ELOn animaatiot voitokkaina Animatricks-festivaalilla viikonloppuna

Elokuvataiteen ja lavastustaiteen laitoksen kaksi animaatiota napsi Uudet kotimaiset -sarjan palkinnot eilen päättyneillä festivaaleilla.

Pietari Baggen, Christer Hongiston, Elisa Ikosen ja Inka Matilaisen nukkeanimaatio Valvoja (2014) voitti Uudet kotimaiset -sarjan pääpalkinnon.

"Tuomaristoa viehätti erityisesti elokuvan persoonallinen, mutta inhimillisen koskettava ote ja visuaalinen ilmaisu. Kauniisti kuvattu elokuva loi katsojalle assosisaation kaltaisia mielikuvia salakavalasta Alzheimerin taudista, joka useimmiten on raskaampi taakka ympärillä oleville ihmisille kuin sairaalle itselleen. Elokuvassa esiintyvän robotin inhimillisyys ja suloisuus herättivät tuomaristossa empatiaa ja toivat mieleen takavuosien sympaattisen Wall-E-robotin. Minimaalista ja pääosin pianomusiikkiin painottuvaa musiikkia pidettiin kertovana, ja sen koettiin tukevan kuvakerrontaa omalla uniikilla tavallaan."

Elokuvan äänisuunnittelijana toimi elokuvaäänityksen ja äänisuunnittelun opiskelija Tuukka Nikkilä.

Lisäksi Marika Laineen, Markus Lepistön, Leo Liesvirran ja Tommi Mustaniemen Balcony at the end of the world (2014) pokkasi samaisen sarjan kunniamaininnan. Tuomaristo kiitti erityisesti elokuvan nerokasta äänimaailmaa. Äänisuunnittelijana elokuvassa on elokuvaäänityksen ja äänisuunnittelun opiskelija Ville Katajala.

Tuomaristoon kuului joukkorahoituksella tuotetun Rocks in my Pockets -elokuvan tekijä Signe Baumane, kansainvälisesti tunnettu musiikkinero Mark Thomas sekä Rovio entertainment -mediayhtiön äänisuunnittelija Salla Hiltunen. Animaatioiden ohjaajat palkittiin rahapalkinnoilla.

Animatricks-festivaali on Suomen ainoa vain animaatioelokuviin keskittyvä festivaali. Animatricks järjestettiin nyt 15. kerran 24.-26.4.2015 Helsingissä.

Lisätietoja:

Aalto-yliopiston valaistu logo. Juhlavieraita logon takana tarkastelemassa radioantennia.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Metsähovin radio-observatorion 50-vuotisjuhla - kurkkaa kuvia tapahtumasta

Aalto-yliopiston Metsähovin radio-observatorio täytti tänä vuonna 50 vuotta. Observatorion syntymäpäivänä, torstaina 11. huhtikuuta, juhlavieraat kokoontuivat observatoriolle juhlistamaan menneitä vuosikymmeniä radioastronomisen tutkimuksen parissa.
Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Italialaisen muotoilijan ja japanilaisen arkkitehdin suomalaisesta kulttuurista inspiroitunutta yhteistyötä nähdään Salone del Mobile -messuilla Milanossa huhtikuussa. INTERDEPENDENCE-näyttelyssä on esillä myös muita projekteja Aallosta.
Vuoden 2023 kunniatohtorit
Palkinnot ja tunnustukset, Mediatiedotteet Julkaistu:

Viisi uutta tekniikan kunniatohtoria Aaltoon 2024

Kunniatohtorit vihitään juhlallisessa tohtoripromootiossa kesäkuussa.
Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: