos: Suomen Akatemialta 27,5 miljoonaa euroa tutkimukseen

Akatemiatutkija- ja akatemiahankerahoituksen sai yhteensä 52 aaltolaista. Aalto-yliopistolle myönnetty rahoitus on kokonaisuudessaan 27,5 miljoonaa euroa.
Aalto Space mockup ravintolatarjonnasta
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Ravintolapalvelut Aalto Spaceen - testaa ja voita!

Testaa, löydätkö kampuksen ravintolat Aalto Space -sovelluksesta ja voita kesäisiä palkintoja.
pohjallinen pdp-gaalassa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Opiskelijaprojekti synnytti innovaation: Kengän sisäpohjat syntyvät muovin sijaan kompostoituvasta puuvaahdosta

Aalto-yliopiston opiskelijat kehittivät kestävän sisäpohjan prototyypin, joka taipuu, kestää kosteutta ja tuntuu pehmeältä ihoa vasten. Suomalainen kenkäyritys VIBAe lähtee syksyllä testaamaan materiaalia käyttäjillä.