Digitalisaatio muuttaa ympäristöämme yhä nopeammin

Aallossa työskentelee yli sata tekniikan, talouden ja taiteen professoria digitalisaation parissa.

Digitalisaatio mullistaa parhaillaan suomalaista teollisuutta, elinkeinoelämää ja yhteiskuntaa. Aallon Digi Platformin vetäjä ja professori Yrjö Neuvo muistuttaa, että digitalisaation kehitys on ollut käynnissä jo vuosikymmenien ajan. Muutosvauhti on edelleen kova, eikä peruutusvaihdetta ole.

– Tällä hetkellä olemme käännekohdassa, jossa uudet palvelut ja tuotteet tulevat markkinoille. Kilpailukykymme riippuu suuresti siitä, miten osaamme hyödyntää edelleen jatkuvaa digikumousta ketterästi ja laaja-alaisesti sekä elinkeinoelämän että julkisen sektorin puolella. Sanoisin, että digitalisaation kehittäminen on tärkein työkalu, jonka avulla voimme vastata ihmiskunnan globaaleihin haasteisiin kuten energian kulutukseen, ilmastonmuutokseen, väestönkasvuun ja kaupungistumiseen, hän toteaa.

Digitalisaation muutos etenee nopeasti, ja vielä emme tiedä, mitä kaikkea se sisältää. Asiaa ratkoo Aallossa yhteensä yli 100 professoria ja digitalisaatio on yksi Aallon neljästä tutkimuksen vahvuusalueista.

– Olemme saaneet hienoja tutkimustuloksia muun muassa data-analytiikan, tietoturvan ja teollisen internetin osalta. Digitalisaation parissa on myös paljon tapahtumia opiskelijoille, kuten keväisin järjestettävä Mechatronics Circus, jossa yhdistyy sekä tietotekniikka että konetekniikka.

Make it Digital -seminaari 18. elokuuta kokosi yhteen 300 digitalisaation asiantuntijaa. Näytteilleasettajien joukossa oli sekä Aallon tutkimusryhmiä että start-up yrityksiä keskustelemassa kehityksestä.

Aallon Digi Platform on yhteistyöalusta, joka tuo osaajat yhteen Aallossa ja Aallon ulkopuolella.

– Autamme löytämään Aallosta digipuolen asiantuntijoita ja järjestämme monenlaisia tilaisuuksia, joihin ulkopuoliset ovat tervetulleita. Elokuussa järjestämäämme Make it Digital -seminaariin osallistui yhteensä 300 henkilöä. Keskustelufoorumit jatkuvat syksyllä, kun avoin yleisöluentosarja Internet Forum käynnistyy 20. syyskuuta ja ensimmäiset digiaamiaiset lähestyvät, Neuvo kertoo.

Lisätietoa:
Professori Yrjö Neuvo
puh 040 0740 300

Lisätietoa tapahtumista digi.aalto.fi

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: