EIT Digital -verkoston ensimmäiset innovaatio- ja yrittäjyystohtorit valmistuivat

Ensimmäiset tohtorit valmistuivat EIT Digitalin uudesta tohtoriohjelmasta huhtikuussa. Joukossa on VTT:llä työskentelevä Anna Viljakainen.

Ohjelma täydentää kansallista, yliopistojen myöntämää tohtorintutkintoa kouluttamalla digitaalisen teknologian huippuosaajia, joiden tekninen tietotaito yhdistyy innovaatio-, yrittäjyys- ja liiketoimintaosaamiseen.

- Kokemus EIT Digital tohtorikoulusta on äärettömän positiivinen. Koin ohjelman erittäin hyödylliseksi ja ehdottomasti kaiken ponnistelun arvoiseksi. Tohtorikoulun ansiosta pääsin opiskelemaan ja työskentelemään Cambridgen yliopistoon lähes 1,5 vuodeksi ja sain väiteltyä tohtoriksi kokopäiväisen työn ohella. Sain kehitettyä uutta osaamista josta on hyötyä sekä minulle että työnantajalleni ja opin valtavasti käsittämättömän lyhyessä ajaessa. Rakensin myös arvokkaita suhteita jotka toivottavasti tulevat kestämään eliniän, kertoo vastavalmistunut Anna Viljakainen.

Nykyisin yli kaksi kolmasosaa kaikista Euroopan tiede, teknologia, insinööri ja matematiikan koulutuksen saaneista, eli STEM-tohtoreista, päätyy teollisuuden palvelukseen.

- Valmistuneet ovat todellisia digitalisaation johtajia ja innovaattoreita, jotka työskentelevät teollisuudessa tai ovat perustaneet start-up yrityksen. Tämä todistaa ohjelmasta valmistuvien tohtoreiden tuoman lisäarvon uusien digitaalisten teknologioiden eurooppalaisina suunnannäyttäjinä.” sanoo EIT Digitalin toimitusjohtaja Willem Jonker.

EIT Digitalin Euroopan laajuinen innovaatio- ja yrittäjyyskoulutusohjelma tohtoriopiskelijoille perustettiin 2012. Ohjelmassa on mukana yhteensä noin 130 opiskelijaa, joista noin 20 ovat Suomen toimitiloissa Espoon Otaniemessä.

Kumppanuusverkosto koostuu 18 eurooppalaisesta yliopistosta ja niistä viisi on suomalaisia. Koulutusta järjestetään Helsingin, Budapestin, Madridin, Pariisin, Rennesin, Sophia-Antipoliksen ja Trenton tohtorikoulutuskeskuksissa, jotka ovat EIT Digitalin toimitilojen yhteydessä. EIT Digital Helsingin toimitilat sijaitsevat Otaniemessä, Espoossa.

EIT Digital Suomi kuuluu Euroopan innovaatio- ja teknologiainstituutin innovaatio- ja yrittäjyysyhteisöön. Euroopan Yhteisö perusti vuonna 2008 EIT:n edistämään Euroopan kestävää talouskasvua ja kilpailukykyä uusin keinoin. Tavoite on saada innovaatioita nopeammin markkinoille ja kehittää uutta liiketoimintaa.  EIT:n suomalaiset ydinjäsenet ovat Aalto-yliopisto, VTT ja Nokia.

Lisätietoja:

Tatu Koljonen, EIT Digital Suomi
puh. 040 5060734
www.eitdigital.eu

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Kuvassa näkyvät Kauppakorkeakoulun opiskelijat Liina Röyskö ja Kerttu Lammi koulun pääovien edustalla.
Opinnot Julkaistu:

Tekoälyn fiksua käyttöä opettava verkkokurssi lisäisi opiskelun tasa-arvoa

Tekoäly on tullut jäädäkseen ja sen osaava ja tehokas hyödyntäminen auttaisi sekä opinnoissa että työnhaussa, sanovat Kauppakorkeakoulun opiskelijat.