Energy Garagen opiskelu- ja innovaatiotila otettu käyttöön

Luvassa on muun muassa pikosähköverkon rakentamista ja vihreän IT-teknologian hanke: laskeva lämpömittari.
aalto_energy_garage_1_fi.jpg

Energy Garage on Aalto-yliopiston perustieteiden korkeakoulun ideoima ja ylläpitämä, opiskelijavetoinen opiskelu- ja innovaatiotila, jossa voi tutkia ja oppia uudella tavalla energiaan liittyviä ilmiöitä osana suurempaa verkostoa.  Energy Garage tuo yhteen energiasta kiinnostuneet Aallon opiskelijat ja tutkijat sekä energia-alan yritykset etsimään uusia ratkaisuja energiahaasteisiin.

Energy Garage on avoin kaikille opintosuuntauksesta tai akateemisesta asemasta riippumatta.  Se tarjoaa tukea opiskelijavetoisten projektien toteuttamiseen tilan ja työvälineiden muodossa. Lisäksi monialaisesta verkostosta löytyy erikoisosaamista oppiainerajat ylittävien projektien tueksi.

Tilassa on myös ”älyenergiaa” tuottava kiipeilyseinä.

Idean isänä on professori Peter Lund, joka halusi energia-alalle ympäristön, jossa eri aloja edustavat oppijat ja asiantuntijat voivat kohdata.  Professori Karlos Artto ja kehityspäällikkö Inkeri Ruuska antoivat hyviä ajatuksia hankkeen suuntaamisessa.

”Useissa maailman huippuyliopistoissa on vastaavanlaisia kohtaamispaikkoja. Nyt Otaniemen kampukselle avattu Energy Garage sai innostuksensa yhdysvaltalaisen MIT:n mallista, johon sovelsimme Aalto-yliopiston learning-hub konseptia, kertoo Peter Lund. ”Tilassa on myös ”älyenergiaa” tuottava kiipeilyseinä, jonka toivomme antavan lisäinnostusta energiahankkeisiin”, hän jatkaa.

Energy Garage aloittaa toimintansa lokakuun alussa ensimmäisten projektien muodossa. Tällöin käynnistyy oman pikosähköverkon rakentaminen osana Suomen ja Intian välistä opiskelijayhteistyötä.  Seuraavaksi käynnistyy vihreän IT-teknologian hanke ”laskeva lämpömittari”. Tila on jo nyt käytössä opiskelijoiden tiimitöissä, esimerkiksi uuden energian peruskurssilla.

Tilan projektipäällikkönä ja ”talonmiehenä” toimii energiatekniikan opiskelija Mikko Virta.

”Projektin aikana olen tavannut useita opiskelijoita ja henkilökunnan jäseniä, jotka ovat innostuneet Energy Garagesta tilana. Opetus on usein hyvin teoreettista ja mahdollisuus tehdä asioita käytännössä kiinnostaa.  Monella on myös omia pieniä vireillä olevia projekteja, jotka kaipaisivat tilaa toteuttamiselle ja Energy Garage tarjoaa tähän mahdollisuuden,” kertoo Mikko.

Ensi vuonna Energy Garagen toiminta alkaa täydellä teholla, ja tavoitteena on käynnistää kahdesta kolmeenkymmeneen uutta opiskelijaprojektia. Ensimmäiset yritysyhteistyöhankkeet käynnistyvät tulevana talvena.  Kun tila on täydessä toiminnassa, tavoitteena on että tila kytkee yhteen kolmisensataa opiskelijaa ja opettajaa.

Aalto-yliopiston opiskelijat ohjaavat ja kehittävät Energy Garagen toimintaa. Kannustamme ja tuemme heitä tekemään uudesta tilasta elävän, innostavan ja houkuttelevan ympäristön kaikille energia-alasta kiinnostuneille aaltolaisille.

Tervetuloa mukaan Energy Garage yhteisöön!

Lisätietoja:

Women in Finance -tilaisuus, Annukka Paloheimo
Yhteistyö Julkaistu:

Pehmeitä taitoja kannattaa vahvistaa – ne ovat kovaa valuuttaa työmarkkinoilla

Kauppakorkeakoulu antaa valmiudet toimia niin ekstroverteille kuin introverteille sopivissa tehtävissä.
Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Verkkosivusto tarjoaa työkaluja opiskelijatiimien tukemiseen koko projektikurssin ajan.
Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.