HELDIG-keskuksen johtajasta professori Eero Hyvösestä Vuoden Norssi 2017

Norssin 150-vuotisjuhlavuoden kunniaksi lanseerataan sovellus ”Vanhat Norssit uudessa semanttisessa webissä”.
Kuva: Ville Laustela

Helsingin yliopiston digitaalisten ihmistieteiden keskuksen (HELDIG) johtaja ja Aalto-yliopiston semanttisen mediatekniikan professori Eero Hyvönen lakitettiin Norssin päivänä 12.5. Vuoden Norssiksi 2017. Helsingin Normaalilyseo viettää vuonna 2017 150-vuotisjuhlavuottaan.

Norssin 150-vuotisjuhlavuoden kunniaksi tilaisuudessa julkistettiin sovellus ”Vanhat Norssit uudessa semanttisessa webissä”. Hyvösen johtama semanttisen laskennan tutkimusryhmä SeCo digitoi juhlavuoden kunniaksi Norssin matrikkelit ja kehitti matrikkelidataan perustuvan digitaalisten ihmistieteiden sovelluksen, jonka avulla voi hakea ja yhdistää historiallisista tietoa yli 10 000 norssista vuosilta 1867-1992 verkon eri tietolähteistä sekä analysoida vanhoihin norsseihin liittyvää dataa ja verkostoja. Sovellukseen ja sen taustalla olevaan tutkimukseen voi tutustua täällä.

Hyvösen luotsaama SeCo-tutkimusryhmä kehittää tekoälyyn perustuvaa web-teknologiaa. Sen painopiste on ollut kulttuuriperimään, terveystietoon, biologiaan, lainsäädäntöön ja muihin aloihin liittyvien aineistojen ja ilmiöiden semanttinen mallintaminen, näihin liittyvät laajat tietoinfrastruktuurit sekä aineistojen julkaiseminen älykkäinä verkkopalveluina. Toteutetuilla pilottijärjestelmillä, kuten sanastopalvelut ONKI ja Finto, avoimen linkitetyn datan palvelu Linked Data Finland sekä sovelluksilla MuseoSuomi, TerveSuomi, Kulttuurisampo, Kirjasampo ja Sotasampo, on ollut kymmeniä tuhansia käyttäjiä kuukaudessa. Kansainvälistä yhteistyötä tehdään muun muassa Oxfordin, Stanfordin, Coloradon, Pennsylvanian ja monen muun ylipiston kanssa.

Hyvönen oli 80- ja 90-luvuilla käynnistämässä tekoälyn tutkimusta Suomessa teknillisessä korkeakoulussa ja VTT:llä. 2000-luvulla hän on ollut keskeisesti mukana semanttisen webin tutkimuksen ja älykkäiden verkkopalveluiden kehittämisessä sekä Helsingin yliopistossa että Aalto-yliopistossa.

Vuoden Norssi on lakitettu vuosittain yhtäjaksoisesti vuodesta 1967, jolloin Norssi vietti 100-vuotisjuhliaan. Aikaisempia Vuoden Norsseja ovat muun muassa akateemikot Rolf Nevanlinna ja Matti Kuusi, oikeuskanslerit Risto Leskinen ja Kai Korte, hengenmiehet Eero Huovinen, Aimo T. Nikolainen ja Mitro Repo, kansliapäälliköt Kauko Sipponen, Raimo Pekkanen ja Lauri Tarasti, olympiamitalistit Esko Rechardt ja Olli Laiho, muusikot Paavo Berglund, Kari Rydman ja Heikki Sarmanto, ylipormestarit Teuvo Aura ja Kari Rahkamo, urheilijat Pertti Alaja ja Anu Koivisto, kenraali Jaakko Valtanen, pankinjohtaja Matti Virkkunen, työmarkkinajohtaja Jaakko Salonius, tiedemiehet Jussi Huttunen, Matti Klinge, Jaakko Frösen ja Olli Lounasmaa, diplomaatit Max Jakobson, Heikki Brotherus ja Ossi Sunell sekä näyttelijä Lasse Pöysti. Arvonimestä päättää Vanhojen Norssien hallitus.

Lisätiedot:

Eero Hyvönen
Professori
Aalto-yliopisto, Helsingin yliopisto ja Helsinki Centre for Digital Humanities (HELDIG)

kukka-asetelma
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.
Aalto-yliopiston valaistu logo. Juhlavieraita logon takana tarkastelemassa radioantennia.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Metsähovin radio-observatorion 50-vuotisjuhla - kurkkaa kuvia tapahtumasta

Aalto-yliopiston Metsähovin radio-observatorio täytti tänä vuonna 50 vuotta. Observatorion syntymäpäivänä, torstaina 11. huhtikuuta, juhlavieraat kokoontuivat observatoriolle juhlistamaan menneitä vuosikymmeniä radioastronomisen tutkimuksen parissa.
Vuoden 2023 kunniatohtorit
Palkinnot ja tunnustukset, Mediatiedotteet Julkaistu:

Viisi uutta tekniikan kunniatohtoria Aaltoon 2024

Kunniatohtorit vihitään juhlallisessa tohtoripromootiossa kesäkuussa.
Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: