Graafisen suunnittelun opiskelijat kuvittivat Hernesaaren taideaidan

Armi Tevan ja Miia Puustisen kuvitus “Helsinki24h” koristaa Helsinki-päivänä 12.6. avattavaa taideaitaa Helsingin Hernesaaressa.
taideaita_hernesaari_fi.jpg

Helsingin kaupunki järjesti yhteistyössä Aalto-yliopisto kanssa graafisen suunnittelun opiskelijoille kilpailun taideaidan kuvituksesta keväällä 2017. Kilpailun voittajat Armi Teva ja Miia Puustinen ovat Aalto-yliopiston opiskelijoita Visual communication design -koulutusohjelmasta.

Tehtävänä oli suunnitella kilometrin pituinen työmaa-aita kymmeneksi vuodeksi. Haastavat sääolot sekä julkinen tila asettivat omat rajoitteensa. Rohkeita ja monipuolisia ehdotuksia niin tekniikan kuin sisällönkin suhteen toivottiin. Töiden arviointikriteereinä olivat sijainnin ja mittakaavan huomioiminen sekä tarinankerronta ja toteutettavuus.

"Kokemuksena kilpailu oli sopivan haastava. Saimme matkan varrella palautetta kaupungilta ja kannustusta vielä rohkeampiin ja tarinallisempiin ideoihin. Meitä molempia kiinnosti tehdä Helsinki-aiheinen tarinallinen kuvitus, ja tyylimme sopivat hyvin yhteen", kertovat Teva ja Puustinen.

Voittoteos “Helsinki 24h” koostuu Helsinkiä aamusta yöhön esittävistä 24 kuvituksesta. Jokainen kuvitus edustaa yhtä vuorokauden tuntia, jotka yhdessä kuljettavat läpi Helsingin lähiöostareiden ja kantakaupungin katujen. Tuntikuvitusten rinnalla kulkee sarja Helsinki-teemaisia kuoseja ja aidan pohjoispäätyyn levittäytyy luontopolku oodina urbaanille luonnolle. Voittajatyössä oli tuomariston mielestä kuvattu helsinkiläisiä ja Helsinkiä kiinnostavasti. Tuomaristo piti tarinoiden kontrasteista ja arvioi niiden kestävän aikaa. Tarinat sijoittuvat eri puolille kaupunkia.

"Yksi parhaita juttuja koko projektissa oli oppia tekemään töitä kaksikkona. Yksin homma olisi ollut aika raskas, mutta nyt saimme toisiltamme energiaa ja uusia ideoita myös hioa lopullinen kilpailuehdotus valmiiksi", suunnittelijat kertovat.

Lähes kilometrin mittaista näyttävää aitaa pystytetään Hernesaaren parhaillaan. Aita erottaa Hernesaaren ranta-alueen tulevasta rakentamisalueesta ja on taideteos sekä maamerkki koko alueen rakentumisen ajan. Aita toivottaa tervetulleeksi Hernesaaren kasvavan kaupunginosan ja sen rannalla kulkijat.

Taideaidan avajaiset järjestetään Helsinki-päivänä tiistaina 12.6. klo 17 alkaen. Tapahtumassa ovat esillä myös kuvituksen suunnittelijat kertomassa teoksestaan. Tilaisuudessa kuullaan myös paneelikeskustelu Hernesaaren identiteetistä ja tulevaisuudesta sekä merellisen Helsingin kehittämisestä.

Aika: 12.6. klo 17.00-19.00

Paikka: Café Birgitta, Hernesaarenranta 2, 00150 Helsinki

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Verkkosivusto tarjoaa työkaluja opiskelijatiimien tukemiseen koko projektikurssin ajan.
Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.
Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Visuaalisen viestinnän muotoilun opiskelijat ja professori palkittiin Vuoden Huiput -gaalassa, jossa juhlittiin parasta suomalaista luovaa suunnittelua.
Event information on a yellow to coral gradient background with yellow bubbles and a photo of a colorful event space.
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Kaikki aaltolaiset ovat tervetulleita, osallistuminen ei vaadi ilmoittautumista!