EIT-laatuleimalla palkittu kurssi synnyttää uutta osaamista ja tulevaisuuden johtajia kaivosteollisuuteen

The European Mining Course -ohjelman kansainvälisyys, koulutuksen innovatiivisuus, yrittäjyys ja yhteiskunnallinen vaikuttavuus ovat huippulaatua.
Kuva: Aino Huovio

Tulevaisuudessa kaivos- ja mineraaliteollisuuden asiantuntijoilta ja johtajilta vaaditaan monien alojen tuntemusta. Vankka insinööriosaaminen on tarpeen, mutta myös pehmeämmät taidot, kuten yhteistyökyky, johtajuus- ja viestintätaidot ovat erittäin tärkeitä. Näitä voi hankkia tehokkaasti monikulttuurisessa ja -kansallisessa koulutuksessa.

The European Mining Course (EMC), on yksi Aalto-yliopiston vanhimpia käynnissä olevia kansainvälisiä ohjelmia. Se on kolmen tutkinnon maisteriohjelma, jonka osallistujat opiskelevat yhdessä, kolmessa eri yliopistossa: Aalto-yliopistossa, RWTH Aachenissa Saksassa ja TU Delftissä Alankomaissa.

Euroopan innovaatio- ja teknologiainstituutti (The European Institute for Innovation and Technology, EIT Raw Materials) antoi 27. kesäkuuta 2017 EMC:lle laatuleiman. EIT myöntää leiman vain valituille eurooppalaisille ohjelmille, joissa koulutuksen innovatiivisuus, kansainvälistyminen, yrittäjyys ja yhteiskunnallinen vaikuttavuus on huomattavan laadukasta. EMC sai leiman ohjelman pitkäaikaisesta perinteestä ja kyvystä sopeutua muuttuviin olosuhteisiin vuosien varrella.

EIT-leiman suora vaikutus on EU:n myöntämä lisärahoitus kiertotaloutta, raaka-aineiden jalostusta ja yrittäjyyttä käsittelevien kurssien kehittämiseen. Suurin osa EMC-kursseista on yhteisiä Aallon tavallisten maisteriohjelmien kanssa. Palkinto hyödyttää siten kaikkia Aallon opiskelijoita, jotka osallistuvat näille yhteiskursseille. Arvostettu leima vauhdittaa myös tiedon leviämistä ja lisää Aalto-yliopiston houkuttelevuutta huipputason kansainvälisten, potentiaalien opiskelijoiden keskuudessa.

EMC:tä tukevien koulutusaloitteiden joukossa on Circular Economy Design Forum (CEDF), EIT Raw Materialsin tukema toiminta, jota Aalto-yliopisto koordinoi. CEDF on tarjonnut alustan yrittäjyyden harjoittelemiseen ja raaka-aineiden tuotantoketjuun uusia koulutuksellisia lähestymistapoja sisältävien kurssien kehittämiseen. Tämä on hyvin linjassa Aalto-yliopiston koulutusstrategian kanssa, koska se tuo suunnittelun, innovoinnin, teknologian ja liiketoiminnan yhteen projektimuotoisella kurssilla.

Lisätietoja:

Professori Rodrigo Serna
Kemian tekniikan korkeakoulu

Professori Mikael Rinne
Insinööritieteiden korkeakoulu

URL kopioitu

Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto Squad students on campus
Opinnot Julkaistu:

Hakijoiden määrä Aalto-yliopistoon kasvoi kevään toisessa yhteishaussa

Suomen- ja ruotsinkielisiin kandidaattikoulutuksiin oli 13 500 hakijaa
Mustavalkokuvassa hattupäinen mieshahmo katsoo eteenpäin kädet rinnan edessä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Jussi-palkintoja elokuvataiteen laitoksen alumneille

Kotimaisen elokuvan viime vuoden parhaimmistoa palkittiin.
Nainen seisoo ulkona kädet levitettynä sivuille. Taustalla näkyy kaupunki, merta ja vuoria.
Opinnot Julkaistu:

Fia Hedman pääsi kehittämään taitojaan ja oppi valtavasti uutta korkeakouluharjoittelijana Kauppakorkeakoulun ulkoisten suhteiden yksikössä

Bella-Fia Hedman työskenteli syksyllä 2023 neljän kuukauden ajan viestinnän ja markkinoinnin harjoittelijana Kauppakorkeakoulun ulkoisten suhteiden yksikössä.