Gerhard Fink puurakenteiden apulaisprofessoriksi Aalto-yliopistoon

Professori Fink keskittyy aiempaa lujempien ja kestävämpien puurakenteiden suunnitteluun.

Dr Gerhard Fink (s. 1982) on nimitetty apulaisprofessoriksi (Assistant Professor) Aalto-yliopiston Insinööritieteiden korkeakouluun, rakennustekniikan laitokselle ajalle 1.1.2016–31.12.2019. Professuurin ala on puurakenteet.

Gerhard Finkin tutkii puurakenteiden materiaaleja ja lujuusteknisiä kysymyksiä sekä rakenteiden luotettavuustarkasteluja. Aalto-yliopistossa professori Fink keskittyy innovatiivisten ratkaisujen tuomiseen puualalle sekä aiempaa lujempien ja kestävämpien puurakenteiden suunnitteluun. Lisäksi hän tulee kehittämään arkkitehtuurin ja insinööritieteiden välistä Aalto Wood -yhteistyötä, sekä yhteistyötä teollisuuden, kiinteistönomistajien ja alan viranomaisten kanssa.

– Pyrimme uuden professuurin kautta vahvistamaan tutkimuksen suhdetta  elinkeinoelämään, edistämään puualan ja yritysten verkostoitumista sekä parantamaan työllisyyttä ja viennin edellytyksiä, kertoo Insinööritieteiden korkeakoulun dekaani Gary Marquis. Aalto-yliopiston tavoitteena on lisätä puurakentamisen asiantuntemusta Suomessa sekä puutuoteratkaisujen käyttöä pitkäjänteisen akateemisen tutkimuksen ja opetuksen avulla, hän lisää.

Gerhard Fink on työskennellyt ETH Zürichissä (Eidgenössische Technische Hochschule Zürich) vuodesta 2009 lähtien, aluksi tutkimusassistenttina ja sittemmin tutkijana. Vuodesta 2015 lähtien hän on työskennellyt tutkijana ja projektijohtajana Empan (Swiss Federal Laboratories for Materials Science and Technology) materiaalitieteen ja -tekniikan laboratoriossa. Hän on luennoinut puusta ja puukomposiiteista ETH Zürichissä vuodesta 2014 alkaen.

Gerhard Fink valmistui diplomi-insinööriksi Grazin teknillisestä yliopistosta vuonna 2008. Hän väitteli tohtoriksi rakennustekniikan alalta vuonna 2014 ETH Zürichin  rakennustekniikan instituutissa. Väitöskirjan aiheena oli Influence of varying material properties on the load-bearing capacity of glued laminated timber.

Yhteystiedot:

Gerhard Fink

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Suomen paviljongissa Venetsian 60. kansainvälisessä taidebiennaalissa nähdään näyttely The pleasures we choose. Näyttely on esillä 24.11.2024 asti.
Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle

Lahjoitus on kohdennettu teollisen internetin ja digitaalisten kaksosten tutkimukseen ja opetukseen.
Event information on a yellow to coral gradient background with yellow bubbles and a photo of a colorful event space.
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Kaikki aaltolaiset ovat tervetulleita, osallistuminen ei vaadi ilmoittautumista!
Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Lahjoittajatarina - Yrjö Sotamaa: ”Yliopiston tukeminen on meidän oman tulevaisuutemme rakentamista”

Professori emeritus on yhä aktiivinen muotoilun vaikuttaja niin kotimaassa kuin kansainvälisellä kentällä. Hän on nykyään myös Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun kuukausilahjoittaja.