GeoTeko-palkinto uusiomaarakentamisen koulutukselle

Uusiomaarakentamisen opintojakso vähentää jätteitä ja säästää rajallisia raaka-aineita.
Geoteko-palkinto

Aalto-yliopiston ja Tampereen teknillisen yliopiston uusiomaarakentamisen erikoisopintojakso on palkittu Suomen Geoteknillisen Yhdistyksen GeoTeko-palkinnolla ansiokkaasta toiminnasta alan koulutuksen hyväksi.

Palkinnon vastaanottivat professori Leena Korkiala-Tanttu ja yliopisto-opettaja Henry Gustavsson Aalto-yliopistosta, professori Pauli Kolisoja sekä lehtorit Minna Leppänen ja Pirjo Kuula Tampereen teknillisestä yliopistosta.

TTY ja Aalto-yliopisto järjestävät lukuvuoden 2017–2018 aikana uusiomateriaaleja hyödyntävää maarakentamista käsittelevän erikoisopintojakson. Opintojaksolla käsiteltyjä uusiomaarakentamisen materiaaleja ovat muun muassa erilaiset teollisten prosessien ja energiantuotannon sivutuotteina syntyvät jätejakeet, rakennusten purkujätteet sekä maarakennusteknisiltä ominaisuuksiltaan heikkolaatuiset maamateriaalit.

Palkittavan kohteen valitsi kunniatuomari Miimu Airaksinen, Suomen Rakennusinsinöörien Liitto RIL ry:n toimitusjohtaja.

”Uusiomaarakentamisen erikoisopintojakso UKI pureutuu hyvin yhteiskunnan haasteeseen vähentää jätteitä ja toisaalta säästää rajallisia raaka-aineita uusiomateriaalien hyötykäytöllä. Ohjelma on hieno esimerkki yliopistojen välisestä yhteistyöstä sekä yritysten, viranomaisten ja akateemisen maailman yhdessä tekemisestä. Ohjelma sisältää sekä teoreettisen taustan, lainsäädäntöä ja viranomaismääräyksiä että käytännön erimerkkejä. Koulutus on erittäin kokonaisvaltainen ja käsittelee maarakentamisen koko elinkaarta, materiaalien hyötykäyttöä ja vaikutusta energiankäyttöön. UKI koulutus on esimerkki siitä, miten ala kokonaisuutena vastaa uusiin haasteisiin ja nostaa osaamisen tasoa”, kertoo Airaksinen.

Suomen Geoteknillinen Yhdistys (SGY) ry myöntää kerran kahdessa vuodessa GeoTeko-palkinnon. Tunnustuspalkinto annetaan kohteelle, joka parhaiten edustaa korkealuokkaista suomalaista geoteknisen alan osaamista. sgy.fi

kukka-asetelma
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.
Aalto-yliopiston valaistu logo. Juhlavieraita logon takana tarkastelemassa radioantennia.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Metsähovin radio-observatorion 50-vuotisjuhla - kurkkaa kuvia tapahtumasta

Aalto-yliopiston Metsähovin radio-observatorio täytti tänä vuonna 50 vuotta. Observatorion syntymäpäivänä, torstaina 11. huhtikuuta, juhlavieraat kokoontuivat observatoriolle juhlistamaan menneitä vuosikymmeniä radioastronomisen tutkimuksen parissa.
Vuoden 2023 kunniatohtorit
Palkinnot ja tunnustukset, Mediatiedotteet Julkaistu:

Viisi uutta tekniikan kunniatohtoria Aaltoon 2024

Kunniatohtorit vihitään juhlallisessa tohtoripromootiossa kesäkuussa.
Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: