Finnfocus-vientinäyttely ja vanhat opiskelukaverit eivät unohdu

Kauppiksen riemumursut kokoontuivat kurssijuhlaan 50 vuotta opintojen aloittamisen jälkeen.
Riemumursut, joiden joukossa myös Yrjö Somersalmi, kokoontuivat kurssijuhlan merkeissä Kauppiksella 17.9.2015.

Ekonomikurssi -65 kokoontui Kauppakorkeakoululle juhlistamaan sitä, että heidän ekonomiopintojensa alkamisesta oli kulunut 50 vuotta. Vuosikurssi kokoontui edellisen kerran viisi vuotta sitten ja sitä ennen juhlistettiin "nelikymppisiä". Alumnirekisterissä on 130 vuonna 1965 aloittanutta henkilöä, joista peräti 74 oli ilmoittautunut kurssijuhlaan. Riemumursut edustavat suuria ikäluokkia ja he ovat syntyneet vuosina 1943–46.

– Suurin tapahtuma KY:n historiassa on ehdottomasti Finnfocus-vientinäyttely vuonna 1968. KY vuokrasi tuolloin Amerin varustamolta M/S Finnpartner-laivan, joka purjehti Lontoon Towerin sillan kupeeseen ja teki Suomea sekä suomalaisia yrityksiä tunnetuksi kansainvälisesti. Paikalle kutsuttiin 15 000 englantilaista liikemiestä tutustumaan suomalaisiin tuotteisiin. Myös prinsessa Margareta tuli paikalle. Näyttely oli menestys ja se toi ylioppilaskunnalle laajaa myönteistä julkisuutta, joskin myös hienoista rahallista tappiota, muistelee näyttelyn järjestämisessä yhtenä ”työmyyränä” toiminut riemumursu Yrjö Somersalmi.

Yrjö Somersalmi kertoi myös ennen vuosikurssijuhlan alkua, että opintososiaalinen kehitys oli 60-luvun lopulla vahvaa. Rakennettiin opiskelija-asuntoloita, HOAS syntyi ja Opintotukikeskuskin perustettiin, josta aikaa myöten syntyi opintotukijärjestelmä. Myös opiskelijoiden terveydenhuolto nousi uudelle tasolle, kun Ylioppilaiden terveydenhuoltosäätiö, YTHS, perustettiin.

– Olin opiskeluaikanani aktiivinen ylioppilaskuntalainen ja kuuluin KY:n hallitukseen ja sittemmin toimin aktiivisesti myös HEKOssa. Vuonna 1965 Kauppiksella aloitti 460 opiskelijaa, joista puolet oli akateemisiksi sihteereiksi opiskelleita naisia. Opinnot kestivät 3-4 vuotta ja niihin kuului muun muassa liiketaloustiedettä, markkinointia, kansantaloustiedettä ja talousmatematiikkaa. Professoreista mm. kansantaloustieteen professorit Fedi Vaivio ja Jouko Paakkanen sekä kauppaoikeuden professori Pertti Muukkonen ovat jääneet hyvin mieleen.

Työuransa Yrjö Somersalmi teki Fazerilla sekä Vakuutusyhtiö Sammossa ja sen edeltäjissä. Ekonomina hän on nähnyt, miten kirjanpitolainsäädäntö ja verotus ohjaavat taloutta. Tämän päivän opiskelijoille hän myös muistuttaa, että juridinen osaaminen, kuten työlainsäädännön tunteminen liike-elämässä, on tärkeää.

– Elämä kuljettaa ja kannattelee. Sillä, mitä on opiskellut, ei välttämättä ole suurinta merkitystä. Tärkeää on, että on valmis sopeutumaan ja omaksumaan asioita. Aalto-yliopistossa ollaan mielestäni oikealla tiellä, sillä eri alojen kombinaatio on todellinen mahdollisuus. Tuote tai palvelu sinänsä on arvoton, jollei sitä pystytä kannattavalla tavalla kaupallistamaan, sanoo Somersalmi.

Kurssikavereiden tapaaminen oli pääsijalla

Varadekaani Seppo Ikäheimo toivotti riemumursut tervetulleiksi juhlimaan pyöreitä vuosia. Illan musiikista vastasi opiskelijoiden jazz-bändi Akystic. Lisäksi Orko Vilan johdolla, joka veti 60-luvulla yhteislaulusessioita Kynsseissä (tansseissa), laulettiin Orkon Lenkki -laulua.

Ohjelmassa keskityttiin terveyteen ja hyvinvointiin. Professori Antti Hervonen oli kutsuttu puhumaan aiheesta ”Muisti pettää, mutta jättääkö järki.” Kurssikavereiden tapaaminen, opiskeluajan muistelu, kuulumisten vaihtaminen ja tulevaisuuden suunnittelu rennossa hengessä oli kuitenkin pääsijalla. Ravintola Proffaan oli katettu runsas buffet-pöytä ja osa riemumursuista jatkoi juhlaa sillimatinealla seuraavana aamuna.

Tilaisuuden yhteydessä Yrjö Somersalmi kiitteli Aalto-yliopiston alumniuutiskirjettä ja lukuisia, mielenkiintoisia Kauppiksella järjestettäviä tapahtumia, joihin uutiskirjeessä kutsutaan.
– On ilo olla Kauppiksen alumni, hän kiteytti.

Vuosikurssijuhlat ovat osa Aalto-yliopiston alumnitoimintaa. Aalto-yliopiston alumniverkostoon kuuluu jo lähes 35 000 alumnia yli 80 eri maassa. Verkostoon voi liittyä maksutta osoitteessa: https://alumnicircle.aalto.fi/

White Aalto logo with exclamation mark standing in the middle of Otaniemi campus in the summertime
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Aalto-korkeakoulusäätiö laskee liikkeeseen kaksi joukkovelkakirjalainaa yhteismäärältään 150 miljoonaa euroa

Joukkovelkakirjalainoista saatavat varat käytetään pääasiassa kiinteistöinvestointien rahoittamiseksi otettujen lainojen jälleenrahoitukseen sekä lisäksi yleisiin tarpeisiin.
Photo collage of some of the actions funded by the Sustainability Action Booster grant
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Aalto-yliopisto rahoittaa opiskelijoiden kestävyystoimia kymmenillä tuhansilla vuodessa - "Tällaista emme ole nähneet muualla"

Aalto-yliopiston Sustainability Action Booster on apuraha, joka tukee opiskelijoiden ideoimia kestävän kehityksen projekteja kampuksella ja sen ulkopuolella.
Potrettikuva Suzanne Innes-Stubbista, hän hymyilee ja katsoo kohti kameraa
Nimitykset, Yliopisto Julkaistu:

Suzanne Innes-Stubb nimitetty johtavaksi työelämäasiantuntijaksi Aalto-yliopiston kauppakorkeakouluun

Yritysjuridiikan asiantuntija Innes-Stubb vahvistaa Kauppakorkeakoulun osaamista vastuullisessa yritystoiminnassa. Hän aloittaa tehtävässä syyskuun alussa.
Three students sitting at the School of Business. Photo: Ari Toivonen
Yliopisto Julkaistu: