Helsinki Photomedia 2018 tarkastelee totuuden jälkeistä aikaa valokuvan kautta

Kansainvälinen valokuvatutkimuksen konferenssi tuo yhteen yli sata tutkijaa eri puolilta maailmaa.
lataus_fi_fi.jpg

Aalto-yliopiston Töölön kampuksella järjestetään maaliskuun lopussa kansainvälinen valokuvatutkimuksen konferenssi, joka käsittelee valokuvan uskottavuutta ja asemaa “totuuden jälkeiseksi ajaksi” kutsutussa nykyhetkessä. Helsinki Photomedia -konferenssin teema on Reconsidering the “Post-truth Condition”: Epistemologies of the photographic image.

Konferenssi järjestetään 26.-28. maaliskuuta ja se on jo neljäs Aalto-yliopiston valokuvataiteen koulutusohjelman aloittamassa, joka toinen vuosi pidettävässä konferenssisarjassa. Helsinki Photomedia on suunnattu tutkijoille, jotka tarkastelevat valokuvausta eri näkökulmista. Se tarjoaa kohtaamispaikkoja taiteellisille, filosofisille, sosiaalisille, kulttuurisille, taloudellisille ja teknologisille lähestymistavoille. Tapahtuma kannustaa eri tieteenalojen tutkijoita luomaan uusia yhteyksiä taiteellisen ja tieteellisen tutkimuksen sekä eri teemojen ja menetelmien välille.

Helsinki Photomedia tarkastelee valokuvausta monitahoisena ja jatkuvasti muuttuvana ilmiönä, joka kattaa valokuvauksen tekniikat ja sosiaaliset käytöt sekä niihin liittyvät ammatilliset ja kulttuuriset keskustelut ja käytännöt.

"Tutkimusala on melko uusi, eikä sillä ollut määrävuosin toistuvaa, kansainvälistä konferenssia aloittaessamme vuonna 2012. Nyt Helsinki Photomediasta on tullut alan keskeinen ja odotettu tapahtuma, johon jotkut saapuvat jo neljättä kertaa”, kertoo konferenssin perustaja, valokuvauksen ja kuvallisen viestinnän professori Merja Salo.

Tilaisuuden pääpuhujia ovat yhdysvaltalaiset professorit Robert Hariman Northwestern Universitystä, John Lucaites Indiana Universitystä ja Barbie Zelizer Pennsylvanian yliopistosta sekä taiteilija, professori Walid Raad Cooper Unionista. Pääpuhujien luennot ovat avoimia yleisölle.

Harimanin ja Lucaitesin julkaisuja ovat The Public Image, Photography and Civic Spectatorship (2016) ja No Caption Needed: Iconic Photographs, Public Culture, and Liberal Democracy (2007). Zelizerin töihin kuuluvat teokset About to Die: How News Images Move the Public (2010) ja Remembering to Forget: Holocaust Memory through the Camera's Eye (2000). Raad on nykymediataiteilija, joka on tehnyt muun muassa Atlas Group -projektin Libanonin nykyajan historiasta.

Edellisten konferenssien teemoja ovat olleet Images in Circulation (2012), Photographic Powers (2014) ja Photographic Agencies and Materialities (2016). Helsinki Photomedia 2018:n järjestää Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu yhdessä Tampereen yliopiston, Taideyliopiston, Kuvataideakatemian ja Jyväskylän yliopiston kanssa.

Konferenssikieli on englanti.

Aika: 26.–28.3.2018

Paikka: Aalto-yliopiston Töölön kampuksen päärakennus, Runeberginkatu 14–16, Helsinki

Lisätietoja:

Konferenssipäällikkö Saara Mäntylä, Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu,
p. +358 50 326 0627, [email protected]

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Aalto_University_staff_campus_bikes_2-5-2013_photo_Mikko_Raskinen
Kampus Julkaistu:

Pyörävarkaudet lisääntyneet kampuksella – muista lukita pyöräsi kunnolla

Kevään myötä pyörävarakaudet Aalto-yliopiston kampuksella ovat kasvaneet.
kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.
Mediatiedotteet Julkaistu: