Hallitus ja yhteisö luotasivat yhdessä tulevaisuuden suuntaa

Aalto-yhteisön ja hallituksen yhteistilaisuudessa keskusteltiin vilkkaasti yliopiston pitkän aikavälin kehittämisestä. Kirjaudu Aalto-tunnuksilla ja katso tallenne.
Vasemmalla Aallon arvoihin liittyvässä piirroskuvassa mies ja nainen pallotuoleissaan, oikealla yliopiston hallituksen jäsenet videolta suoran lähetyksen videokaappauskuvassa.
Kuvaruutukaappauksessa ylhäältä vasemmalta hallituksen puheenjohtaja Mikko Kosonen, juontajana toiminut professori Rebecca Piekkari, sekä hallituksen jäsenet Liqiu Meng, Andreas Mortensen, Ilkka Kivimäki, Susanna Pettersson, Sari Baldauf ja Karel Luyben.

Aalto-yliopiston hallitus keskusteli yhteisön kanssa 24. marraskuuta vuorovaikutteisena ja suorana verkkolähetyksenä toteutetussa yhteisötilaisuudessa, johon osallistui lähes 450 aaltolaista. Keskustelun aiheina olivat yliopiston strategiaa, pitkän aikavälin kehittämistä ja toimintaympäristön globaalia kehitystä koskevat kysymykset.

Puheenvuoronsa alussa hallituksen puheenjohtaja Mikko Kosonen kiitti koko hallituksen puolesta aaltolaisia erinomaisesta työstä ja korosti elävän strategian merkitystä näinä poikkeuksellisina aikoina.

“Olette pärjänneet hämmästyttävän hyvin pandemiatilanteessa, sekä samanaikaisesti oppineet valtavasti uutta, kuten työskentelemään menestyksekkäästi etämoodissa. Koronakriisi on myös osoittanut, kuinka tärkeää oli ottaa elävä strategia käyttöön – ja se tapahtui juuri oikeaan aikaan.”

Uuden strategian myötä hallituksen ja yliopistoyhteisön välistä dialogia käydään säännöllisesti osana yliopiston strategista johtamista. Nyt järjestetystä hallituksen ja yhteisön keskustelutilaisuudesta tulee siten kiinteä osa vuosikelloamme tästä eteenpäin.

”Yhteisön suora keskustelu hallituksen kanssa on ainutlaatuista myös muihin vastaaviin yliopistoihin verrattuna ja se on osoitus yliopistomme mutkattomasta kulttuurista”, totesi tilaisuuden juontajana toiminut professori Rebecca Piekkari.

Keskustelusta runsaasti materiaalia ennakkokatselmukseen – voit vieläkin vaikuttaa

Osana elävää strategiaamme tarkastelemme vuoden lopussa laajasti muutoksia toimintaympäristössämme. Nyt pidetty hallituksen ja aaltolaisten yhteistilaisuus on osa tätä ennakkokatselmusta, jonka myötä yhdessä havaitut ja tärkeiksi koetut muutokset tulevat huomioiduksi seuraavan vuoden suunnittelussamme.

Verkkolähetyksessä hallituksen jäsenet vastasivat sekä tilaisuudessa että etukäteen aalto.fi- keskustelualustan kautta esitettyihin kysymyksiin yliopiston pitkän aikavälin kehittämisestä. Etukäteen esitettyjen kysymysten aiheet käsittelivät opiskelijamääriä ja opetuksen laatua, radikaalia luovuutta ja yrittäjämäistä ajattelutapaa korostavan asiantuntijayhteisön johtamista, hallinnon ja akateemisen työn suhdetta, sitoutumista kestävään kehitykseen, avoimen tieteen ja julkaisemisen tulevaisuuden näkymiä, yliopistojen rahoitusta koronapandemian jälkeisessä maailmassa sekä tulosten mittaamista.

Kaikki yhteisöpalaute – mukaan lukien etukäteen aalto.fi:ssä esitetyt kysymykset sekä kysymykset, joita ei ehditty käsitellä tilaisuuden aikana – huomioidaan osana ennakkokatselmusta loppuvuoden aikana.

Mikkelin IB-ohjelma 35 vuotta
Yliopisto Julkaistu:

Mikkelin kampuksen alumnit juhlistivat International Business -ohjelman 35-vuotista olemassaoloa

Yli 200 BBA-/BScBA-ohjelman alumnia saapui juhliin Kauppakorkeakoululle Otaniemeen.
Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Lahjoittajatarina - Yrjö Sotamaa: ”Yliopiston tukeminen on meidän oman tulevaisuutemme rakentamista”

Professori emeritus on yhä aktiivinen muotoilun vaikuttaja niin kotimaassa kuin kansainvälisellä kentällä. Hän on nykyään myös Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun kuukausilahjoittaja.
Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.