Fabian Ahvenaisen rahaston apurahat haettavissa

Rahasto myöntää sillanrakennuksen ja talonrakennuksen apurahoja tunnustuksena suoritetuista opinnoista..

Aalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakoulun Fabian Ahvenaisen rahaston rahastotoimikunta julistaa haettavaksi sillanrakennuksen ja talonrakennuksen apurahoja tunnustuksena suoritetuista opinnoista. Apurahojen suuruus on 1 500–4 500 euroa. Apurahojen lopulliseen lukumäärään ja suuruuteen vaikuttavat hakijoiden määrä ja taso.

Apurahoja voivat hakea sillan- tai talonrakennukseen perehtyneet Aalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakoulun diplomi-insinöörin tutkintoa tai jatko-opintoja suorittavat opiskelijat sekä äskettäin diplomi-insinöörin tutkinnon tai jatkotutkinnon suorittaneet henkilöt.

Apurahat jaetaan juhlatilaisuudessa perjantaina 9.3.2018 klo 14 (alustava aikataulu).

Apurahan hakijan tulee osoittaa rahastotoimikunnalle lyhyt vapaamuotoinen hakemus, josta ilmenevät hakijan perehtyneisyys sillan- tai talonrakennustekniikkaan, hakijan opintomenestys (liitteenä opinto-rekisteriote tai tutkintotodistus) sekä puhelinnumero, sähköposti ja osoitetiedot.

Fabian Ahvenaisen rahasto tukee pitkällä aikavälillä tasapuolisesti sillan- ja talonrakennuksen alueita. Hakijoita pyydetään ilmoittamaan hakemuksessaan, onko heidän opintojensa painotus ollut sillanrakennus- vai talonrakennustekniikassa. Hakemuksien arviointiin vaikuttaa myös alkupääoman lahjoittajan tarkoitus edistää erityisesti konstruktiivista rakennustekniikkaa

Hakemus on toimitettava rakennustekniikan laitokselle sähköpostitse osoitteeseen [email protected] siten, että se on perillä viimeistään maanantaina 20.11.2017.

Mahdollisiin apurahoja koskeviin tiedusteluihin vastaavat
Lauri Salokangas, puh 040 8322 717
Jari Puttonen, puh. 050 3841 782
Elsa Nissinen-Narbro, puh 050 3502 638.

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
Prinsessalle esitellään luonnollisia väriaineita
Yliopisto Julkaistu:

Thaimaan prinsessa Maha Chakri Sirindhorn vieraili Aalto-yliopistossa

Prinsessa seurueineen tutustui mm. tekstiilisuunnitteluun, Startup Saunaan, Aalto-yliopisto Junioriin sekä Aalto Ice Tankin toimintaan.
Kuva: Tima Miroschnichenko, Pexels.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Matalan hierarkian organisaatioissa isoja periaatekysymyksiäkin ratkotaan porukalla Slackissa

Aalto-yliopiston alumni, vieraileva tutkijatohtori Lauri Pietinalho New Yorkin yliopiston Sternin kauppakorkeakoulusta ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Frank Martela selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten matalan hierarkian organisaatiot käsittelevät yhteisiä toimintaperiaatteita vastakkainasettelutilanteissa ja miten auktoriteetti niissä toimii.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.