Uutiset

Finnish Design Push – muotoilu vauhdittaa teknologiayritysten kehitystä

Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun ja Teknologiateollisuuden yhteishanke Finnish Design Push vahvistaa muotoilun roolia suomalaisessa teollisuudessa. Hankkeessa muotoilun opiskelijat ja suomalaiset pk-teknologiayritykset tutkivat ja kehittävät yhdessä liiketoimintamahdollisuuksia.
Valoisassa huoneessa ryhmä ihmisiä keskustelemassa, osa istuu, osa seisoo.
Digital Service Design Project -kurssin työskentelyä. Kuva: Eeva Lehto

Pienillä ja keskisuurilla yrityksillä on merkittävä rooli Suomen kestävän kasvun syntymisessä. Aalto-yliopisto kehittää aktiivisesti yhteistyötä niiden kanssa tuodakseen muotoilun ja tutkimuksen osaksi yritysten arkea.

Finnish Design Push tarjoaa yrityksille tuoreita näkökulmia ja konkreettisia kehitysideoita – ja opiskelijoille mahdollisuuden soveltaa osaamistaan todellisiin liiketoiminnan haasteisiin.

Syksyllä 2025 joukko suomalaisia teknologiayrityksiä esitti muotoilun opiskelijoille kehityshaasteita, joita ratkottiin palvelumuotoilun ja vuorovaikutussuunnittelun menetelmillä. Digitaalisen palvelumuotoilun projektikurssilla muotoilun ja median kandidaattiohjelman kansainväliset opiskelijat työskentelivät seitsemän viikon ajan yritysten kanssa intensiivisessä kehitystyössä, jonka tavoitteena oli parantaa osallistuvien yritysten tarjontaa.

”Haluamme vahvistaa muotoilun roolia suomalaisissa yrityksissä ja edesauttaa sitä, että kansainväliset opiskelijamme ja suomalainen teknologiateollisuus tulevat tutuksi toisilleen“, sanoo Teemu Leinonen, joka on toinen englanninkielisen kandidaattiohjelman johtajista.

Kurssin vetäjät, opettajat Núria Solsona Caba ja Antti Salovaara, ohjasivat opiskelijoita koko prosessin ajan – nykyisen palvelukokemuksen kartoittamisesta digitaalisen vuorovaikutuksen kehittämiseen ja uusien prototyyppien testaamiseen todellisilla käyttäjillä.

Analyysistä prototyyppiin

Tänä vuonna kurssin partnereina olivat  Dewaco, Mivepa, MyData, Norelco, Vitec ja Wideflow. Kumppaniyritykset löytyivät yhteistyössä Teknologiateollisuus ry:n kanssa.

Kurssin aikana opiskelijat analysoivat yritysten nykyisiä palvelutoimintoja luomalla asiakaskokemuskartan. Tämän tiedon sekä asiakkaiden ja sidosryhmien haastattelujen pohjalta tunnistettiin ongelmakohtia ja voitiin kehittää uusia tai parannettuja digitaalisia palveluita. Yritykset kommentoivat opiskelijaryhmien työtä ja auttoivat ohjaamaan työskentelyä eteenpäin.

Tämän jälkeen opiskelijat suunnittelivat yritykselle interaktiivisen prototyypin, jota testattiin yrityksen asiakkaiden ja sisäisten käyttäjien kanssa. Tämä antoi uutta tietoa siitä, miten ratkaisu paransi palvelukokemusta.

Opiskelijoiden projektien tulokset esiteltiin 16. lokakuuta järjestetyssä Demo Day -tapahtumassa, jossa kumppaniyritykset ja Teknologiateollisuuden edustajat saivat tilaisuuden testata opiskelijaryhmien kurssin aikana kehittämiä ratkaisuja.

Yritykset saivat uusia oivalluksia

Kaupunkien vesi-, jätevesi- ja lietteen käsittelylaitteiden toimittaja Dewaco etsi uusia ideoita digitaalisten palveluidensa kehittämiseksi yhteistyön avulla. Tavoitteena oli luoda lisäarvoa asiakkaille parantamalla Dewacon jälkimarkkinointipalvelua, tukemalla asiakkaiden liiketoimintaa, tehostamalla toimintaa ja parantamalla Dewacon tuotteiden käyttökokemusta.

Ryhmä ihmisiä kokouksessa pöydän ääressä toimistossa keskustelemassa, pöydällä tietokoneita.
Kurssin aikana opiskelijat ja yritysten edustajat työskentelivät yhdessä. Kuva: Eeva Lehto

Toimitusjohtaja Riku Granberg kertoo olleensa positiivisesti yllättynyt opiskelijoiden paneutumisesta.

“He pääsivät yllättävän syvälle ongelmien ytimeen ja ehdotukset olivat konkreettisia – monessa kohtaa sellaisia, joita emme itse olleet tulleet ajatelleeksi.”

Myös teollisuusrakennushankkeisiin teräsrakenteita ja palveluja tarjoava Mivepa teki yhteistyötä Aalto-opiskelijoiden kanssa ensimmäistä kertaa. Toimitusjohtaja Artem Erfe näkee yhteistyön opettavaisena myös yritykselle.

“Nyt ymmärrämme paremmin, mitä muotoilu on, miten sitä voi hyödyntää ja millaisia haasteita opiskelijoille voi antaa ratkaistavaksi”, Erfe kertoo.

Ensi vuonna Finnish Design Push -hankkeessa kehitettyjä uusia yritysyhteistyön käytäntöjä on tarkoitus laajentaa koulun toiseen kandidaattiohjelmaan, jolloin yli 80 opiskelijaa vuodessa saa mahdollisuuden työskennellä opintojensa aikana yhteistyössä teollisuuden kumppaneiden kanssa todellisten haasteiden parissa. 

Hanketta tukevat Teknologiateollisuuden Säätiö, Von Julin Säätiö ja Metex Säätiö nelivuotisella apurahalla.

Finnish Design Push on koulutusalan yhteinen tutkimus- ja kehityshanke, joka on perustettu Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun ja Teknologiateollisuus ry:n yhteistyönä. Sen tavoite on tukea opiskelijoiden siirtymistä työelämään ja edistää muotoilun käyttöä suomalaisessa teollisuudessa.

Artwork inside Väre building

Finnish Design Push käynnistyi uusien yrityskumppaneiden kanssa

Aloitteen tavoitteena on laajentaa ja syventää muotoilun roolia suomalaisessa teollisuudessa.

Uutiset
Kolme henkilöä esittelee yleisölle, oikealla näkyy suuri näyttö, jossa on lomake.

Finnish Design Push: Teknologia-alan pk-yritysten ja muotoilun opetuksen uusi yhteistyöhanke

Finnish Design Push, Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun ja Teknologiateollisuuden yhteishanke, on käynnistänyt yhteistyön viiden suomalaisen PK-teknologiayrityksen kanssa tutkien muotoilun integroimista digitaalisiin palveluihin.

Uutiset
Moderni monitasoinen atrium kattoikkunalla, iso keskusveistos, opiskelijoita työskentelemässä pöydissä ja vinoporraskäytävä.

Finnish Design Push

Finnish Design Push on Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun ja Teknologiateollisuus ry:n yhteistyönä toteutettu tutkimus- ja kehittämishanke. Sen tavoitteena on tukea opiskelijoiden siirtymistä työelämään sekä edistää muotoilun asemaa suomalaisessa teollisuudessa.

Muotoilun laitos
  • Päivitetty:
  • Julkaistu:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Useita sauvanmuotoisia bakteereja mikroskooppisessa näkymässä, tummanpunaisella taustalla.
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat kehittivät uuden tavan mitata tartuttavuutta: verenmyrkytystä aiheuttava E. coli -suolistobakteeri voi levitä kuin influenssavirus

Antibiooteille vastustuskykyiset ja virulenteimmat kannat eivät kuitenkaan ole kaikkein herkimmin leviäviä.
Colourful general image promoting Aalto Creatives pre-incubator programme
Kampus, Yhteistyö Julkaistu:

Haku Aalto-yliopiston luovien alojen esihautomoon on auki: Aalto Creatives -ohjelma alkaa maaliskuussa 2026

Tervetuloa ohjelman infotilaisuuteen tiistaina 20.1.2026. Tapahtumassa esitellään esihautomo-ohjelma sekä kuullaan ohjelmaan osallistuneiden tiimien yrittäjyystarinoita. Ohjelmasta kiinnostuneilla on mahdollisuus esittää kysymyksiä ja tavata Aalto Creatives -tiimi.
Learning Centre graphics
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Oppimiskeskuksen aukioloajat joulun aikaan ja vuodenvaihteessa 2025-2026

Kiitokset kuluneesta vuodesta ja ihanaa joulun aikaa!
Kolme valkoista, pyöreää pitsikuviota mustalla taustalla, jokaisella ainutlaatuinen geometrinen muotoilu.
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Älykkäät tekstiilit uudistavat käsityksemme materiaaleista – ja lajienvälisestä viestinnästä

Euroopan tutkimusneuvosto ERC:n rahoituksen saanut PAST-A-BOT-tutkimushanke kehittää pehmeitä, älykkäitä tekstiilejä, jotka voivat tulevaisuudessa toimia pelastusrobotteina, ääntä aistivina maataloustekstiileinä tai avustavina vaatteina – ja samalla uudistavat tavan, jolla ajattelemme materiaalitutkimusta.