Dosentti Jussi Tuovinen European Academy of Sciences and Arts –akatemian jäseneksi

Jäsenet nimeää komitea, ja valitsee Akatemian senaatti henkilön tieteellisten ja yhteiskunnallisten saavutusten perusteella.

Tekniikan tohtori Jussi Tuovinen on tällä hetkellä dosenttina Sähkötekniikan korkeakoulussa. Akatemian jäsenyyttä hän pitää merkityksellisenä.

– Arvostan suuresti tätä nimitystä, koska minulle vahva tieteellinen pohja on aina ollut erittäin tärkeä osa soveltavaakin tutkimusta ja kaupallista toimintaa. Koen, että hyvä tiede ja toisaalta kaupalliset sovellukset kulkevat hyvin käsi kädessä ja tukevat toisiaan. Mitä globaalimmassa yrittämisessä on mukana, sitä vahvempaa syvällisempää osaamista täytyy myös löytyä. Toisaalta ihmiskunnan hyvinvoinnin edistäminen teknologian inhimillistämisen avulla on myös lähellä sydäntäni, ja sitä juuri teemme tämän hetkisessä JoyHaptics-startupissamme.

Tuovinen on väitellyt sähkötekniikasta professori Antti Räisäsen johdolla 1991. Vuosina 1986-1991 Tuovinen toimi tutkimusinsinöörinä Radiotekniikan laboratoriossa. Vuosina 1991-1994 hän työskenteli Massachusettsin yliopistossa tohtoritutkijana.

Tuovinen oli perustamassa Aallon ja VTT:n yhteistä Euroopan Avaruusjärjestön erityisosaamiskeskusta MilliLabia 1996-2005, jonka johtajana hän myös toimi. Lisäksi hän on ollut Micronovan, Suomen kansallisen mikro- ja nanotekniikan alan tutkimusinfrastruktuurin, johtokunnan puheenjohtajana vuosina 2006-2013.

Tuovinen on toiminut useiden kansainvälisten konferenssien puheenjohtajana. Hän on lisäksi kirjoittanut ja ollut mukana kirjoittamassa yli 200 tieteellistä julkaisua. Hän on tutkimuksessaan keskittynyt mm. millimetriaaltoteknologioihin, kvasioptiikkaan ja mikrosysteemeihin. Hän on myös ollut mukana käynnistämässä Planck-satelliittihanketta, joka keskittyy alkuräjähdyksen mittaamiseen.

Tällä hetkellä Tuovinen toimii toimitusjohtajana ja startup-yrittäjänä teknologiayrityksessä JoyHapticsissa. JoyHaptics keskittyy ratkaisuihin, jotka mahdollistavat ihmisten väliseen etäkosketukseen.

**

European Academy on of Sciences and Arts on 1700 jäsenen tiedeyhteisö, johon kuuluu omien alojensa huippututkijoita. Sen jäsenistä 29 on nobelisteja. Yhteisö on voittoa tavoittelematon. Akatemian toimintaa rahoittavat EU, Itävalta, julkiset virastot ja yksityiset sponsorit. Akatemia on ideologisesti ja poliittisesti riippumaton yhteisö. Suomesta Akatemiaan kuuluu 13 jäsentä. Aalto-yliopistosta mukana ovat Teuvo K. Kohonen ja Jussi Tuovinen.

European Academy of Science and Arts (euro-acad.eu)

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Aalto_University_staff_campus_bikes_2-5-2013_photo_Mikko_Raskinen
Kampus Julkaistu:

Pyörävarkaudet lisääntyneet kampuksella – muista lukita pyöräsi kunnolla

Kevään myötä pyörävarakaudet Aalto-yliopiston kampuksella ovat kasvaneet.
kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.
Mediatiedotteet Julkaistu: