Etsimme ehdokkaita Julkaisufoorumiin!

Julkaisufoorumille nimitetään loppuvuodesta 2021 uudet arviointipaneelit ajalle 2022–2025. Julkaisufoorumi (JUFO) on tieteellisen julkaisutoiminnan laadunarviointia tukeva luokitusjärjestelmä. Opetus- ja kulttuuriministeriö käyttää luokitusta yhtenä yliopistojen perusrahoituksen kriteerinä, joten on tärkeää, että Aallon tutkijoiden käyttämät julkaisukanavat on luokiteltu oikein. Etsimme nyt Aallon ehdokkaita Julkaisufoorumiin.
alto_University_Learning_Centre Tuomas_Uush

Julkaisufoorumi on suomalaisen tiedeyhteisön toteuttama tieteellisen julkaisutoiminnan laadunarviointia tukeva järjestelmä, joka perustuu asiantuntijapaneelien suorittamaan, kaikki tieteenalat kattavaan tieteellisten julkaisukanavien tasoluokitukseen.

Panelistiksi haluavat tutkijat voivat nyt ilmoittautua ehdolle täyttämällä verkkolomakkeen. Ilmoittautumiset tulee tehdä viimeistään 31.7.2021. Lomakkeella kysytään ehdokkaan taustatietoja, esimerkiksi tutkintoa ja tieteenalaa, sekä perusteluita valinnan tueksi.

Panelisteiksi valitaan henkilöitä, joilla on kokemusta tutkimustyöstä, tieteellisestä julkaisutoiminnasta ja tutkimuksen arvioinnista. Valinnassa kiinnitetään huomiota eri tutkimusalojen, tutkijanuravaiheiden, organisaatioiden ja sukupuolten edustukseen paneeleissa. Paneelien jäsenet ovat asiantuntijatehtävässään tieteen- ja tutkimusalansa kansallisen tiedeyhteisön edustajia, joiden tehtävään kuuluu myös taustayhteisöjen konsultointi.

Valinnassa pyritään siihen, että noin puolet paneelien jäsenistä olisi uusia ja puolet aiemmilla kausilla paneeleissa toimineita henkilöitä. Jos henkilö on jo ollut arviointipaneelin jäsen kaksi perättäistä kautta, eli vuosina 2014–2021, hän voi jatkaa kolmannen kauden ainoastaan tullessaan valituksi puheenjohtajaksi. Jo kaksi kautta puheenjohtajana toimineet henkilöt eivät voi jatkaa paneeleissa kaudella 2022–2025. Lehden tai kustantajan toimitusneuvoston tai -kunnan jäsenyys ei ole este toimimiselle paneelissa, mutta panelistien edellytetään ilmoittavan sidonnaisuutensa kanavia arvioitaessa.

Panelistiksi haluavien kannattaa varautua käyttämään aikaa arviointityöhön muutamia tunteja kuukaudessa, ja huomioitava, että tasoluokkien 2 ja 3 päivitysarviointi tuottaa eniten työtä paneelikauden ensimmäisenä vuotena. Kanavien arviointi on määräaikoihin sidottua.

Ota yhteyttä oman korkeakoulusi kehityspäällikköön, mikäli olet käytettävissä Aallon ehdokkaaksi. Aalto lähettää virallisen ehdokaslistan eteenpäin ennen juhannusta. Kuka tahansa voi myös itse ilmoittautua ehdokkaaksi sivulta https://julkaisufoorumi.fi/fi/ajankohtaista/haluatko-panelistiksi-julkaisufoorumiin löytyvän lomakkeen kautta.

Lisätietoja sivulta https://julkaisufoorumi.fi/fi/ajankohtaista/haluatko-panelistiksi-julkaisufoorumiin

URL kopioitu

kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out

Aalto-yliopisto ravistelee rakentamisen käytäntöjä New European Bauhaus -festivaaleilla Brysselissä

Koko eurooppalaista rakennusalaa kestävään muutokseen kirittävä näyttely Time Out! on esillä Brysselissä 9.–13.4.2024 osana NEB-festivaalia.
Two of the awardees and their robotic arm all holding colorful mugs. Aalto Open Science Award, Honorary mention.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto-yliopiston avoimen tieteen palkinnon 2023 kolmas sija – Älykkään robotiikan ryhmän Robotic Manipulation of Deformable Objects -projekti

Haastattelimme Aallon ensimmäisen avoimen tieteen palkinnon kolmannen sijan saavuttaneita Älykkään robotiikan ryhmän jäseniä.
Nuoret arkkitehdit istuvat ulkoportaikossa ja hymyilevät
Yhteistyö Julkaistu:

Ella Kaira ja Matti Jänkälä kuratoivat Suomen paviljongin vuoden 2025 näyttelyn Venetsiassa

Arkkitehtikaksikon näyttelykonseptin tematiikka on modernin arkkitehtuurin säilyttäminen.
Mustavalkokuvassa hattupäinen mieshahmo katsoo eteenpäin kädet rinnan edessä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Jussi-palkintoja elokuvataiteen laitoksen alumneille

Kotimaisen elokuvan viime vuoden parhaimmistoa palkittiin.