Fabian Ahvenaisen rahasto palkitsi sillan- ja talonrakennusalan opinnäytteitä

Apurahat jaettiin rakennustekniikan laitoksella 10.3. pidetyssä rahaston juhlatilaisuudessa.
Fabian Ahvenaisen rahaston vuoden 2016 apurahojen saajat: TkT Tao Lu (vasemmalla), DI Martyna Kainulainen ja DI Joonas Jaaranen

Aalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakoulun Fabian Ahvenaisen rahasto myöntää vuosittain  apuarahoja Insinööritieteiden korkeakoulun sillan- tai talonrakennukseen suuntautuneille opiskelijoille, alan nuorille jatko-opiskelijoille ja äskettäin diplomi-insinöörin tutkinnon tai jatkotutkinnon suorittaneille henkilöille. Tänä vuonna apurahoja jaettiin yhteensä 7 500 euroa, joista sillanrakennustekniikan opiskelijoille 4 000 euroa ja talonrakennustekniikan alan opiskelijoille 3 500 euroa.

Talonrakennustekniikasta tekniikan tohtoriksi väitellyt Tao Lu sai 3 500 euron apurahan. Hänen väitöskirjansa otsikko on Improving building energy efficiency through novel hybrid models and control approaches including a data center case study.

Diplomi-insinööri Joonas Jaaraselle myönnettiin 2 000 euron apuraha sillanrakennuksen alan diplomityöstä Analysis methods for short to medium span timber-concrete composite bridges. Jaaranen suoritti diplomi-insinöörin tutkinnon kokonaisarvosanalla erinomainen.  Diplomi-insinööri Martyna Kainulainen sai 2 000 euron apurahan sillanrakennuksen alalta kiitettävällä arvosanalla suoritetusta diplomityöstä ja erittäin hyvin suoritetuista diplomi-insinöörin opinnoista. Hänen diplomityönsä otsikko on Robustness of bridges

Palkinnon saajat yhdessä juhlavieraiden kanssa. Tao Lu (vas.),  Martyna Kainulainen, Jari Puttonen, Gary Marquis, Aarne Jutila, Jukka Mäkelä, Irmeli Ivalo-Sjølie, Lauri Salokangas ja Joonas Jaaranen

Fabian Ahvenaisen rahastosta jaettiin apurahoja nyt 19. kerran. Apurahat jaettiin juhlatilaisuudessa, jossa juhlaesitelmästä vastasi Espoon kaupunginjohtaja diplomi-insinööri Jukka Mäkelä. Juhlaesitelmän aiheena oli Espoo kasvaa kestävästi. Tilaisuuden musiikista vastasi Poijärvi-kvartetti.

Lisätietoja:

Professori Jari Puttonen
Puh. 050 384 1782, jari.puttonen(at)aalto.fi

Fabian Ahvenaisen rahasto

Fabian Ahvenaisen rahasto perustettiin Teknilliseen korkeakouluun vuonna 1998 lahjoituksella, jonka diplomi-insinööri Jaakko Ahvenainen teki isänsä Fabian Ahvenaisen muistoksi. Rahaston tarkoitus on jakaa tunnustuspalkintoja Aalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakoulun sillan- ja talonrakennustekniikan opiskelijoille. Toimintansa aikana rahasto on jakanut apurahoja yhteensä 131 840 euroa.

Aalto-yliopiston valaistu logo. Juhlavieraita logon takana tarkastelemassa radioantennia.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Metsähovin radio-observatorion 50-vuotisjuhla - kurkkaa kuvia tapahtumasta

Aalto-yliopiston Metsähovin radio-observatorio täytti tänä vuonna 50 vuotta. Observatorion syntymäpäivänä, torstaina 11. huhtikuuta, juhlavieraat kokoontuivat observatoriolle juhlistamaan menneitä vuosikymmeniä radioastronomisen tutkimuksen parissa.
Vuoden 2023 kunniatohtorit
Palkinnot ja tunnustukset, Mediatiedotteet Julkaistu:

Viisi uutta tekniikan kunniatohtoria Aaltoon 2024

Kunniatohtorit vihitään juhlallisessa tohtoripromootiossa kesäkuussa.
Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Apurahanjakotilaisuus
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Fabian ja Jaakko Ahvenaisen rahasto palkitsi sillan- ja talonrakennusalan osaajia

Vuodelle 2024 myönnettiin yhteensä yhdeksän apurahaa.