Futudesign lahjoitti Aalto-yliopiston Ukraina-rahastoon

Vuoden sisustusarkkitehtitoimistoksi 2023 valittu yritys halusi lahjoittaa palkintosummansa hyvään tarkoitukseen.
Futudesignin henkilöstö
Futudesignin henkilöstö. Kuva: Futudesign

Sisustusarkkitehdit SIO valitsi helmikuussa Vuoden sisustusarkkitehtitoimiston 2023. Palkinnon sai helsinkiläinen Futudesign, joka tunnetaan erityisesti haastavien arkkitehtuurikohteiden korjaus- ja täydennysrakentamisesta sekä suomalaisella suunnittelukentällä harvinaisesta organisaatiokulttuurista, jossa arkkitehdeilla ja sisustusarkkitehdeilla on tasa-arvoinen asema suunnitteluprosesseissa hankkeesta riippumatta.

Palkintosumman Futudesign päätti lahjoittaa Aalto-yliopistossa opiskelevien Ukrainasta tulleiden opiskelijoiden hyväksi perustettuun rahastoon, josta katetaan opiskelijoiden elinkustannuksia Suomessa.

Futudesignin perustajaosakas, arkkitehti Aleksi Niemeläisen mukaan yritykselle oli alusta lähtien selvää, että palkintorahat halutaan lahjoittaa hyvään tarkoitukseen. Kohde valikoitui perustajaosakkaiden kotiyliopistosta ajankohtaisella painotuksella: ”Meille oli selvää, että haluamme tukea kotiyliopistoamme ja erityisesti Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulua, jonka kasvatteja me kaikki Futudesignin osakkaat olemme. Koimme, että tässä maailmantilanteessa on tärkeää tukea erityisesti kotimaastaan lähtemään joutuneiden opiskelijoiden sodan vuoksi keskeytyneitä opintoja täällä Suomessa.”

Aalto-yliopisto on keväästä 2022 lähtien tarjonnut maksuttomia opiskelupaikkoja Ukrainasta saapuville opiskelijoille. Lahjoituksilla on heille suuri merkitys, sillä ne mahdollistavat opintojen jatkamisen kriisin aikana. Opiskelijat voivat suorittaa erillisellä opinto-oikeudella yksittäisiä opintojaksoja, ja heillä on myös mahdollisuus hakea myöhemmin Aalto-yliopiston kandidaatti- tai maisteriohjelmiin.

Raila Tapio

lahjoittajasuhteet, taiteet ja suunnittelu
Aalto flags in Ukraine colours

Tue Ukrainan yliopisto-opiskelijoita

Tule mukaan tukemaan Ukrainan yliopisto-opiskelijoita. Lahjoitukset mahdollistavat sodan keskeyttämien opintojen jatkamisen kriisin aikana.

Lahjoitustapa
Valitse lahjoitussumma