Finnish Design Push käynnistyi uusien yrityskumppaneiden kanssa
Aloitteen tavoitteena on laajentaa ja syventää muotoilun roolia suomalaisessa teollisuudessa.
Pienillä ja keskisuurilla yrityksillä on merkittävä rooli Suomen kestävän kasvun syntymisessä. Aalto-yliopisto kehittää aktiivisesti yhteistyötä niiden kanssa tuodakseen muotoilun ja tutkimuksen osaksi yritysten arkea.
Finnish Design Push tarjoaa yrityksille tuoreita näkökulmia ja konkreettisia kehitysideoita – ja opiskelijoille mahdollisuuden soveltaa osaamistaan todellisiin liiketoiminnan haasteisiin.
Syksyllä 2025 joukko suomalaisia teknologiayrityksiä esitti muotoilun opiskelijoille kehityshaasteita, joita ratkottiin palvelumuotoilun ja vuorovaikutussuunnittelun menetelmillä. Digitaalisen palvelumuotoilun projektikurssilla muotoilun ja median kandidaattiohjelman kansainväliset opiskelijat työskentelivät seitsemän viikon ajan yritysten kanssa intensiivisessä kehitystyössä, jonka tavoitteena oli parantaa osallistuvien yritysten tarjontaa.
”Haluamme vahvistaa muotoilun roolia suomalaisissa yrityksissä ja edesauttaa sitä, että kansainväliset opiskelijamme ja suomalainen teknologiateollisuus tulevat tutuksi toisilleen“, sanoo Teemu Leinonen, joka on toinen englanninkielisen kandidaattiohjelman johtajista.
Kurssin vetäjät, opettajat Núria Solsona Caba ja Antti Salovaara, ohjasivat opiskelijoita koko prosessin ajan – nykyisen palvelukokemuksen kartoittamisesta digitaalisen vuorovaikutuksen kehittämiseen ja uusien prototyyppien testaamiseen todellisilla käyttäjillä.
Tänä vuonna kurssin partnereina olivat Dewaco, Mivepa, MyData, Norelco, Vitec ja Wideflow. Kumppaniyritykset löytyivät yhteistyössä Teknologiateollisuus ry:n kanssa.
Kurssin aikana opiskelijat analysoivat yritysten nykyisiä palvelutoimintoja luomalla asiakaskokemuskartan. Tämän tiedon sekä asiakkaiden ja sidosryhmien haastattelujen pohjalta tunnistettiin ongelmakohtia ja voitiin kehittää uusia tai parannettuja digitaalisia palveluita. Yritykset kommentoivat opiskelijaryhmien työtä ja auttoivat ohjaamaan työskentelyä eteenpäin.
Tämän jälkeen opiskelijat suunnittelivat yritykselle interaktiivisen prototyypin, jota testattiin yrityksen asiakkaiden ja sisäisten käyttäjien kanssa. Tämä antoi uutta tietoa siitä, miten ratkaisu paransi palvelukokemusta.
Opiskelijoiden projektien tulokset esiteltiin 16. lokakuuta järjestetyssä Demo Day -tapahtumassa, jossa kumppaniyritykset ja Teknologiateollisuuden edustajat saivat tilaisuuden testata opiskelijaryhmien kurssin aikana kehittämiä ratkaisuja.
Kaupunkien vesi-, jätevesi- ja lietteen käsittelylaitteiden toimittaja Dewaco etsi uusia ideoita digitaalisten palveluidensa kehittämiseksi yhteistyön avulla. Tavoitteena oli luoda lisäarvoa asiakkaille parantamalla Dewacon jälkimarkkinointipalvelua, tukemalla asiakkaiden liiketoimintaa, tehostamalla toimintaa ja parantamalla Dewacon tuotteiden käyttökokemusta.
Toimitusjohtaja Riku Granberg kertoo olleensa positiivisesti yllättynyt opiskelijoiden paneutumisesta.
“He pääsivät yllättävän syvälle ongelmien ytimeen ja ehdotukset olivat konkreettisia – monessa kohtaa sellaisia, joita emme itse olleet tulleet ajatelleeksi.”
Myös teollisuusrakennushankkeisiin teräsrakenteita ja palveluja tarjoava Mivepa teki yhteistyötä Aalto-opiskelijoiden kanssa ensimmäistä kertaa. Toimitusjohtaja Artem Erfe näkee yhteistyön opettavaisena myös yritykselle.
“Nyt ymmärrämme paremmin, mitä muotoilu on, miten sitä voi hyödyntää ja millaisia haasteita opiskelijoille voi antaa ratkaistavaksi”, Erfe kertoo.
Ensi vuonna Finnish Design Push -hankkeessa kehitettyjä uusia yritysyhteistyön käytäntöjä on tarkoitus laajentaa koulun toiseen kandidaattiohjelmaan, jolloin yli 80 opiskelijaa vuodessa saa mahdollisuuden työskennellä opintojensa aikana yhteistyössä teollisuuden kumppaneiden kanssa todellisten haasteiden parissa.
Hanketta tukevat Teknologiateollisuuden Säätiö, Von Julin Säätiö ja Metex Säätiö nelivuotisella apurahalla.
Finnish Design Push on koulutusalan yhteinen tutkimus- ja kehityshanke, joka on perustettu Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun ja Teknologiateollisuus ry:n yhteistyönä. Sen tavoite on tukea opiskelijoiden siirtymistä työelämään ja edistää muotoilun käyttöä suomalaisessa teollisuudessa.
Aloitteen tavoitteena on laajentaa ja syventää muotoilun roolia suomalaisessa teollisuudessa.
Finnish Design Push, Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun ja Teknologiateollisuuden yhteishanke, on käynnistänyt yhteistyön viiden suomalaisen PK-teknologiayrityksen kanssa tutkien muotoilun integroimista digitaalisiin palveluihin.
Finnish Design Push on Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun ja Teknologiateollisuus ry:n yhteistyönä toteutettu tutkimus- ja kehittämishanke. Sen tavoitteena on tukea opiskelijoiden siirtymistä työelämään sekä edistää muotoilun asemaa suomalaisessa teollisuudessa.