Hevitutkijat, musiikkiteollisuuden edustajat ja artistit kohtaavat ensi kertaa Otaniemessä

Modern Heavy Metal -konferenssissa pohditaan musiikin, artistien ja kulttuurin autenttisuutta ja kaupallista houkuttelevuutta.
Modern heavy metal conference. Photo: Mikko Raskinen / Aalto University
Modern Heavy Metal -konferenssi järjestetään Otaniemessä. Kuva: Mikko Raskinen / Aalto-yliopisto

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu isännöi 26.−28. kesäkuuta kansainvälistä metallimusiikin tutkimuskonferenssia – ensimmäistä kertaa uudessa rakennuksessaan Otaniemessä. Poikkitieteelliseen Modern Heavy Metal (MHM) 2019 -konferenssiin osallistuu kolmisenkymmentä puhujaa lähes 20 eri maasta. Suurin osa heistä on metallimusiikin tutkijoita, mutta joukossa on myös musiikkiteollisuuden edustajia ja artisteja.

MHM-konferenssi toteutetaan Kauppakorkeakoulussa jo viidettä kertaa. Tämän vuoden teema on Authenticity and commercial appeal eli ”Autenttisuus ja kaupallinen houkuttelevuus”.

Konferenssin perustaja ja järjestäjä, akatemiatutkija ja musiikkijohtamisen ja kulttuuriviennin dosentti Toni-Matti Karjalainen kertoo tämän vuoden esitysten tarjoavan monipuolisen ja monikulttuurisen läpileikkauksen metalli- ja populaarimusiikin tutkimukseen.

”Esitykset käsittelevät autenttisuuden ja kaupallisuuden aspekteja eri alojen tutkimuksen näkökulmasta ja tarjoavat näkökulmia eri maiden ja alueiden metallikulttuureihin, -yhtyeisiin ja -ilmiöihin. Konferenssin pääpuheenvuoroina kuullaan brittiläisen professorin Paul Carrin Sting-tutkimus ja joensuulaisen tohtorin Salli Anttosen diskurssianalyysi. Ne peilaavat autenttisuuden näkökulmia laajemmin populaarimusiikin piirissä.”

Dokumentteja, verkostoitumista ja Tuskaa

Akateemisten esitysten lisäksi luvassa on paljon monipuolista musiikkialan nykypäivää avaavaa ohjelmaa. Keskiviikko (26. kesäkuuta) huipentuu amerikkalaisen ohjaajan Bob Nalbandianin Band Vs Brand -dokumentin näytökseen. Torstain (27. kesäkuuta) päätösnumerona on puolestaan Battle BEAST -yhtyeen Eero Sipilän ja ARION-yhtyeen Lassi Vääräsen parihaastattelu. Music Finlandin kanssa järjestetyssä paneeli ja verkostoitumistilaisuudessa ääneen pääsevät Music Finlandin kansainväliset kutsuvieraat. Perjantain (28. kesäkuuta) päätöspaneelin osallistujina ovat puolestaan STAM1NA-yhtyeen kitaristi Pekka Olkkonen, HUMAVOID-yhtyeen kosketinsoittaja Suvimarja Halmetoja, brittiläisen INCENDIA MUSIC -yhtiön omistaja Lulu Davis ja ROCKFEST-tapahtuman tuottaja, agentti ja manageri Toni Törrönen.

Aiheiden puintia voi sujuvasti jatkaa Helsingin Suvilahdessa 28.−30. kesäkuuta järjestettävällä Tuska-festivaalilla, josta on vuosien myötä muodostunut yksi maailman suurista metallimusiikin tapahtumista. Tuska on myös MHM-konferenssin yhteistyökumppani.

Lisätiedot:
Akatemiatutkija Toni-Matti Karjalainen

www.modernheavymetal.net

#mhmconf2019 #aalto

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Robotiikka ja autonomiset järjestelmät kehittyvät nopeasti. Algoritmit, jotka kestävät häiriöitä ja epävarmuustekijöitä järjestelmässä ja ympäristössä, ovat kehityksen kannalta kriittisiä.
kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus selvitti ilmastonmuutoksen vaikutusta tundralla: lämpeneminen voi lisätä hiilen vapautumista hälyttävästi

Ilman ja maaperän lämpeneminen sekä maaperän kuivuminen lisäsi hiilen vapautumista tundran ekosysteemistä.
People registration to SSD
Mediatiedotteet Julkaistu:

Vuoden suurimman kestävyystapahtuman ohjelma julkaistu - mukana muun muassa taloustieteilijä Kate Raworth ja presidentti Tarja Halonen

Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston Sustainability Science Days -tapahtuma yhdistyy tänä vuonna maailman suurimman kestävyys- ja innovaatiokonferenssin kanssa. Tapahtumassa 2000 asiantuntijaa kokoontuu ratkaisemaan kestävyyshaasteita.