Digitalisaatio synnyttää uusia liikkumisen palveluja

Internet Forumin ensimmäisellä yleisöluennolla keskusteltiin maailmaa nopealla vauhdilla muuttavasta MaaS-termistä.
aalto_aki-pekka_sinikoski019www_fi.jpg

Aalto-yliopistossa keskustellaan juuri nyt digitalisaatiosta ja sen mahdollisuuksista. Internet Forum -yleisöluentosarja käynnistyi Otaniemessä 20. syyskuuta.

”Digitalisaatio on nyt ja seuraavien vuosien aikana isoin megatrendi. Tässä kahdeksan luennon luentosarjassa keskitymme erityisesti erilaisiin digitalisaation mahdollisuuksiin”, Professor of Practice Jarno Limnéll toteaa luennon alussa.

Elias Pöyry visioi mahdollisuuksista, mitä uusia palveluja seuraavien vuosien digitaalinen kehitys luo.

”Digitalisaatio on mahdollistaja. Kaikki megatrendit ovat osa digitalisaatiota ja avain ratkaista ongelmia”, hän sanoo.

Maas Global yrityksen toimitusjohtaja ja Mobility as a Service eli MaaSin keksijä Sampo Hietanen herätteli yleisön pohtimaan oman auton tarvetta.

”Liikenteestä tulee palvelu. Käyttäjälähtöistä ajattelua tarvitaan. Yksinkertainen riittää, kunhan se helpottaa elämää.”

Idea liikenteen palveluista syntyi hänellä jo kymmenen vuotta sitten. Hän esitteli ensimmäisen kerran ideansa yleisölle Aalto-yliopistossa.

Luennot livenä ja tallenteena verkossa

Seuraava luento on tiistaina 27. syyskuuta aiheesta digitaaliset palvelut terveysalalla. Jokaista luentoa on mahdollisuus seurata myös live-lähetyksenä ja tallenteet luennoista ovat katseltavissa luentojen jälkeen. Luentotallenteet ja linkit livelähetykseen löytyvät tapahtumasivulta.

Twitterissä on käytössä aihetunniste #aaltodigi. Tervetuloa mukaan!

Lisätietoa:
Professor of Practice Jarno Limnéll
Twitter: @JarnoLim

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Event poster with a young researcher looking down with lighst and code reflected around her.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Unite! Research Week 14.-18.lokakuussa, Grenoble-Autrans

Verkostoitumistapahtuma tohtoriopiskelijoille Unite!-verkoston yliopistoista.