GeoTeko 2023 -tunnustuspalkinto professori Leena Korkiala-Tantulle

Korkiala-Tantun tutkimus ratkoo maaperän stabiloinnin muuntamista vähähiilisemmäksi tai jopa hiilinieluksi ja pysyväksi hiilivarastoksi, sanotaan perusteluissa.
GeoTeko 2023 -tunnustuspalkinto professori Leena Korkiala-Tantulle
SGY:n viestintätoimikunnan jäsenet Henry Gustavsson (vas.) ja Monica Löfman, professori Leena Korkiala-Tanttu ja GeoTeko-palkinnon luovuttaneet SGY:n puheenjohtaja Mirva Koskinen.
GeoTeko 2023 -tunnustuspalkinto

Geotekniikan professori Leena Korkiala-Tanttu on palkittu Suomen Geoteknillisen Yhdistyksen (SGY) GeoTeko-tunnustuspalkinnolla, joka luovutettiin Geotekniikan päivässä 2.11.2023.

Palkinnonsaajan valitsi SGY:n hallituksen nimeämä kunniatuomari Antti Ruuska,Green Building Council Finland ry:n toimitusjohtaja.

"Tämän vuoden voittaja edustaa korkealuokkaista suomalaista geoteknisen alan osaamista. Valintaa tehdessä painoa on annettu erityisesti seuraaville seikoille: uraauurtavuus ja vaativuus, yhteiskunnallinen ja kansainvälinen merkitys, sekä tekniset taloudelliset ja ekologiset ansiot. Sen lisäksi, että palkittu on alalla tunnistettu vaikuttaja, esikuva ja elinkaariasioihin perehtynyt toimija, hän on pystynyt jatkuvasti uudistumaan ja keskittämään huomiota oman alansa oleellisiin kysymyksiin."

"Leena Korkiala-Tanttu on tutkimuksellaan ratkomassa erääseen geoteknisen alan suureen päästölähteeseen liittyvää problematiikkaa ja kenties jopa muuttamassa syvästabilointia merkittävästä päästölähteestä ainakin vähähiilisemmäksi, ellei jopa hiilinieluksi ja pysyväksi hiilivarastoksi”, perustee Ruuska.

SGY myöntää kerran kahdessa vuodessa GeoTeko-tunnustuspalkinnon, joka jaetaan parhaalle geotekniselle innovaatiolle, hankkeelle, henkilölle tai muuten geoteknistä alaa edistäneelle taholle. Tänä vuonna palkinto jaettiin seitsemättä kertaa.

Professori Leena Korkiala-Tantulla on pitkä kokemus yhteistyöstä suomalaisen teollisuuden kanssa. Hänen tutkimuskohteitaan ovat teiden päällysteet, maanparannus, rakentamisen tietomallinnus, ydinjätteen loppusijoitus ja infrarakentamisen ympäristövaikutukset. Parhaillaan hän tutkii maaperän stabilointia Business Finlandin rahoittamassa DeMiCo-hankkeessa, jonka tavoitteena on etsiä erittäin vähähiilisiä tai jopa hiilinegatiivisia ratkaisuja syvästabilointiin.
Korkiala-Tanttu on toiminut useita vuosia rakennustekniikan laitoksen varajohtajana ja johtajana. Hän toimi Rakennusinsinöörikilta IK:n Oltermannina vuosina 2016–2021.

Lisätietoja:
Lue Leena Korkiala-Tantun uratarina Geofoor-lehdestä.

Ahomansikka
Kampus Julkaistu:

Ihmisten, kasvien ja pölyttäjien kampus

Aalto-yliopiston kampusluontoa hoidetaan monimuotoisuus ja luontotyyppien ominaislajisto huomioiden.
Two students fly a kite. Photo: Aleksi Poutanen
Opinnot Julkaistu:

Miten valmistaa opiskelijoita ammattilaisiksi epävarmassa tulevaisuudessa?

Valmistuneet tarvitsevat monenlaisia taitoja tulevaisuuden työelämässä.
Henri Hentilä, Henrik Kahanpää & Alec Wright.
Palkinnot ja tunnustukset, Opinnot Julkaistu:

Mikä on parasta tohtoriopinnoissa? Palkitut sähkötekniikan tohtorit kertovat

Elli Leppänen, Henri Hentilä, Henrik Kahanpää ja Alec Wright palkittiin erinomaisista väitöskirjoista.
Kaksi mieshenkilöä juhlapuvuissa kiltalippujen edessä
Palkinnot ja tunnustukset, Yliopisto Julkaistu:

68 tohtoria ja viisi kunniatohtoria – katso kuvat tekniikan alan tohtoripromootiosta

Vuoden 2024 tekniikan alan juhlallinen tohtoripromootio järjestettiin pe 14.6. Dipolissa.