Haaste yrityksille: Arvoketjujen vesiriskit haltuun

Aalto on mukana vesivastuusitoumuksessa, joka haastaa yritykset tunnistamaan vesiriskit arvoketjuissaan ja kehittämään kestävää veden käyttöä.
Kuva: Aalto-yliopisto/Adolfo Vera

Yritykset ja yritysten arvoketjut ovat maailman suurimpia veden käyttäjiä. Veden niukkuuden ja saastumisen kaltaiset globaalit vesikriisit aiheuttavat merkittäviä riskejä yritysten toiminnalle. Vesiriskit voivat liittyä veden saatavuuteen ja laatuun, yrityksen maineeseen tai tehottomaan ja epäoikeudenmukaiseen sääntelyyn, jotka kaikki lopulta vaikuttavat yritystoiminnan kannattavuuteen.

Vaikka Suomessa vesivarojen ja niiden hallinnan tila on pääsääntöisesti hyvä, suomalaisyritykset ja alihankkijoineen toimivat myös alueilla, joissa kärsitään erilaisista veteen liittyvistä ongelmista. Yrityksillä voi olla keskeinen rooli ja vastuu haasteiden ratkaisussa.

Aalto-yliopisto, Luonnonvarakeskus Luke, maa- ja metsätalousministeriö, ympäristöministeriö, Teknologian tutkimuskeskus VTT ja WWF Suomi ovat perustaneet vesivastuusitoumuksen osaksi Kestävän kehityksen yhteiskuntasitoumusta tukeakseen yritysten vesivastuutyötä.

Sitoumus haastaa suomalaisyritykset tunnistamaan vesiriskit niiden arvoketjuissa, huolehtimaan toimipaikkojen ja alihankkijoiden veden käytön kestävyydestä sekä kehittämään kestävää veden käyttöä ja hallintaa yhteistyössä sidosryhmien kanssa.

“Yritykset eivät voi ratkaista veden käytön ongelmia yksin. Sitoumuksen perustajat edistävät omassa toiminnassaan kestävää veden käyttöä ja hallintaa ja haluavat kannustaa yrityksiä niiden vesivastuutyössä ja parhaiden käytänteiden kehittämisessä,” sanoo Suvi Sojamo, tutkijatohtori Aalto-yliopistosta. ”Sitoumus on perustettu tukemaan yritysten vesivastuutyötä ja toivomme sen ympärille syntyvän yhteistyöverkoston sekä uusia tutkimus- ja kehityshankkeita."

Sojamo on väitellyt yritysten vesivastuullisuudesta ja ollut mukana kehittämässä alan ohjesääntöjä ja parhaita käytänteitä niin kansainvälisesti kuin Suomessa.

Lisätietoa:

Suvi Sojamo
Tutkijatohtori
Aalto-yliopisto

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.
Mediatiedotteet Julkaistu:

People registration to SSD
Mediatiedotteet Julkaistu:

Vuoden suurimman kestävyystapahtuman ohjelma julkaistu - mukana muun muassa taloustieteilijä Kate Raworth ja presidentti Tarja Halonen

Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston Sustainability Science Days -tapahtuma yhdistyy tänä vuonna maailman suurimman kestävyys- ja innovaatiokonferenssin kanssa. Tapahtumassa 2000 asiantuntijaa kokoontuu ratkaisemaan kestävyyshaasteita.