FAIR veti tuvan täyteen – uudelle suomalaiselle tekoälyekosysteemille on kysyntää

Suomalaisen tekoälyekosysteemin kehittämiseen ja rakentamiseen tähtäävän Finnish AI Regionin avajaistapahtuma kokosi satoja uteliaita Helsingin yliopiston Tiedekulmaan.
Kalle Toivonen discusses FAIR’s services on the launch event stage
Kalle Toivonen kertoo FAIR:in toiminnasta Tiedekulmassa. Kuva: Milja Veini

Finnish AI Regionin eli FAIR:in palvelut avattiin virallisesti tiistaina 4.4.2023 järjestetyssä tapahtumassa. FAIR:in avajaiset keräsi paikalle yli kaksisataa uteliasta osallistujaa, joista suuri osa koostui suomalaisen yritysmaailman edustajista.

Tilaisuuden järjestelyistä vastannut Teemu Moilanen Haaga-Helia ammattikorkeakoulusta kertoo yllättyneensä tapahtuman positiivisesta vastaanotosta yritysten parissa. Hänen mukaansa yleisömäärä osoittaa, että uudelle tekoälyekosysteemille on selvästi tarvetta.

“Paikalle oli ilmoittautunut yli sata yritystä. Se osoittaa, että palveluillemme on Suomessa todellinen tarve ja yritykset ovat vakavasti laajentamassa ja syventämässä tekoälyn hyödyntämistä liiketoiminnassaan”, hän pohtii innostuneena.

Tilaisuuden puhujina olivat työ- ja elinkeinoministeriön ylijohtaja Ilona Lundström, FAIR:in Kalle Toivonen Helsingin kaupungilta sekä Microsoftin Lukas Lundin, joiden puheenaiheet vaihtelivat tekoälyn merkityksestä ChatGPT:n hyödyntämiseen sekä tietystikin FAIR:in palvelutarjontaan.

Puheenvuorojen jälkeen vuorossa oli vapaata keskustelua ja verkostoitumista, jonka yhteydessä osallistujat pääsivät kyselemään FAIR:in asiantuntijoilta lisää sen tarjoamista palveluista sekä mahdollisen yhteistyön käynnistämisestä.

Eurooppalaiseen EDIH-verkostoon kuuluvan FAIR EDIH:in muodostavat Helsingin, Espoon ja Vantaan kaupungit, Helsingin yliopisto, Aalto-yliopisto, Haaga-Helia ja Metropolia ammattikorkeakoulut, KIRAHub, CSC - Tieteen tietotekniikan keskus Oy, EIT Digital ja Enter Espoo. Sen yhteistyökumppaneita ovat Microsoft, ABB, Varian, Uudenmaan liitto, Suomen tekoälykeskus FCAI, XR Center, HUS, Teknologiateollisuus ry ja Arcada.

Verkoston toimintaa rahoittaa Euroopan unioni yhdessä Business Finlandin ja Helsingin Innovaatiorahaston kanssa. Lisätietoja Finnish AI Regionista löydät osoitteesta: fairedih.fi

Finnish AI Region logo banner

Finnish AI Region FAIR (ulkoinen linkki)

Finnish AI Region eli FAIR pyrkii nopeuttamaan ja laajentamaan tekoälyn käyttöönottoa pienissä ja keskisuurissa yrityksissä.

FCAI

Suomen tekoälykeskus FCAI (ulkoinen linkki)

Suomen tekoälykeskus FCAI on osaamiskeskittymä, jonka ovat käynnistäneet Aalto-yliopisto, Helsingin yliopisto ja Teknologian tutkimuskeskus VTT. FCAI:n tavoitteena on kehittää uudenlaista tekoälyä, joka voi toimia ihmisen kanssa monimutkaisessa ympäristössä ja auttaa uudistamaan suomalaista teollisuutta. FCAI on yksi Suomen Akatemian lippulaivoista.

Ota yhteyttä:

Jussi Rantsi

Project Manager, Finnish Artificial Intelligence Region (FAIR EDIH)

Women in Finance -tilaisuus, Annukka Paloheimo
Yhteistyö Julkaistu:

Pehmeitä taitoja kannattaa vahvistaa – ne ovat kovaa valuuttaa työmarkkinoilla

Kauppakorkeakoulu antaa valmiudet toimia niin ekstroverteille kuin introverteille sopivissa tehtävissä.
Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Verkkosivusto tarjoaa työkaluja opiskelijatiimien tukemiseen koko projektikurssin ajan.
Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle

Lahjoitus on kohdennettu teollisen internetin ja digitaalisten kaksosten tutkimukseen ja opetukseen.
Event information on a yellow to coral gradient background with yellow bubbles and a photo of a colorful event space.
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Kaikki aaltolaiset ovat tervetulleita, osallistuminen ei vaadi ilmoittautumista!