Ensimmäiset opiskelijat ovat valmistuneet maisteriksi Life Science Technologies -ohjelmasta

Maisteriohjelma tarjoaa vapautta valita kiinnostavista ja käytännönläheisistä opinnoista.

Monitieteinen Life Science Technologies -maisteriohjelma alkoi syksyllä 2015, ja se sisältää kuusi pääainetta kattaen useita biotieteiden teknologioita: bioinformatiikka, biomateriaalit ja -järjestelmät, biomittaukset ja -elektroniikka, kompleksiset järjestelmät, lääketieteellinen tekniikka sekä neurotieteet.

”Aloin opiskella bioinformaatioteknologiaa vuonna 2011, ja maisterivaiheessa pääaineeni oli kompleksiset systeemit sisältäen samalla myös koneoppimisen, ohjelmoinnin ja tilastotieteen opintoja. Maisteriopintojen alusta alkaen tavoittelin tutkijan uraa maisteriopintojen jälkeen”, kertoo ohjelmasta valmistunut Tuomas Alakörkkö.

Alakörkkö aloitti osa-aikaisen työskentelyn tutkimusapulaisena professori Jari Saramäen ryhmässä keväällä 2015, aivoverkkotutkimuksen parissa, ja jatkaa nyt ryhmässä jatko-opiskelijana tehden yhteistyötä muun muassa tanskalaisen DTU-yliopiston kanssa.

Kompleksisten systeemeiden pääaineessa on nyt parikymmentä opiskelijaa, ja pääaineen laaja-alaisuutta ja toisaalta mahdollisuutta erikoistua pidetään hyvänä ponnahduslautana työelämään.

”Projektikurssi oli opintojen selkeä loppuhuipennus, joka oli jo hyvin lähellä työelämää. Meidän 16 opiskelijan ryhmä teki projektin yhteistyössä Saramäen tutkimusryhmän kanssa, ja siinä seurattiin ihmisten käyttäytymistä kännyköiden avulla. Kurssi huipentui projektien esittelypäivään, jossa oli hienoa havaita maisteriohjelman monimuotoisuus kemiantekniikasta koneoppimiseen”, lisää Alakörkkö.

Life Science Technologies -maisteriohjelma on hyvä lähtökohta jatko-opinnoille, ja tohtorintutkintoon jatkavien osuus on keskimääräistä korkeampi. Kompleksisten systeemien ja bioinformatiikan pääaineisiin sisältyy myös tohtoripolku, joka vie kandiopiskelijan suoraan jatko-opintoihin. Lisäksi kompleksisissa systeemeissä tehdään paljon diplomitöitä yritysten kanssa yhteistyössä, erityisesti datatieteiden ja terveysteknologioiden aloilla.

”Pidin opinnoissa erityisesti maisterivaiheen käytännönläheisistä kursseista, siitä oli helppoa siirtyä yritysmaailmaan. Aloitin Phillipsillä osa-aikaisesti jo vuonna 2012, ja viimeiset kaksi vuotta olen jo ollut täysipäiväisesti tuotekehitysinsinöörinä magneettikuvauslaitteiden parissa”, kertoo ohjelmasta myös valmistunut Mikael Parmala.

Hakuaika ensi lukuvuonna alkaviin opintoihin on 15. joulukuuta 2016 - 25. tammikuuta 2017. Lisätietoa uudesta tohtoripolusta löytyy täältä.

Aalto Squad students on campus
Opinnot Julkaistu:

Hakijoiden määrä Aalto-yliopistoon kasvoi kevään toisessa yhteishaussa

Suomen- ja ruotsinkielisiin kandidaattikoulutuksiin oli 13 500 hakijaa
Nainen seisoo ulkona kädet levitettynä sivuille. Taustalla näkyy kaupunki, merta ja vuoria.
Opinnot Julkaistu:

Fia Hedman pääsi kehittämään taitojaan ja oppi valtavasti uutta korkeakouluharjoittelijana Kauppakorkeakoulun ulkoisten suhteiden yksikössä

Bella-Fia Hedman työskenteli syksyllä 2023 neljän kuukauden ajan viestinnän ja markkinoinnin harjoittelijana Kauppakorkeakoulun ulkoisten suhteiden yksikössä.
KPMG:n räätälöity projekti, tiimi koolla
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Opiskelijaprojektissa analysoitiin KPMG:n asemaa Suomen nopeasti kasvavilla konsultointimarkkinoilla

Tutkimuksen mukaan konsultointimarkkinat ovat kasvaneet poikkeuksellisen paljon viimeisten viiden vuoden aikana. Teknologiakonsultointi on viitoittanut kasvua ja se muodostaa suurimman osan markkinoista.
Charlotte Henriksson, Kauppiksen opiskelija
Opinnot Julkaistu:

Alppihiihdossa tarvitaan lihasvoimaa, nopeutta, kestävyyttä ja henkistä kanttia

Alppihiihtäjä Charlotte Henriksson opiskelee ensimmäistä vuottaan Kauppakorkeakoulussa.