Espoolle paikallisine kumppaneineen Energy Globe World Award

Kyseessä on yksi maailman arvostetuimmista energia- ja ympäristöalan palkinnoista.
Espoon saaman Energy Globe World Awardin vastaanottivat Markku Markkula ja Taina Tukiainen
Espoon kaupunginhallituksen puheenjohtaja Markku Markkula sekä kaupungin yhteistyökumppaneiden edustaja, Kauppakorkeakoulun työelämäprofessori Taina Tukiainen vastaanottivat Espoon kaupungille myönnetyn palkinnon.

Energy Globe World Award -palkinto on tunnustus Espoossa pitkään tehdylle kestävän kehityksen työlle, erityisesti energiayhteistyölle. Palkinto myönnettiin Espoon kaupungille paikallisine verkostoineen ja kumppaneineen, joihin myös Aalto-yliopisto lukeutuu.

Espoon tärkeimpiä strategisia tavoitteita on olla hiilineutraali vuoteen 2030 mennessä. Espoolla on myös edelläkävijärooli yhtenä YK:n kestävän kehityksen kaupungeista. YK:n asettamien tavoitteiden saavuttamisessa kaupungin toiminnassa korostuu oppimisen sekä uusia ratkaisuja tuottavan tutkimus- ja innovaatiotoiminnan merkitys.

"Sustainable City -palkinto on tunnustus Espoolle monipuolisesta ja tuloksekkaasta yhteistyöstä eri energia-alan toimijoiden kanssa muun muassa päästöttömän lämmöntuotannon, energiatehokkuuden ja päästöttömän liikenteen ratkaisujen kehittämisessä ja käyttöönottamisessa”, sanoo Espoon kaupungin kestävän kehityksen johtaja Pasi Laitala.

Vuonna 1999 perustettu Energy Globe Award on nykyisin yksi maailman arvostetuimmista energia- ja ympäristöalan palkinnoista. Palkinnon vastaanottivat 29.1.2019 Energy Globe World Award -tapahtumassa Yazdissa, Iranissa, Espoon kaupunginhallituksen puheenjohtaja Markku Markkula sekä kaupungin yhteistyökumppaneiden edustaja, Kauppakorkeakoulun työelämäprofessori ja VTT:n professori Taina Tukiainen.

Puheessaan Markku Markkula korosti kaikkien yhteisöjen ja kansalaisten panosta ja vastuuta suurten yhteiskunnallisten haasteiden ratkaisemisessa.

"Haasteet ovat mittavat, mutta innovaatiot ja digitalisaation tehokas käyttö tuovat tuloksia. Espoon kumppanuusyhteistyö sopii esimerkiksi kaikkialle – osoitamme kaupunkimme toiminnalla, miten YK:n Agenda 2030 toteutetaan. Samalla tämä luo mittavia globaaleja mahdollisuuksia yritystoiminnallemme ja synnyttää uusia työpaikkoja", Markkula toteaa.

Lähde: Espoon kaupungin tiedote

Lisätietoa:
Markku Markkulan puhe palkintotilaisuudessa Yazdissa, Iranissa (pdf)
Energy Globe National Winners from 182 countries (pdf)

Henri Hentilä, Henrik Kahanpää & Alec Wright.
Palkinnot ja tunnustukset, Opinnot Julkaistu:

Mikä on parasta tohtoriopinnoissa? Palkitut sähkötekniikan tohtorit kertovat

Elli Leppänen, Henri Hentilä, Henrik Kahanpää ja Alec Wright palkittiin erinomaisista väitöskirjoista.
Kaksi mieshenkilöä juhlapuvuissa kiltalippujen edessä
Palkinnot ja tunnustukset, Yliopisto Julkaistu:

68 tohtoria ja viisi kunniatohtoria – katso kuvat tekniikan alan tohtoripromootiosta

Vuoden 2024 tekniikan alan juhlallinen tohtoripromootio järjestettiin pe 14.6. Dipolissa.
Tiny plant with text aside Unite! Seed Fund 2024
Palkinnot ja tunnustukset, Yhteistyö Julkaistu:

Unite! Seed Fund 2024: Aalto mukana 13 rahoitusta saaneessa hakemuksessa

Unite! Seed Fund -rahaston tavoitteena on kannustaa ja tukea opettajien, tutkijoiden ja opiskelijoiden yhteistyöhankkeita.
Kunniatohtori Ashok Kumar
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto-yliopiston uusi tekniikan kunniatohtori Ashok Kumar on biotekniikan uranuurtaja

Professori Askhok Kumar on maailmanlaajuisesti palkittu biotekniikan tutkija ja uranuurtaja.