Harald Herlinin muotokuva oppimiskeskukseen

Vastikään peruskorjattu rakennus Otaniemen kampuksella on nimetty yrittäjä Harald Herlinin mukaan.

Antti ja Jussi Herlin lahjoittivat Aalto-yliopistolle muotokuvan Harald Herlinistä. Muotokuva on jäljennös öljyvärimaalauksesta, joka kuvaa yrittäjä ja teollisuusmies Bror Harald Herliniä vuonna 1934. Alkuperäisen teoksen on maalannut Väinö Blomstedt ja se sijaitsee Antti Herlinin työhuoneen seinällä. Antti Herlin on Koneen hallituksen puheenjohtaja ja hänen poikansa Jussi Herlin sen varapuheenjohtaja. Harald Herlin oli Antti Herlinin isoisän isä.

Lahjoitettu muotokuva on nähtävillä Harald Herlin -oppimiskeskuksessa Otaniemessä. Rakennus avautui mittavasta peruskorjauksesta syksyllä 2016. Entinen kirjastorakennus muuttui moderniksi, viihtyisäksi ja monikäyttöiseksi oppimiskeskukseksi. Peruskorjaus sai syksyllä 2017 Arkkitehtuurin Finlandia -palkinnon.

Luovutustilaisuudessa taidekoordinaattori Outi Turpeinen esitteli Aallon taidekokoelmaa. Aalto on sitoutunut noudattamaan rakentamisessa ja peruskorjauksissa prosenttiperiaatetta, jossa prosentti hankkeen kustannuksista käytetään taiteeseen. Ensimmäisenä toteutuksena peruskorjattuun Dipoli-rakennukseen hankittiin Aallon alumnien taideteoksia.

Ksenia Kaverina (vas.) kertoi Harald Herlin -oppimiskeskuksen aulassa olevasta Trojan Horse -näyttelystä Antti Herlinille (oik.) rehtori Ilkka Niemelälle ja kirjaston johtajalle Matti Raatikaiselle.

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.
Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Mikkelin IB-ohjelma 35 vuotta