Etu-Töölön lukion opettajat saivat Naiset ja tekniikka 2015 -palkinnon

Opettajat Suvi Helaja, Anna Maria Mäkelä ja Hanna Ylä-Mella palkittiin Tiedetutori-työstään.

Marja-Terttu Tanttisen rahaston Naiset ja tekniikka 2015 –palkinto myönnettiin Etu-Töölön lukion opettajille Suvi Helajalle, Anna Maria Mäkelälle ja Hanna Ylä-Mellalle ja heidän projektilleen: Tiedetutoroinnilla intoa, iloa, oppia ja oivallusta! Päätöksen teki 16.11.2015 Aalto-yliopiston Sähkötekniikan korkeakoulun dekaani Jyri Hämäläinen. Palkinnon suuruus on 1000€.

Palkinnon perustelut olivat:

”Tiedetutorointi on hyvä jo kokeiltu toimintamalli, jolla on vaikutusta siihen, että nuoret saadaan kiinnostumaan tieteestä. Etu-Töölön lukiossa on tehty hyvää työtä, jota toivotaan jatkettavaksi ja laajennettavaksi myös muihin lukioihin.”

Tiedetutorit ovat lukiolaisia, jotka toimivat opettajina ja assistentteina matematiikan, kemian ja fysiikan tunneilla. Lisäksi he ovat osallistuneet mm. kokeellisten tiedetuntien suunnitteluun ja toteutukseen. Tutorit ovat mm. käyneet paikkatietokantaluennolla Luova-verkkolehdessä ilmestyneen Dynamiitit-ohjelman esittelyn innoittamana, ja kertoneet oppimastaan maantiedon kurssilla.

Apurahatoimikunta antoi myös kunniamaininnat kahdelle muulle hakemukselle:

Metropolian opiskelijoiden Sanna Alikosken ja Hanna Vannesluoman ehdotukselle ”Tytöt tekniikkaan käytännön kautta” ja Laajalahden alakoulun oppilaan Pinja Paloheimon ja Aalto-yliopiston tohtorikoulutettavan Aura Paloheimon ehdotukselle Supersankariboxi-tyttöjen tekniikkatapaaminen.

Naiset ja tekniikka –palkinto 2015

****
Naiset ja tekniikka –palkinto jaetaan Marja-Terttu Tanttisen rahastosta, jonka tuotto käytetään lahjoittajan toiveiden mukaisesti kannustamaan tyttöjen ja naisten hakeutumista tekniikan aloille. Ehdokkaita palkinnon saajaksi voivat olla hankkeet tai ideat, jotka innostavat tyttöjä ja naisia luonnontieteiden, matematiikan ja tekniikan alojen opiskeluun. Päätöksen palkinnon saajasta tekee Aalto-yliopiston sähkötekniikan korkeakoulun dekaani. Palkinto jaettiin nyt kahdeksatta kertaa, ja sen suuruus on 1000 euroa.

kukka-asetelma
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.
Aalto-yliopiston valaistu logo. Juhlavieraita logon takana tarkastelemassa radioantennia.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Metsähovin radio-observatorion 50-vuotisjuhla - kurkkaa kuvia tapahtumasta

Aalto-yliopiston Metsähovin radio-observatorio täytti tänä vuonna 50 vuotta. Observatorion syntymäpäivänä, torstaina 11. huhtikuuta, juhlavieraat kokoontuivat observatoriolle juhlistamaan menneitä vuosikymmeniä radioastronomisen tutkimuksen parissa.
Vuoden 2023 kunniatohtorit
Palkinnot ja tunnustukset, Mediatiedotteet Julkaistu:

Viisi uutta tekniikan kunniatohtoria Aaltoon 2024

Kunniatohtorit vihitään juhlallisessa tohtoripromootiossa kesäkuussa.
Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: