Emma Masterille ERC Consolidator grant noin kaksi miljoonaa euroa

Hankkeessa pyritään löytämään proteiineja ja entsyymejä, joilla on aiemmin tuntemattomia hyödyllisiä ominaisuuksia.

Kemian tekniikan korkeakoulun biotekniikan ja kemian tekniikan laitoksella FiDiPro Research Fellow -nimikkeellä työskentelevä Toronton yliopiston apulaisprofessori Emma Master on saanut  European Research Councilin myöntämän ERC Consolidator grant -apurahan BHIVE (Bio-derived HIgh Value polymers through novel Enzyme function) -hankkeeseen.

Hankkeessa pyritään löytämään proteiineja ja entsyymejä, joilla on aiemmin tuntemattomia hyödyllisiä ominaisuuksia uusiutuvien luonnonvarojen, esimerkiksi lignoselluloosien, muokkauksessa ja prosessoinnissa. Näitä etsitään biotekniikan uusimmilla menetelmillä geenisekvensseistä sekä tutkimalla vähän karakterisoituihin entsyymiperheisiin kuuluvien proteiinien sukulaisuussuhteita. Hankkeen keskeinen osa on menetelmäkehitys, jolla pyritään tehostamaan haluttuja ominaisuuksia omaavien proteiinien ja entsyymien löytymistä erittäin kirjavista ja laajoista proteiinijoukoista.

Saatu rahoitus on noin 2 milj. euroa viiden vuoden ajalle. Hakemuksia oli yhteensä 2528. Suomeen saatiin toinen ERC grant Ilmatieteen laitokselle.

Aalto-yliopistossa on 19 ERC-rahoituksen saajaa. Niistä 12 on viisivuotista ERC Starting Grant -rahoitusta, joka myönnetään lahjakkaille nuorille tutkijoille oman tutkimusryhmän perustamiseen.  ERC Consolidator Grant -rahoituksen saajia on kaksi. Rahoituksella tuetaan ansioituneita ryhmänjohtajia, joilla on jo vähintään seitsemän ja enintään 12 vuotta tutkijauraa takanaan. ERC-rahoituksesta viisi on ERC Advanced Grant -rahoitusta, joka myönnetään edistyneelle huippututkijalle.

Women in Finance -tilaisuus, Annukka Paloheimo
Yhteistyö Julkaistu:

Pehmeitä taitoja kannattaa vahvistaa – ne ovat kovaa valuuttaa työmarkkinoilla

Kauppakorkeakoulu antaa valmiudet toimia niin ekstroverteille kuin introverteille sopivissa tehtävissä.
Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Verkkosivusto tarjoaa työkaluja opiskelijatiimien tukemiseen koko projektikurssin ajan.
Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Suomen paviljongissa Venetsian 60. kansainvälisessä taidebiennaalissa nähdään näyttely The pleasures we choose. Näyttely on esillä 24.11.2024 asti.
Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle

Lahjoitus on kohdennettu teollisen internetin ja digitaalisten kaksosten tutkimukseen ja opetukseen.