ELO:n alumnien Jussi-juhlaa

Kotimaisen elokuvan tekijöitä palkittiin jälleen vuosittaisessa Jussi-gaalassa. Parhaana elokuvana palkittiin elokuva Tove, joka sai kaikkiaan seitsemän Jussi-palkintoa.
Jussi-palkintoja kahmineen Tove-elokuvan tekijäjoukoissa on monia Aallon alumneja.
Tove-elokuvan tekijöitä, kuva: Jorge Gonzalez/Yle

Jussi-palkinto on kotimaisen elokuvan tärkein palkinto. Gaalassa 15. syyskuuta palkittiin vuonna 2020 ensi-iltansa saaneet parhaat elokuvat.

Suurin voittaja oli elokuva Tove, joka sai kaikkiaan seitsemän Jussi-palkintoa.

Zaida Bergrothin ohjaama elokuva palkittiin muun muassa parhaana elokuvana sekä ohjauksesta ja naispääosasta, jota esitti Alma Pöysti. Betonijussin sai elämäntyöstään ohjaaja, ELOn alumni Pirjo Honkasalo.

Palkituissa oli suuri joukko Aalto-yliopiston elokuvataiteen ja lavastustaiteen laitoksen entisiä ja nykyisiä tekijöitä. Heistä Jussin saivat:

• ohjaaja Zaida Bergroth parhaasta ohjauksesta elokuvassa Tove
  • käsikirjoittaja Jenni Toivoniemi parhaasta käsikirjoituksesta elokuvassa Seurapeli
  • tuottajat Aleksi Bardy ja Andrea Reuter parhaasta elokuvasta elokuvassa Tove
  • leikkaaja Jussi Rautaniemi parhaasta leikkauksesta elokuvassa Aalto
  • dokumenttiohjaaja Elina Talvensaari parhaasta dokumenttielokuvasta Neiti Aika
  • näyttelijä, elokuvaleikkauksen alumni Samuli Niittymäki parhaasta sivuosasta elokuvassa Seurapeli
  • ohjaaja Aleksi Salmenperä parhaasta lyhytelokuvasta elokuvalla Poke ja
  • äänisuunnittelun maisteriopiskelija Arttu Hokkanen Lost Boys -elokuvan äänisuunnitelusta.

Vuonna 1944 perustettu Jussi-palkinto on Euroopan vanhimpia elokuvapalkintoja. Kategorioita on kaikkiaan 16: paras elokuva, ohjaus, naispääosa, miespääosa, naissivuosa, miessivuosa, käsikirjoitus, kuvaus, elokuvamusiikki, leikkaus, äänisuunnittelu, lavastussuunnittelu, pukusuunnittelu, maskeeraussuunnittelu, dokumenttielokuva ja lyhytelokuva.

Onnittelut kaikille voittajille ja mukana olleille!

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.
Mikkelin IB-ohjelma 35 vuotta
Yliopisto Julkaistu:

Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille