Euroopan suurin hackathon Junction täyttää Dipolin

Aalto-yliopiston päärakennus muuttuu valtavaksi hackathon-yhteisöksi 24.–26.11., kun yli 1400 koodaria ja suunnittelijaa ympäri maailmaa saapuu ratkomaan tosielämän haasteita.
junction_hackathon_aalto_fi_fi.jpg

Tekoälystä liikkuvuuteen, peleistä ja viihteestä terveydenhuoltoon – yli 60 yritystä ja yhteisöä tarjoaa Junctionin osallistujille ratkottavaksi tosielämän haasteitaan. Koodarit työskentelevät joukkueina viikonlopun ajan yritysten omilla teknologioilla, datalla ja rajapinnoilla.

Nyt kolmatta kertaa järjestettävän Junctionin takana on vapaaehtoisten opiskelijoiden yhteisö. Alun perin Junction on syntynyt Aalto Entrepreneurship Societyn tapahtumana.

“Junctionin tarina lähti liikkeelle halusta tuoda tekijät esille: koodarit, suunnittelijat ja kaikki, jotka konkreettisesti rakentavat seuraavat menestystarinat. Maailmaa muuttavat läpimurrot syntyvät, kun innostuneet ihmiset leikkivät teknologialla, tekevät sitä mitä rakastavat ja rakentavat siistejä projekteja itseään varten. Juuri sitä me Junctionissa teemme”, kertoo Ville Leppälä, Junctionin päävetäjä ja Aalto-yliopiston opiskelija.

Viime vuonna Junctionin voitti Aallon opiskelijoiden tiimi “suju.online”, joka kehitti reittioptimointipalvelun robottibusseille. Tänä vuonna haasteita on tarjolla yhteensä 13 teemasta.

“Tämän vuoden haasteet liittyvät muun muassa avaruus-, terveys-, ja peliteknologiaan. Yksi suosituimmista teemoista on ollut tekoäly. Koneoppimisen avulla ratkottavia haasteita ovat esimerkiksi toimivan uutisotsikko-botin rakentaminen ja mainonnan personointi digimaailmassa. Lisäksi osallistujat pääsevät myös työskentelemään aidon robotin kanssa ja kehittämään sen toimintaa”, Leppälä kertoo.

Aalto-yliopisto on yksi Junctionin kumppaneista ja haastaa Dipoliin saapuvat hakkerit yhdessä VTT:n, Tampereen yliopiston ja Tampereen teknillisen yliopiston kanssa. Joukkueet pääsevät luomaan matkustajille interaktiiivista ja viihdyttävää sisältöä aidosta, reaaliaikaisesta ja varastoidusta datasta, jota Helsingin seudun liikenteen sähköbussit keräävät.

“Junctionista tekee erityisen se, että tapahtuman aikana osallistujat, sijoittajat ja partnerit tapaavat toisiaan erilaisten matchmaking-työkalujen avulla. Junction on kotimaisille yrityksille uniikki paikka rekrytoida todella kovia teknologiaosaajia. Osallistujille tapahtuma on taas tilaisuus uuteen työpaikkaan tai oman projektin kehittämiseen sijoittajien neuvojen avulla”, Leppälä kuvailee.

Lisätietoja:

Anna Brchisky

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Suomen paviljongissa Venetsian 60. kansainvälisessä taidebiennaalissa nähdään näyttely The pleasures we choose. Näyttely on esillä 24.11.2024 asti.
Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle

Lahjoitus on kohdennettu teollisen internetin ja digitaalisten kaksosten tutkimukseen ja opetukseen.
Event information on a yellow to coral gradient background with yellow bubbles and a photo of a colorful event space.
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Kaikki aaltolaiset ovat tervetulleita, osallistuminen ei vaadi ilmoittautumista!
Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Lahjoittajatarina - Yrjö Sotamaa: ”Yliopiston tukeminen on meidän oman tulevaisuutemme rakentamista”

Professori emeritus on yhä aktiivinen muotoilun vaikuttaja niin kotimaassa kuin kansainvälisellä kentällä. Hän on nykyään myös Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun kuukausilahjoittaja.