Uutiset

Hotellirobotti sai töitä Hanasaaresta

Kalle-robotti on Kauppakorkeakoulun ja Hanasaaren hotellin yhteinen hanke. Robotti on toiminut jo jonkin aikaa hotellin ”piccolona”.
Kalle-robotti
Kalle-robotti. Kuva: Hanasaari

Robotiikan ja tekoälyn (AI) aikakausi on lähellä, ja asiantuntijat ennustavat niiden laajaa integroitumista jokapäiväiseen elämäämme seuraavan vuosikymmenen tai kahden sisällä. Sekä liike-elämässä toimivat että tutkijat ennakoivat tätä todellisuutta. Tutkimusprojekti, jota johtivat ja koordinoivat professorit Yong Liu ja Virpi Tuunainen Kauppakorkeakoulun tieto- ja palvelujohtamisen laitokselta, tutki palvelurobottien käyttöönoton yhteiskunnallisia ja liiketaloudellisia vaikutuksia. Professorit keskittyivät näiden innovatiivisten teknologioiden uusien mahdollisuuksien ja mahdollisten uhkien tunnistamiseen.

”Tietoa on vielä vähän siitä, kuinka voi tehokkaasti valmistautua lähestyvään palvelurobottien aikakauteen ja hyödyntää niiden koko potentiaali Suomen taloudessa ja kulttuurissa. Tämä projekti pyrkii olemaan edelläkävijä robottipalvelukokemusten suunnittelun ymmärtämisessä ja sen ymmärtämisessä, miten robottipalvelu vaikuttaa kuluttajiin ja yrityksiin”, Yong Liu sanoo.

”Tämän tutkimuksen edelläkävijänä pyrimme antamaan arvokkaita näkemyksiä robottipalvelun käytöstä ja vaikutuksista, jotta yritykset ja yhteiskunta voivat omaksua ja valjastaa näiden teknologioiden muuttavan voiman.”

Kalle työssään

Ennen kuin Kalle-robotti otettiin käyttöön se testattiin ja esiohjelmoitiin huolellisesti. Tämä tarkoitti muun muassa robotin koordinoimista Hanasaaren hissiverkostoon sekä ohjelmoidun tiekartan luomista hotellin kolmesta kerroksesta ja 66 hotellihuoneesta. 

Hanasaaren asiakkaat ovat voineet kesäkaudella 2023 tilata huonepalvelun juomatuotteita Kallelta, joka on toimittanut tilauksen ovelle.  

Tilausprosessin kulku on seuraava: asiakas soittaa Hanasaaren ravintola PLATSiin. Tämän jälkeen ravintolan henkilökunta laittaa tilauksen robotin sisään ja valitsee hotellihuoneen numeron robotin näytöltä. Sitten robotti toimittaa tilauksen itsenäisesti hotellihuoneen ovelle. 

Robotti osaa itse tilata hissin ja kulkea oikeaan kerrokseen ja huoneeseen. Hotellihuoneen ovelle saavuttuaan robotti soittaa asiakkaan huoneen puhelimeen, jonka jälkeen asiakas voi noutaa tilauksensa ovelta. Jos asiakas ei ole paikalla, robotti jatkaa soittamista hetken. Jos asiakas ei avaa ovea, robotti palaa ravintolaan ja yrittää jonkin ajan kuluttua uudestaan. 

Hankkeen ovat rahoittaneet Jenny ja Antti Wihurin rahasto ja Opetushallitus.  

Katso video, jonka on tuottanut Clutch Productions.

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

The magnetic properties of a material can affect how it interacts with light.
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijoille läpimurto: Yksisuuntaisen lasin kehitys vihdoin mahdollista

Tutkijat kehittivät uuden metamateriaalin, joka voi toimia monenlaisten teknologisten innovaatioiden pohjana.
Mikko Alava ja kolme muuta tutkimusryhmän jäsentä kuvattuna teknisen laitteen äärellä.
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Suomen Kulttuurirahastolta suuria apurahoja tieteelle

Apurahan tieteeseen tai taiteeseen sai 30 henkilöä tai ryhmää Aalto-yliopistosta.
Photo
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Katsaus Aallon avoimiin julkaisuihin 2023

90 % Aallon vuoden 2023 tieteellisistä lehtiartikkeleista on avoimesti saatavilla.
Profile data workflow
Poikkeustilanteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aallon tutkimusportaalin ja Aalto.fi:n integraatio-ongelmat ratkaistu

Akatemisten profiilitietojen synkronoinnissa Tutkimusportaalin ja Aalto.fi:n välillä on ollut haasteita. Integraatio-ongelmat on nyt saatu ratkaistua ja akateemiset profiilit - muun muassa profiilikuvat, julkaisut ja akateemiset ansiot - integroituvat saumattomasti Tutkimusportaalista Aalto.fi:hin