Helsinki Graduate School of Economicsin johtajiksi professori Otto Toivanen ja professori Hannu Vartiainen

Helsinki GSE:n johtokunta on valinnut akateemiseksi johtajaksi Otto Toivasen Aalto-yliopistosta ja koulutuksesta vastaavaksi johtajaksi Hannu Vartiaisen Helsingin yliopistosta.

Aalto-yliopiston, Helsingin yliopiston ja Hanken Svenska handelshögskolanin perustaman Helsinki School of Economicsin (Helsinki GSE) tavoitteena on kilpailla tutkijoista ja opiskelijoista maailman johtavien taloustieteen yksiköiden kanssa, tarjota puitteet korkeatasoiselle maisteri- ja tohtorikoulutukselle sekä tuottaa kansainväliselle huipulle yltävää tutkimusta keskeisillä taloustieteen osa-alueilla.

Helsinki GSE:n akateemiseksi johtajaksi valittu Otto Toivanen on kilpailuun ja markkinoihin erikoistunut mikrotaloustieteen professori.

"Yhteiskunnallisten ilmiöiden kvantitatiivisen tarkastelun osaamisen merkitys kasvaa. Tämä johtuu datan määrän nopeasta lisääntymisestä ja analysointimenetelmien kehittymisestä. Kvantitatiivista tarkastelua tarvitaan myös markkinoiden laajempaan hyödyntämiseen. Esimerkiksi sote-uudistuksen valinnanvapausperiaatteiden tai avautuvien rautatiemarkkinoiden pelisääntöjen muotoilu edellyttää jäsentynyttä, empiiriseen tietoon pohjautuvaa taloustieteellistä tarkastelua. On oltava riittävä varmuus, että pelisäännöt ohjaavat yritykset kilpailemaan yhteiskunnan näkökulmasta oikeista asioista. Kvantitatiivisen tarkastelun jatkuva kehittäminen myös finanssi-, raha- ja kauppapolitiikan päätöksenteon pohjana on tärkeää", Toivanen sanoo.

"Kansainvälinen kilpailu osaajista on kovaa niin yksityisellä, julkisella kuin akateemisellakin sektorilla. Helsinki GSE:n tavoitteena on vastata tähän haasteeseen ja kasvaa arvostetuksi eurooppalaiseksi taloustieteen tutkimus- ja opetusyksiköksi", Toivanen linjaa.

Laajempia opintomahdollisuuksia ja vahva pohja tutkijayhteistyölle

Uusien professuurien, lisääntyvän yhteistyön ja osaajien tehokkaan keskittämisen avulla Helsinki GSE pystyy lisäämään maisterin- ja tohtorintutkintojen määrää ja vastaamaan osaajatarpeeseen taloustieteen alalla.

Koulutuksesta vastaavaksi johtajaksi valittu Hannu Vartiainen on mikrotalousteoriaan erikoistunut professori.

"Taloustieteen menetelmien kehitys ja yhteiskunnan muutos edellyttävät opetuksen rakenteiden, sisältöjen ja laadun uudelleenarviointia. Tavoitteenamme on kehittää maisteri- ja tohtoriohjelmista kokonaisuus, joka on kansainvälisesti kilpailukykyinen, ottaa kokonaisvastuun maan korkeimmasta taloustieteen koulutuksesta ja tuottaa merkittävää lisäarvoa yhteiskunnalle. Saavutamme tämän hyödyntämällä entistä tehokkaammin ja yhtenäisemmin kolmen yliopiston opetusresursseja ja kehittämällä muille aloille ulottuvaa tutkimus- ja opetusyhteistyötä", Vartiainen sanoo.

Helsinki GSE toimii täydessä laajuudessaan vuonna 2022, mihin mennessä professuureja on tarkoitus lisätä alun 20:sta 35:een. Helsinki GSE:n tohtoriohjelma ja jatko-opintoihin valmistava Research Master  -ohjelma käynnistyvät syksyllä 2018.

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu: