Gerhard Fink luottaa puuhun rakennemateriaalina

Gerhard Fink aloitti vuoden alussa työt puurakenteiden professorina. Hän ottaa uuden tehtävän vastaan hyvin motivoituneena.
Aalto University puustudio

- Professuuri antaa minulle mahdollisuuden osallistua mielenkiintoisiin tutkimushankkeisiin. Odotan innolla opetusvelvollisuuksiani ja erityisesti yhteistyötä diplomityöntekijöiden kanssa.

Fink tietää, että puurakenteiden käytöllä rakennuksissa on monia etuja. Puu pärjää ominaisuusiltaan vertailussa muiden materiaalien kanssa.

Puu on hiilineutraali materiaali. Sen lujuuden ja painon välinen hyötysuhde on korkea, mikä tekee siitä hyvän rakennusmateriaalin. Puusta voidaan myös valmistaa rakenteita ennalta ennen työmaalla tehtävää asennusta.

Puun huonona puolena on materiaaliominaisuuksien vaihtelevuus. Puu on myös syttyvää ja sitä pitää suojata kosteudelta.

- Puu on turvallinen materiaali erilaisiin rakenteisiin. Se on turvallinen myös palo-ominaisuusiltaan. Mutta rakenteet pitää suunnitella huolellisesti, jotta turvallisuus saadaan varmistettua koko käyttöiän ajalle.

- Yksi päätehtävistäni on opettaa rakenteita suunnittelevia insinöörejä niin, että he kiinnostuvat puun käytöstä ja tarkastelevat sitä aina varteenotettava vaihtoehtona erilaisissa rakenneratkaisuissa, Fink sanoo.

Uusia ratkaisuja

Professuuri alkaa vuoden 2016 alussa ja jatkuu vuoden 2019 loppuun asti.  Fink aikoo muuttaa Suomeen ensi keväänä.

- Yksi ensimmäisistä haasteistani on tutustua suomalaiseen puualaan: metsätalouteen, sahoihin, puutuoteteollisuuteen ja rakenteita suunnitteleviin yrityksiin.

Fink tutkii Aalto-yliopistossa insinööripuutuotteiden ja puurakenteiden lujuutta sekä luotettavuutta. Hänen alaansa kuuluvat myös muun muassa puutavaran laatuluokittelu ja olemassa olevien puurakenteiden kvantitatiivinen arviointi.

- Puun ja insinööripuutuotteiden käyttöä voidaan lisätä vielä monissa erilaisissa sovelluksissa. Meillä on hyvät mahdollisuudet parantaa nykyisiä tuotteita sekä kehittää kokonaan uusia ja innovatiivisia tuotteita sekä rakenteita.

Koska puu on luonnonmukaisesti kasvanutta materiaalia, puun ja puutuotteiden rakenteelliset ominaisuudet vaihtelevat paljon. Siksi puurakenteiden osien mitoituksessa käytetään suurta turvakerrointa. Näin varmistetaan koko rakenteen turvallisuus.

- Yksi tutkimukseni tavoitteista on vähentää insinööripuutuotteiden materiaaliominaisuuksiin liittyviä epävarmuuksia. Mitä paremmin materiaalin ominaisuudet tunnetaan, sitä tehokkaammin tuotteita voidaan käyttää, Fink sanoo.

Gerhard Fink on työskennellyt ETH Zürichissä (Eidgenössische Technische Hochschule Zürich) vuodesta 2009, aluksi tutkimusassistenttina ja sittemmin tutkijana. Viimeisen kahden vuoden aikana hän on myös luennoinut puusta ja puukomposiiteista.

Vuodesta 2015 lähtien hän on työskennellyt tutkijana ja projektijohtajana Empan (Swiss Federal Laboratories for Materials Science and Technology) materiaalitieteen ja -tekniikan laboratoriossa.

Fink väitteli tohtoriksi rakennustekniikan alalta vuonna 2014 ETH Zürichin rakennustekniikan instituutissa. Väitöskirjan aiheena oli Influence of varying material properties on the load-bearing capacity of glued laminated timber.

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Robotiikka ja autonomiset järjestelmät kehittyvät nopeasti. Algoritmit, jotka kestävät häiriöitä ja epävarmuustekijöitä järjestelmässä ja ympäristössä, ovat kehityksen kannalta kriittisiä.
Kesäinen Otaniemen rantanäkymä, jossa Aalto-yliopiston logo ja tapahtuman nimi sekä VTT:n ja Avoimen tieteen logot.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Avoimen tieteen kesäpäivät pidetään Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella ja Zoomissa 3.–4.6. Ilmoittauduthan 3.5. mennessä!
Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Italialaisen muotoilijan ja japanilaisen arkkitehdin suomalaisesta kulttuurista inspiroitunutta yhteistyötä nähdään Salone del Mobile -messuilla Milanossa huhtikuussa. INTERDEPENDENCE-näyttelyssä on esillä myös muita projekteja Aallosta.
Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: