Espoolle paikallisine kumppaneineen Energy Globe World Award

Kyseessä on yksi maailman arvostetuimmista energia- ja ympäristöalan palkinnoista.
Espoon saaman Energy Globe World Awardin vastaanottivat Markku Markkula ja Taina Tukiainen
Espoon kaupunginhallituksen puheenjohtaja Markku Markkula sekä kaupungin yhteistyökumppaneiden edustaja, Kauppakorkeakoulun työelämäprofessori Taina Tukiainen vastaanottivat Espoon kaupungille myönnetyn palkinnon.

Energy Globe World Award -palkinto on tunnustus Espoossa pitkään tehdylle kestävän kehityksen työlle, erityisesti energiayhteistyölle. Palkinto myönnettiin Espoon kaupungille paikallisine verkostoineen ja kumppaneineen, joihin myös Aalto-yliopisto lukeutuu.

Espoon tärkeimpiä strategisia tavoitteita on olla hiilineutraali vuoteen 2030 mennessä. Espoolla on myös edelläkävijärooli yhtenä YK:n kestävän kehityksen kaupungeista. YK:n asettamien tavoitteiden saavuttamisessa kaupungin toiminnassa korostuu oppimisen sekä uusia ratkaisuja tuottavan tutkimus- ja innovaatiotoiminnan merkitys.

"Sustainable City -palkinto on tunnustus Espoolle monipuolisesta ja tuloksekkaasta yhteistyöstä eri energia-alan toimijoiden kanssa muun muassa päästöttömän lämmöntuotannon, energiatehokkuuden ja päästöttömän liikenteen ratkaisujen kehittämisessä ja käyttöönottamisessa”, sanoo Espoon kaupungin kestävän kehityksen johtaja Pasi Laitala.

Vuonna 1999 perustettu Energy Globe Award on nykyisin yksi maailman arvostetuimmista energia- ja ympäristöalan palkinnoista. Palkinnon vastaanottivat 29.1.2019 Energy Globe World Award -tapahtumassa Yazdissa, Iranissa, Espoon kaupunginhallituksen puheenjohtaja Markku Markkula sekä kaupungin yhteistyökumppaneiden edustaja, Kauppakorkeakoulun työelämäprofessori ja VTT:n professori Taina Tukiainen.

Puheessaan Markku Markkula korosti kaikkien yhteisöjen ja kansalaisten panosta ja vastuuta suurten yhteiskunnallisten haasteiden ratkaisemisessa.

"Haasteet ovat mittavat, mutta innovaatiot ja digitalisaation tehokas käyttö tuovat tuloksia. Espoon kumppanuusyhteistyö sopii esimerkiksi kaikkialle – osoitamme kaupunkimme toiminnalla, miten YK:n Agenda 2030 toteutetaan. Samalla tämä luo mittavia globaaleja mahdollisuuksia yritystoiminnallemme ja synnyttää uusia työpaikkoja", Markkula toteaa.

Lähde: Espoon kaupungin tiedote

Lisätietoa:
Markku Markkulan puhe palkintotilaisuudessa Yazdissa, Iranissa (pdf)
Energy Globe National Winners from 182 countries (pdf)

Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

kukka-asetelma

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.
Aalto-yliopiston valaistu logo. Juhlavieraita logon takana tarkastelemassa radioantennia.

Metsähovin radio-observatorion 50-vuotisjuhla - kurkkaa kuvia tapahtumasta

Aalto-yliopiston Metsähovin radio-observatorio täytti tänä vuonna 50 vuotta. Observatorion syntymäpäivänä, torstaina 11. huhtikuuta, juhlavieraat kokoontuivat observatoriolle juhlistamaan menneitä vuosikymmeniä radioastronomisen tutkimuksen parissa.