FITech-verkostoyliopisto on julkaissut MOOC-kursseja jatkuvan oppimisen tueksi

Aalto-yliopiston koordinoima FITech-verkostoyliopisto vastaa jatkuvan oppimisen haasteisiin uusilla verkkokursseilla. Kurssit helpottavat työn ohessa oppimisen aloittamista sekä tukevat organisaatioiden henkilöstön osaamisen kehittämistä.
Piirroskuva hahmosta, joka istuu näytön edessä selkä katsojaan päin. Taustalla on rataksen kuvia ja vasemmalla FITechin ja Aalto-yliopiston logot.

Suomen tekniikan alan yliopistojen valikoidut opinnot ovat olleet FITechin kautta maksutta kaikkien suomalaisten saatavilla vuodesta 2019 lähtien. Hankekauden aikana on selvinnyt, että alun perin tutkinto-opiskelijoille suunnattu tarjonta ei sellaisenaan sovi työn ohessa opiskeltavaksi, vaan siitä on tehtävä helpommin lähestyttävää. Tätä on FITechissä pyritty toteuttamaan mm. tarjoamalla verkkokursseja, pilkkomalla kursseja pienempiin kokonaisuuksiin ja panostalla introtason MOOCeihin. Silti opinnot eivät tahdo solahtaa työarkeen.

"Kun keskustelimme eri oppijoiden ja työnantajien kanssa, kävi ilmi, että aloittaminen on edelleen liian vaikeaa. FITechin tarjonnassa on ainoastaan teknologia-alan kursseja. Vaikka moni niistä on alkeistasolla, suoraan asiaan hyppääminen ei usein onnistu ensikertalaiselta verkko-oppijalta. Tämä on ymmärrettävää, onhan tutkinnoissakin orientaatiojaksot ja hyvässä koulutuspäivässä alkulämmittely", toteaa kurssiprojektia koordinoinut Akseli Huhtanen.

Lisätietoa kursseista:

Molemmat kurssit perustuvat vierailevien asiantuntijoiden videoihin sekä tiiviiseen sisältöön, joka on opiskeltavissa lyhyinä paloina. Mukana on asiantuntijoita sekä Aalto-yliopistosta että sen ulkopuolelta, mm. tutkijatohtori Frank Martela, yliopistonlehtori ja tutkija Hertta Vuorenmaa, työelämäprofessori Lauri Järvilehto sekä Mimmit koodaa -ohjelman vetäjä Milja Köpsi.

Kurssit ovat täysin oman aikataulun mukaan suoritettavia, itsenäisiä MOOCeja. Kummastakin kurssista voi saada Aalto-yliopiston myöntämän 1 opintopisteen sekä digitaalisen suoritusmerkin.

Löydät kurssit myös Aalto-yliopiston jatkuvan oppimisen sivustolta (lifewidelearning.aalto.fi), jossa on listattu kaikki FITechin valikoimassa olevat Aalto-yliopiston kurssit.

Mikkelin IB-ohjelma 35 vuotta
Yliopisto Julkaistu:

Mikkelin kampuksen alumnit juhlistivat International Business -ohjelman 35-vuotista olemassaoloa

Yli 200 BBA-/BScBA-ohjelman alumnia saapui juhliin Kauppakorkeakoululle Otaniemeen.
Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Visuaalisen viestinnän muotoilun opiskelijat ja professori palkittiin Vuoden Huiput -gaalassa, jossa juhlittiin parasta suomalaista luovaa suunnittelua.
Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun laskentatoimen maisteriopiskelija Milja Mieskolainen oli jo aiemmin pohtinut hakemista harjoitteluun Euroopan Unioniin, mutta oli ajatellut harjoittelupaikan saamisen olevan liian haastavaa. Keväällä 2023 hän kuitenkin huomasi ilmoituksen harjoittelupaikoista ja päätti kokeilla hakemista, sillä avoinna oli kiinnostava paikka talouden hallinnan ja EMUn valvontayksikössä. Hakeminenkaan ei osoittautunut vaikeaksi. Milja haki paikkaa, sai sen ja harjoittelu Euroopan Parlamentissa alkoi lokakuussa.