HAMK ja Aalto-yliopisto strategiseen yhteistyöhön

Yhteistyötä tehdään pedagogiikan, opintojen ja innovaatiotoiminnan alueilla.

Hämeen ammattikorkeakoulu (HAMK) ja Aalto-yliopisto ovat solmineet strategisen yhteistyösopimuksen. Sopimus sisältää kolme pääaluetta: pedagogisen yhteistyön, opintopolkujen joustavoittamisen ja innovaatiotoimintaan liittyvän yhteistyön.

Pedagogisen yhteistyön ja opintopolkujen joustavoittamisen tavoitteena on kehittää yhteisiä koulutustoteutuksia ja lisätä sekä opiskelijoiden että opetushenkilökunnan liikkuvuutta korkeakoulujen välillä. Yhteistyöalueilla kehitetään myös koulutusvientiä.

HAMKin toiminta-alueen yrityksille yhteistyö tuo mahdollisuuksia löytää uusia, kansallisen tason yhteistyökumppaneita Aalto-yliopiston avulla. Korkeakoulut täydentävät hyvin toisiaan: Aalto-yliopisto toimii tekniikan, talouden ja taiteen aloilla, ja HAMKin vastaavia aloja ovat tekniikka, liiketalous ja muotoilu. Osapuolet suunnittelevat tutkimusinfrastruktuurien ja tilojen yhteiskäyttöä sekä yhteistyötä esimerkiksi molemmille tärkeällä biotalouden alueella.

"On selvää, että kilpailu korkeakoulukentällä käydään kansainvälisesti. Parhaimmillaan kilpailun tuloksista hyötyy oma toiminta-alueemme ja koko Suomi. Uusi yhteistyö vahvistaa meitä tässä kilpailussa ja lisää samalla kykyämme toimia elinkeinoelämää uudistavasti", HAMKin rehtori-toimitusjohtaja Pertti Puusaari toteaa.

"Aalto-yliopistolle on tärkeää tehdä yhteistyötä laajasti kotimaisten korkeakoulujen ja yritysten kanssa. Tiiviiden verkostojen avulla olemme yhdessä vahvempia kovenevassa kansainvälisessä kilpailussa. Uskon, että Aallon innovaatioekosysteemin ja Hämeen alueen toimijoiden tiiviimpi yhteistyö luo uutta osaamista, uudistumiskykyä, elinvoimaa ja työpaikkoja", Aalto-yliopiston rehtori Ilkka Niemelä sanoo.

Vahvoja toimijoita

Aalto-yliopisto on suomalaisille vahvuuksille rakentuva kansainvälinen yliopisto, jossa tiede ja taide kohtaavat tekniikan ja talouden. Yliopistossa on kuusi korkeakoulua, 12 000 opiskelijaa ja 400 professoria, ja sen kampukset sijaitsevat Espoossa ja Helsingissä.

Hämeen ammattikorkeakoululla on lähes 8000 opiskelijaa seitsemällä kampuksella eri puolilla Kanta-Hämettä ja Etelä-Pirkanmaata. Vuonna 2017 HAMKista valmistui 1189 amk- tai yamk-tutkintoa ja 446 ammatillista opettajaa. Lisäksi HAMKilla on tytäryhtiö Hämeen ammatti-instituutti, joka tarjoaa toisen asteen koulutusta luonnonvara-alalla.

Aallon rehtori Ilkka Niemelä (vas.) ja HAMKin rehtori-toimitusjohtaja Pertti Puusaari allekirjoittivat yhteistyösopimuksen Hämeenlinnassa. Kuva: Paula Numminen / HAMK.

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Saastamoisen säätiön edustajat
Yhteistyö Julkaistu:

Saastamoisen säätiö toimii aktiivisesti edistääkseen tiedettä ja taidetta kansainvälisesti

Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja tuen kohdistaminen nuorten hyväksi on säätiölle tärkeää.