Helsinki GSE:n Tilannehuone: Heinäkuun 2020 palkkasumma jo viime vuoden tasolla

Talouden elpymisessä on merkittävää toimialakohtaista vaihtelua.
Economicum-rakennus Arkadiankadulla. Kuva: Veikko Somerpuro
Economicum-rakennus Arkadiankadulla Helsingissä. Kuva: Veikko Somerpuro

Helsinki GSE:n Tilannehuoneen tuoreet tiedot kertovat heinäkuun 2020 palkkasumman nousseen heinäkuun 2019 palkkasumman tasolle. Helsinki GSE:n johtaja, professori Otto Toivanen pitää tietoa palkkasumman toipumisesta hyvänä ja merkittävänä uutisena.

”Tulorekisteristä saadut palkkatiedot ovat yksi nopeimmista julkisen vallan käytössä olevista luotettavista talouden kuvaa piirtävistä tietolähteistä. Rekisteristä juuri saadut tiedot antavat vahvoja viitteitä siitä, että Suomen talous olisi rivakasti toipumassa koronan ensimmäisen aallon aiheuttamasta romahduksesta. Toukokuun yli kahdeksan prosentin pudotuksesta palkkasummassa on päästy heinäkuussa hienoisesti jo plussan puolella.”

Talouden elpymisessä on merkittävää toimialakohtaista vaihtelua. Merkittävä nousija on rakentaminen, jossa on noustu jo 6 % vuoden 2019 palkkasumman yli. Teollisuudessakin on päästy viime vuoden tasolle.

Murheenkryyninä on edelleen majoitus ja ravitsemusala, jossa maksettu palkkasumma on 2020 heinäkuussa ollut 20 % vuoden 2019 vastaavaa jaksoa matalampi. Selvää kasvua kesäkuuhun verrattuna on kuitenkin myös MARA-sektorilla, jolloin palkkasumma oli 40 % vuotta alemmalla tasolla.

”Erityisen lupaavaa on se havainto, että tilanne heinäkuussa on kesäkuuta parempi lähes kaikilla toimialoilla.”

Lisätietoja:
Otto Toivanen

Helsinki Graduate School of Economics on Aalto-yliopiston, Hanken Svenska Handelshögskolanin ja Helsingin yliopiston yhteinen taloustieteen tutkimus- ja opetusyksikkö.

Kolme iloista ihmistä verkostoitumassa.

Monilla suomalaisilla yrityksillä olisi paljon opittavaa japanilaisesta palvelukulttuurista

Tuoreessa tietokirjassa ”Omotenashi – Mitä voimme oppia japanilaisesta vieraanvaraisuudesta?” kerrotaan, millä tavoin luodaan ylivoimainen asiakaskokemus arkisissakin kohtaamisissa.
Pöydällä kipsimallin tekovälineitä
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Käsikirja johdattaa keramiikan maailmaan

Keramiikan käsikirja johdattaa lukijan kaikkiin saven kanssa työskentelyyn liittyviin aiheisiin tekstien, kuvien, kuvituksien, animaatioiden ja videoiden avulla.
Aalto ARTSin vuosikatselmuksen aluksi nähtiin Radical Creatives dokumenttielokuva
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Vuosikatselmus loi katsauksen viime vuoteen

Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun vuosikatselmuksessa 13. maaliskuuta peilattiin edellisen vuoden tapahtumia ja kohokohtia. Tilaisuudessa jaettiin myös tunnustuksia vuoden tekijöille ja nimettiin Vuoden alumni.
Kuvassa näkyy Kauppakorkeakoulun työelämäprofessori Iivo Vehviläinen ulkona metsässä.
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Taloustieteilijä: Vesivoiman luonnonvaravero toisi tuloja ja parantaisi ympäristön tilaa

Luonnonvaravero olisi keino ohjata ympäristönsuojelusta aiheutuvia kuluja niin, etteivät ne koituisi yksin sähkönkuluttajien kontolle.