‘From Corporate Responsibility into Shared Values’

Yritysjohdon on tärkeää tuntea hyvin yhteiskunnan toimintaympäristö, jotta yritykset pystyvät toimimaan mahdollisimman kannattavasti tulevaisuudessa.
Picture of Esko Aho and the title of the seminar "From Corporate Responsibility into Shared Values" on green bakcground
Esko Ahon webinaaria pääsee seuraamaan Kauppakorkeakoulun Facebook-sivulla, https://www.facebook.com/aaltobiz/.

Yritysten rooli yhteiskunnassa on hyvin muuttuva ja erityisesti teknologinen kehitys vaikuttaa siihen, mitä yrityksiltä odotetaan ja miten niiden suhde yhteiskuntaan kehittyy.

”Uskon, että yritysten roolissa yhteiskunnassa on tapahtunut ja tapahtumassa erittäin suuria muutoksia. Näin ollen yritysjohdolta edellytetään yhteiskunnan toimintaympäristön ymmärrystä paljon aiempaa enemmän. Tästä meillä on jo esimerkkejä teknologiayritysten osalta; olemme nähneet, miten suuria haasteita niillä on löytää sellainen tapa toimia, joka saa yhteiskunnan yleisen hyväksynnän”, sanoo Kauppakorkeakoulussa Executive in Residence -tehtävässä toimiva Esko Aho.

”Hyvä yritysjohtaminen vaatii ympäröivään yhteiskuntaan liittyvien riskien ja mahdollisuuksien ymmärtämistä. Onnistuminen tässä edellyttää sekä oikeaa näkemystä että oikeita työkaluja. Yritysjohdon koulutukselta ja osaamiselta vaaditaan paljon enemmän kuin aiemmin.”

Esko Ahon mukaan on aivan keskeistä ymmärtää, että yhteiskunnan toimintaympäristön huomioiminen suhteessa liiketoimintaan ei ole ristiriidassa yritysten kannattavuuspyrkimysten kanssa.

”Sillä, että yritysjohto tuntee hyvin yhteiskunnan toimintaympäristön, on nimenomaan olennainen osa tulevaisuuden kannattavassa yritystoiminnassa.”

***

Entinen pääministeri Esko Aho on toiminut Executive in Residence -tehtävässä Kauppakorkeakoulussa jo vuodesta 2015 lähtien. Executive in Residence -nimikettä käytetään Aalto-yliopistossa arvostetuista ylemmän johdon henkilöistä, akateemisista tai yhteiskunnan johtajista tai asiantuntijoista, jotka on kutsuttu Aalto-yliopistoon.

Esko Aho toimi Suomen pääministerinä vuosina 1991–1995 ja kansanedustajana 1983–2003. Sittemmin hän on työskennellyt muun muassa Nokian yhteiskuntasuhteista vastaavana johtajana ja johtokunnan jäsenenä, Sitran yliasiamiehenä sekä Senior Fellow -tehtävässä Harvardin yliopiston Kennedy Schoolissa. Tällä hetkellä hän vaikuttaa muun muassa yhdysvaltalaisen suurpankin JPMorgan Chasen neuvonantajana.

***

Lämpimästi tervetuloa kuulemaan lisää Esko Ahon näkemyksiä ko. aiheesta Better Business – Better Society -webinaariin torstaina 4. helmikuuta 2021 klo 17.00–18.00. Webinaarin kieli on englanti, ja se kaikille avoin ja maksuton.

URL kopioitu

kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out

Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

KPMG:n räätälöity projekti, tiimi koolla
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Opiskelijaprojektissa analysoitiin KPMG:n asemaa Suomen nopeasti kasvavilla konsultointimarkkinoilla

Tutkimuksen mukaan konsultointimarkkinat ovat kasvaneet poikkeuksellisen paljon viimeisten viiden vuoden aikana. Teknologiakonsultointi on viitoittanut kasvua ja se muodostaa suurimman osan markkinoista.