Uutiset

eSIM-teknologian ansiosta SIM-kortit ovat pian historiaa

Opiskelijat saivat työstää eSIM & Brokering Connectivity -projektia Elisa Oyj:lle.
Elisalle Oyj:lle yritysprojektin toteuttanut opiskelijatiimi
Opiskelija Nikolaos Magalios (vas.), akateeminen ohjaaja Marcellinus Dike ja opiskelijat Matilda Saarinen ja Dima Syrotkin

Puhelinyhtiöiden liiketoiminnan arvoketju saattaa mennä uusiksi eSIM-teknologian ansiosta, jolloin SIM-kortit jäävät historiaan. Aalto-yliopiston opiskelijatiimin Elisa Oyj:lle toteuttaman projektin tavoitteena oli analysoida eSIM-teknologian ja liitettävyyden tuomia uhkia ja mahdollisuuksia. Lisäksi tehtävänä oli etsiä niin hyökkääviä kuin puolustavia toimia Elisan niin kotimaisille kuin kansainvälisille liiketoimintamahdollisuuksille.

Opiskelijaryhmä, johon kuuluivat Dima Syrotkin, Nikolaos Magalios, Long Le ja Matilda Saarinen, sai projektityön Elisan kuluttaja-asiakkaiden liittymäliiketoiminnasta vastaavalta liiketoimintajohtajalta Antti Ihanaiselta.

Antti Ihanaisen mukaan projekti johti moniin mielenkiintoisiin tuloksiin ja sen tulokset toimivat jatkossa myös lähtökohtana Elisan strategiatyölle.

”Kyseessä on monimutkainen asia, jonka tiimi otti hyvin haltuun ja saikin aikaan toivottuja tuloksia. Tärkeimmät niistä liittyvät erilaisiin markkinoihin, joita tällä uudella teknologialla on, sekä odotuksiin, joita kuluttajilla on tätä uutta teknologiaa kohtaan. Tuloksena syntyi vallankumouksellisia, uudenlaisia ajatuksia markkinoista, joista Elisalla kannattaa pysyä perillä. Samaten on tärkeää pysyä tietoisena kuluttajien odotuksista liittyen Elisan ydinliiketoiminta-alueen suojausasteeseen”, Ihanainen kertoo.

”Jatkamme Elisalla uusien yhteysvälitysmahdollisuuksien ja markkinoiden tutkimista tulevissa hankkeissamme. Lisäksi otamme suojausastetta koskevat näkemykset osaksi strategista suunnitteluamme”, hän jatkaa.

”Projekti oli ikimuistoinen kokemus”

Hankkeen akateemisena ohjaajana toiminut tohtori Max Dike kertoo, että ensimmäiset haasteet projektissa liittyivät tiimin kokoamiseen.

”Oli haasteellista valita neljä parhaiten juuri tähän projektiin sopivaa opiskelijaa valtavasta hakijajoukosta, jossa oli mukana opiskelijoita hyvin erilaisilla akateemisilla ja kulttuurisilla taustoilla. Tavoitteena oli, että jokainen jäsen olisi tiiviisti osa tiimiä, eikä yksilöpelaaja, mihin toki pyritään kaikkien projektitiimien muodostamisessa. Onnistuimme valinnoissa hyvin ja hanke lähti sujuvasti käyntiin ja valmistuikin vielä reilusti edellä aikataulusta”, Max Dike kertoo.

Opiskelijatiimin Long Len mukaan hanke tarjosi tiimin jäsenille ainutlaatuisen tilaisuuden etsiä uutta tietoa ja rakentaa uusia taitoja yliopistoympäristön ulkopuolella.

”Projekti oli ikimuistoinen kokemus ja tarjosi loistavan tilaisuuden oman osaamisen laajentamiseen. Kiehtova tutkimusaihe haastoi tiimimme työskentelemään proaktiivisesti ja yrittäjämäisesti eli panostamaan työhön paljon”, hän sanoo. 

Räätälöidyt opiskelijoiden yritysprojektit -konsepti tarjoaa opiskelijoille mahdollisuuden päästä ratkomaan yritysten ajankohtaisia liiketoiminnan haasteita, ja toimeksiantajayritykselle mahdollisuuden kehittää ja sparrata uusia ideoita yhdessä opiskelijoiden kanssa.

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

ABB_Aalto_laitelahjoitus_Kuva_Aalto-yliopisto.jpg
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Yhteistyö Aallon ja ABB Marine & Portsin kanssa tiivistyy

ABB Marine & Ports ja heidän laitetoimittajakumppaninsa Typhoon HIL lahjoittavat kuusi kappaletta simulaattoreita tutkijoiden ja opiskelijoiden käyttöön.
Räätälöity opiskelijaprojekti Pohjola Vakuutukselle_projektitiimi
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Opiskelijakaksikko auttoi Pohjola Vakuutusta kartoittamaan edellytyksiä digitaaliselle vakuutusmyyntikanavalle

Selvityksen kohteena olivat pienyritysasiakkaiden tarpeet, joihin vastaamiseksi opiskelijat etsivät toimivia ratkaisuja maailmalta.
Nainen ja mies huoltavat Konecranesin nosturia. Lähde: Konecranesin kuvapankki
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Kauppakorkeakoulun opiskelijakaksikko tarttui Konecranesin rekrytointihaasteisiin

”Saatujen tulosten avulla kehitämme, tarkennamme ja kohdistamme käynnissä olevia ja tulevia rekrytointikampanjoita.”
Photo from Art & Tech Open Call Demo Day event.
Kampus, Yhteistyö Julkaistu:

Aalto Digital Creatives Art & Tech Open Call -kehittämistukihakuun vastaanotettiin ennätysmäärä hakemuksia

Art & Tech Open Call ‘22 -haun voittajien valinnat tehdään Media Lab Demo Day -tapahtumassa 1.6.2022.