Hiili virtaa taideteokseen – Lux Helsingissä katsotaan Helsingin keuhkoja uudesta näkökulmasta

Lux Helsinki -valotaidefestivaali tammikuussa 3.-7.1.2024 tuo yhteen tiedettä ja taidetta, kun taiteilijat Teemu Lehmusruusu ja Roberto Fusco kytkeytyvät teoksessaan CO-CARBON-hankkeen tutkimusdataan.
Keuhkot_Lungs_installation at LUX Helsinki
Image: Teemu Lehmusruusu / LUX Helsinki

Aikamme suurimmat haasteet — kuten esimerkiksi ilmastonmuutos — eivät ole ratkaistavissa vain teknisillä keinoilla. Ne ovat ihmisen aiheuttamia ja vallitseviin arvoihin sekä kulttuuriin sidoksissa, ja siksi niitä tulee lähestyä myös taiteen ja luovuuden avulla.

Tekijät haluavat herättää keskustelua kaupunkien hiilensidonnasta ja kutsuvat kaikki kaupunkilaiset mukaan seuraamaan tieteen ja taiteen yhdistävää valotaideteosta Keuhkot. Se visualisoi ja kokemuksellistaa, miten hiili kiertää Helsingin ”keuhkoissa” eli sen viheralueilla. CO-CARBON-tutkimushankkeen mittaukset muuttuvat taiteen keinoin kartaksi näkymättömästä Helsingistä.

Lux Helsinki -tapahtumassa Esplanadin puistoon esille tuleva Roberto Fuscon ja Teemu Lehmusruusun kokeellinen dokumenttielokuva Keuhkot on syntynyt yhteistyössä Helsingin yliopiston Ilmakehätieteiden keskus INARin ja Aalto-yliopiston kanssa.

Keuhkot on laserkeilausaineistoon ja hiilenvirtausdataan perustuva tietokonepohjainen animaatio. Laserkeilaus on menetelmä, jolla saadaan maastosta tarkkaa, kolmiulotteista tietoa. Teos tuo koettavaksi kaupunkitilassa tapahtuvia näkymättömiä tapahtumia: ekosysteemien toimintaa ja tämän merkitystä kaupungin ilmastonkestävyydessä ja elettävyydessä. Teos hyödyntää Helsingin yliopiston INARin hiilimittauksia Helsingin Tornin katolla ja Kumpulan kampuksella.

CO-CARBON-hanke lisää kansalaisten tietoisuutta kaupunkiluonnon hiilinieluista ja muista ekosysteemipalveluista. Hankkeessa mukana ovat Aalto-yliopisto, Helsingin yliopisto, Ilmatieteen laitos, Hämeen ammattikorkeakoulu ja Kööpenhaminan yliopisto.

Hankkeen varajohtajan, Aalto-yliopiston professori Ranja Hautamäen tiimi sai idean hiilensidonnan näkymättömän mutta elintärkeän prosessin havainnollistamisesta taiteen keinoin Helsinki LUXissa Hautamäki lähestyi taiteilija Teemu Lehmusruusua, joka toimii Aallon taiteen ja median laitoksen väitöskirjatutkijana ja joka on aiemmissa töissään tutkinut ekologisten prosessien havainnollistamista monialaiseen tutkijayhteistyöhön nojaten.

”Toivon, että teos avaa katsojille Helsingin viheralueiden merkitystä kaupungin keuhkoina ja elintärkeänä osana ilmastokestävää ja luonnon monimuotoisuutta edistävää kaupunkia.”, Ranja Hautamäki sanoo.

Keuhkot-teokseen voi tutustua Lux Helsingissä, Esplanadin puistossa 3.–7. tammikuuta 2024 klo 17–22.

Tutustu Keuhkot-teokseen Lux Helsingin verkkosivuilla

Lisätietoja:
Professori Ranja Hautamäki

Teemu Lehmusruusu

Yliopiston lukuvuoden avajaistilaisuus 3.9.2023. Kuva: Mikko Raskinen
Yhteistyö Julkaistu:

Alumni, ovatko yhteystietosi ajan tasalla?

Kesällä 2024 Aalto-yliopisto toteuttaa tekstiviestikampanjan, jossa pyydetään alumneja päivittämään yhteystietonsa.
Event poster with a young researcher looking down with lighst and code reflected around her.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Unite! Research Week 14.-18.lokakuussa, Grenoble-Autrans

Verkostoitumistapahtuma tohtoriopiskelijoille Unite!-verkoston yliopistoista.
Kampus, Yhteistyö, Yliopisto Julkaistu:

HR palvelupisteen kesätauko ja uudet aukioloajat 6.8.2024 alkaen

HR palvelupiste on kesätauolla 28.6 - 5.8.2024. Uudet aukioloajat 6.8.2024 alkaen ovat tiistai - torstai klo 12.00 - 15.00. Huom! aukioloajat muuttuvat 6.8.2024 alkaen.
Joukko ihmisiä kävelee Lehmuskujaa pitkin kesällä
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Vahva kokonaistulos: Suomen Akatemialta 27,5 miljoonaa euroa tutkimukseen

Akatemiatutkija- ja akatemiahankerahoituksen sai yhteensä 52 aaltolaista. Aalto-yliopistolle myönnetty rahoitus on kokonaisuudessaan 27,5 miljoonaa euroa.