Gerhard Fink puurakenteiden apulaisprofessoriksi Aalto-yliopistoon

Professori Fink keskittyy aiempaa lujempien ja kestävämpien puurakenteiden suunnitteluun.

Dr Gerhard Fink (s. 1982) on nimitetty apulaisprofessoriksi (Assistant Professor) Aalto-yliopiston Insinööritieteiden korkeakouluun, rakennustekniikan laitokselle ajalle 1.1.2016–31.12.2019. Professuurin ala on puurakenteet.

Gerhard Finkin tutkii puurakenteiden materiaaleja ja lujuusteknisiä kysymyksiä sekä rakenteiden luotettavuustarkasteluja. Aalto-yliopistossa professori Fink keskittyy innovatiivisten ratkaisujen tuomiseen puualalle sekä aiempaa lujempien ja kestävämpien puurakenteiden suunnitteluun. Lisäksi hän tulee kehittämään arkkitehtuurin ja insinööritieteiden välistä Aalto Wood -yhteistyötä, sekä yhteistyötä teollisuuden, kiinteistönomistajien ja alan viranomaisten kanssa.

– Pyrimme uuden professuurin kautta vahvistamaan tutkimuksen suhdetta  elinkeinoelämään, edistämään puualan ja yritysten verkostoitumista sekä parantamaan työllisyyttä ja viennin edellytyksiä, kertoo Insinööritieteiden korkeakoulun dekaani Gary Marquis. Aalto-yliopiston tavoitteena on lisätä puurakentamisen asiantuntemusta Suomessa sekä puutuoteratkaisujen käyttöä pitkäjänteisen akateemisen tutkimuksen ja opetuksen avulla, hän lisää.

Gerhard Fink on työskennellyt ETH Zürichissä (Eidgenössische Technische Hochschule Zürich) vuodesta 2009 lähtien, aluksi tutkimusassistenttina ja sittemmin tutkijana. Vuodesta 2015 lähtien hän on työskennellyt tutkijana ja projektijohtajana Empan (Swiss Federal Laboratories for Materials Science and Technology) materiaalitieteen ja -tekniikan laboratoriossa. Hän on luennoinut puusta ja puukomposiiteista ETH Zürichissä vuodesta 2014 alkaen.

Gerhard Fink valmistui diplomi-insinööriksi Grazin teknillisestä yliopistosta vuonna 2008. Hän väitteli tohtoriksi rakennustekniikan alalta vuonna 2014 ETH Zürichin  rakennustekniikan instituutissa. Väitöskirjan aiheena oli Influence of varying material properties on the load-bearing capacity of glued laminated timber.

Yhteystiedot:

Gerhard Fink

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
Kuva: Tima Miroschnichenko, Pexels.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Matalan hierarkian organisaatioissa isoja periaatekysymyksiäkin ratkotaan porukalla Slackissa

Aalto-yliopiston alumni, vieraileva tutkijatohtori Lauri Pietinalho New Yorkin yliopiston Sternin kauppakorkeakoulusta ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Frank Martela selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten matalan hierarkian organisaatiot käsittelevät yhteisiä toimintaperiaatteita vastakkainasettelutilanteissa ja miten auktoriteetti niissä toimii.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.