ELO:n alumnien Jussi-juhlaa

Kotimaisen elokuvan tekijöitä palkittiin jälleen vuosittaisessa Jussi-gaalassa. Parhaana elokuvana palkittiin elokuva Tove, joka sai kaikkiaan seitsemän Jussi-palkintoa.
Jussi-palkintoja kahmineen Tove-elokuvan tekijäjoukoissa on monia Aallon alumneja.
Tove-elokuvan tekijöitä, kuva: Jorge Gonzalez/Yle

Jussi-palkinto on kotimaisen elokuvan tärkein palkinto. Gaalassa 15. syyskuuta palkittiin vuonna 2020 ensi-iltansa saaneet parhaat elokuvat.

Suurin voittaja oli elokuva Tove, joka sai kaikkiaan seitsemän Jussi-palkintoa.

Zaida Bergrothin ohjaama elokuva palkittiin muun muassa parhaana elokuvana sekä ohjauksesta ja naispääosasta, jota esitti Alma Pöysti. Betonijussin sai elämäntyöstään ohjaaja, ELOn alumni Pirjo Honkasalo.

Palkituissa oli suuri joukko Aalto-yliopiston elokuvataiteen ja lavastustaiteen laitoksen entisiä ja nykyisiä tekijöitä. Heistä Jussin saivat:

• ohjaaja Zaida Bergroth parhaasta ohjauksesta elokuvassa Tove
  • käsikirjoittaja Jenni Toivoniemi parhaasta käsikirjoituksesta elokuvassa Seurapeli
  • tuottajat Aleksi Bardy ja Andrea Reuter parhaasta elokuvasta elokuvassa Tove
  • leikkaaja Jussi Rautaniemi parhaasta leikkauksesta elokuvassa Aalto
  • dokumenttiohjaaja Elina Talvensaari parhaasta dokumenttielokuvasta Neiti Aika
  • näyttelijä, elokuvaleikkauksen alumni Samuli Niittymäki parhaasta sivuosasta elokuvassa Seurapeli
  • ohjaaja Aleksi Salmenperä parhaasta lyhytelokuvasta elokuvalla Poke ja
  • äänisuunnittelun maisteriopiskelija Arttu Hokkanen Lost Boys -elokuvan äänisuunnitelusta.

Vuonna 1944 perustettu Jussi-palkinto on Euroopan vanhimpia elokuvapalkintoja. Kategorioita on kaikkiaan 16: paras elokuva, ohjaus, naispääosa, miespääosa, naissivuosa, miessivuosa, käsikirjoitus, kuvaus, elokuvamusiikki, leikkaus, äänisuunnittelu, lavastussuunnittelu, pukusuunnittelu, maskeeraussuunnittelu, dokumenttielokuva ja lyhytelokuva.

Onnittelut kaikille voittajille ja mukana olleille!

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
Kuvassa näkyvät Kauppakorkeakoulun opiskelijat Liina Röyskö ja Kerttu Lammi koulun pääovien edustalla.
Opinnot Julkaistu:

Tekoälyn fiksua käyttöä opettava verkkokurssi lisäisi opiskelun tasa-arvoa

Tekoäly on tullut jäädäkseen ja sen osaava ja tehokas hyödyntäminen auttaisi sekä opinnoissa että työnhaussa, sanovat Kauppakorkeakoulun opiskelijat.
Två studentar på Aalto-universitetets campus
Opinnot Julkaistu:

2 027 uutta opiskelijaa hyväksyttiin Aalto-yliopistoon

Kaiken kaikkiaan 13 500 haki opiskelupaikkaa Aallosta kevään 2024 toisessa yhteishaussa
Miia Mäkelä
Nimitykset Julkaistu:

Miia Mäkelä on nimitetty Associate professorin tehtävään Biotuotteiden ja biotekniikan laitokselle

MMT (Mikrobiologia) Miia Mäkelä on nimitetty Aalto-yliopiston Biotuotteiden ja biotekniikan laitokselle tenure track -urapolulle Associate professorin vakituiseen tehtävään 1.9.2024 alkaen.