ELOn professorien kädenjälki näkyy Toronton elokuvajuhlilla

Professorit Pietari Koskinen ja Kaisa Mäkinen ovat olleet tekemässä Pojkarna-elokuvaa, joka saa maailmanensi-iltansa Toronton elokuvajuhlilla.
Pojkarna

Pojkarna-elokuvan äänimaailmasta on vastannut elokuvaäänityksen ja äänisuunnittelun professori Pietari Koskinen ja elokuva-ja tv-lavastuksen professori Kaisa Mäkinen on lavastanut elokuvan. Toronton elokuvajuhlat, jotka järjestetään 10.- 20. syyskuuta, ovat yksi elokuva-alan tärkeimpiä festivaaleja Berliinin, Venetsian ja Cannesin festivaalien rinnalla, ja yleisömäärältään Pohjois-Amerikan suurin.

Pojkarna kertoo kolmesta 14-vuotiaasta tytöstä lapsuuden ja aikuisuuden välissä. Päivisin tytöt joutuvat koulukiusatuiksi, mutta juovat öisin salaperäisestä kukasta nektaria, joka muuttaa heidät pojiksi. Aluksi he nauttivat uudesta vapaudesta, mutta pian varjopuolet tulevat esille. Elokuva viekin katsojan maailmaan, jossa pimeä ja kova todellisuus kohtaa maagisen saagan. Se on elokuva kasvusta, muutoksesta, rakkaudesta ja ystävyydestä. Ja siitä, että sukupuoli ei ehkä ole jotain, jonka luomme, ei jotain, mitä olemme.

Elokuva on valittu pääkilpailuun, jonka voittaja palkitaan Grolsch People Choice Awardilla. Ohjauksesta ja käsikirjoituksesta on vastannut menestyksekäs Alexandra Therese-Keising, joka tunnetaan parhaiten kansainvälisesti palkitusta elokuvastaan Kyss mig (2011). Käsikirjoitus perustuu Jessica Schiefauerin romaaniin Pojkarna, joka voitti vuonna 2011 Ruotsissa Finlandia Junioria vastaavan August-palkinnon.

Elokuva on ruotsalais-suomalainen yhteistuotanto, jossa mukana ovat olleet GötaFilm, Periferia Productions sekä Film Väst yhteistyössä Sveriges Television ja YLE Femman kanssa. Suomessa elokuva saa ensi-iltansa alkukeväällä 2016.

Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

kukka-asetelma

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.
Aalto-yliopiston valaistu logo. Juhlavieraita logon takana tarkastelemassa radioantennia.

Metsähovin radio-observatorion 50-vuotisjuhla - kurkkaa kuvia tapahtumasta

Aalto-yliopiston Metsähovin radio-observatorio täytti tänä vuonna 50 vuotta. Observatorion syntymäpäivänä, torstaina 11. huhtikuuta, juhlavieraat kokoontuivat observatoriolle juhlistamaan menneitä vuosikymmeniä radioastronomisen tutkimuksen parissa.