EU:lta miljoonarahoitus älykkäiden materiaalien ja uuden sukupolven ledien tutkimukseen

Apulaisprofessori Jaana Vapaavuoren ja tutkijatohtori Konstantinos Daskalakisin hankkeet parantavat rakennusten ja valaistuksen ympäristöystävällisyyttä.
Jaana Vapaavuori (left) and Konstantinos Daskalakis (right)
Jaana Vapaavuori vasemmalla ja Konstantinos Daskalakis oikealla. Kuva: Kristina Vialimaa / Mikko Raskinen.

Euroopan tutkimusneuvosto ERC on myöntänyt Aalto-yliopiston apulaisprofessori Jaana Vapaavuorelle ja tutkijatohtori Konstantinos Daskalakisille arvostetut 1,5 miljoonan euron ERC Starting Grant -apurahat viiden vuoden tutkimushankkeisiin.

Jaana Vapaavuori tekee uraauurtavaa tutkimusta toiminnallisten, ympäristön muutoksiin reagoivien kuitujen parissa. Hänen tavoitteensa on tutkia esimerkiksi sitä, miten kuiduista tehdyt tekstiilit vaihtavat väriä tai liikkuvat valon tai lämpötilan mukana.

Vapaavuori hyödyntää työssään kulttuurihistoriallisesti merkittäviä lankatekniikoita, jotka mahdollistavat huomattavasti monimutkaisempien rakenteiden toteuttamisen kuin yleisesti käytetyt kudonta- ja neulontatekniikat.

”Olen suunnattoman innostunut tutkimaan toiminnallisia materiaaleja. Niistä voidaan kehittää esimerkiksi rakennuksiin lämpötilaan automaattisesti reagoivia kaihtimia tai maatalouden käyttöön säätilaan mukautuvia suojapeitteitä – ja lisätä näin molempien ympäristöystävällisyyttä. ERC-rahoitus mahdollistaa vielä alkuvaiheessa olevan tutkimuksen, jolla on kuitenkin suuri potentiaali älykkäiden, energiaa säästävien ja ympäristön kanssa vuorovaikuttavien sovellusten kehittämisessä”, sanoo Jaana Vapaavuori.

Tutkijatohtori Konstantinos Daskalakis pyrkii kokeellisesti osoittamaan, että erityisten valoa ja materiaalia yhdistävien polariton-tilojen avulla voidaan onnistua valmistamaan valkoista valoa säteileviä, edullisia, tehokkaita ja kirkkaita woled-valoja.

Viidesosa maailman sähköenergiasta kuluu valaistukseen. Pyrkimykset tehostaa valaistusta ovat johtaneet ledien eli vähäisen sähkövirran ansiosta valoa säteilevien diodien kehittämiseen. Led-valot ovat tehokkaita, mutta ne valmistetaan erittäin puhtaista, kiteisistä ja epäorgaanisista puolijohteista, joiden kerääminen ja prosessointi vaativat paljon energiaa.

”Kehittämieni orgaanisten eli hiilipohjaisten woled-valojen valmistaminen on ympäristöystävällisempää kuin perinteisten led-valojen valmistus. Aion kehittää ympäristöystävällisiä ja helposti valmistettavia woledejä jotka voidaan käytön jälkeen hävittää turvallisesti.”

Nykyiset woled-valojen ratkaisut ovat kalliita ja tehottomia. Niissä käytetään usein materiaalina uusiutumattomia, kalliita ja harvinaisia raskasmetalleja, ja lisäksi valmistusprosessit ovat hankalia.

”Erityinen osaamisalueeni on fotoniikassa ja valoa säteilevissä materiaaleissa, joiden avulla pyrin ratkaisemaan woled-valoihin liittyviä haasteita”, Daskalakis sanoo.

Akatemiatutkijana työskennellyt Pekka Peljo sai myös ERC-rahoituksen. Hän on siirtynyt Turun yliopistoon apulaisprofessoriksi.

Euroopan tutkimusneuvosto (ERC) myöntää rahoitusta huippututkijoille korkeatasoiseen ja uraauurtavaan tutkimukseen. ERC Starting Grantin voi saada erittäin lupaava, nuori tutkija, jonka tohtorintutkinnosta on kulunut 2-7 vuotta.

Lisätietoa:

Euroopan tutkimusneuvosto

Photo: Mikko Raskinen.

Tehokkuutta ympäristöystävälliseen valaistukseen - Konstantinos Daskalakis kehittää ERC-hankkeessa uudenlaisia valkoista valoa säteileviä oled-valoja

Tutkijatohtori Daskalakis pyrkii kehittämään oled-valoja nykyistä edullisemmiksi, tehokkaammiksi ja kirkkaammiksi.

Pöydällä kipsimallin tekovälineitä
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Käsikirja johdattaa keramiikan maailmaan

Keramiikan käsikirja johdattaa lukijan kaikkiin saven kanssa työskentelyyn liittyviin aiheisiin tekstien, kuvien, kuvituksien, animaatioiden ja videoiden avulla.
Hymyilevä silmälasipäinen nainen pitkät hiukset auki seisoo portaikossa ja katsoo ylöspäin kameraan
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Mariana Salgado on Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun vuoden alumni

Palvelumuotoilun asiantuntija korostaa muotoilijoiden roolia yhteisen politiikan luomisessa ja osallistumisen vahvistamisessa.
Aalto Digital Creatives Batch 5 Kickoff iWing/Agrid/Aalto 12032024
Mediatiedotteet Julkaistu:

Aalto Digital Creatives -ohjelmaan valittiin 14 ideaa

Aalto-yliopiston viides luovien alojen esihautomo-ohjelma alkoi Aalto Startup Centerissä 12.3.2024.
Kuvassa näkyy Kauppakorkeakoulun työelämäprofessori Iivo Vehviläinen ulkona metsässä.
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Taloustieteilijä: Vesivoiman luonnonvaravero toisi tuloja ja parantaisi ympäristön tilaa

Luonnonvaravero olisi keino ohjata ympäristönsuojelusta aiheutuvia kuluja niin, etteivät ne koituisi yksin sähkönkuluttajien kontolle.