Designs for a Cooler Planet palaa syyskuussa 2020 – Aalto-laajuinen avoin haku käynnissä

Haussa monialaisia tutkimushankkeita ja ratkaisuja, jotka vastaavat YK:n kestävän kehityksen tavoitteisiin.
Helsinki Design Week 2020 Designs for a Cooler Planet
Designs for a Cooler Planet — Helsinki Design Week Otaniemessä

Haemme monialaisia tutkimushankkeita ja ratkaisuja, jotka vastaavat YK:n kestävän kehityksen tavoitteisiin

Kun uusi lukukausi alkaa, Aalto-yliopisto ja Helsinki Design Week kutsuvat kaikki Otaniemen kampukselle, jossa Designs for a Cooler Planet teemakuukausi kokoaa yhteen kiinnostavia näyttelyitä ja tapahtumia 2.-30. syyskuuta 2020.

Elämme suurten muutosten aikaa. Vuoteen 2030 mennessä meidän pitää radikaalisti uudistaa energian ja ruuan tuotantojärjestelmät, liikkuminen, elinympäristömme sekä elinikäisen oppimisen mallit. Myös fossiiliset polttoaineet, uusiutumattomat materiaalit, haitalliset kemikaalit ja kertakäyttöinen kulutuskulttuuri tulisi korvata paremmilla vaihtoehdoilla.

Dystopioiden sijasta Aalto-yliopistossa haluamme muovata tulevaisuudesta nykyisyyttä parempaa. Tämä vaatii radikaalia luovuutta.

Syyskuussa esittelemme suurelle yleisölle parhaita esimerkkejä poikkitieteellisestä yhteistyöstä kestävämmän yhteiskunnan hyväksi. Aalto-yliopisto on yksi Helsinki Design Weekin pääsisältökumppaneista.

Designs for a Cooler Planet exhibition opening. Photo: Mikko Raskinen.
Designs for a Cooler Planet näyttelyn avajaiset Dipolissa syyskuussa 2019. Kuva: Mikko Raskinen.
The UN's Sustainable development goals

Näytetään kaikille, miten työskentelemme paremman maailman puolesta

Voit ehdottaa mukaan hanketta, joka vastaa YK:n kestävän kehityksen tavoitteisiin, esimerkiksi merkittävästi parantaa koulutusta tai tarjoaa ratkaisuja kiertotalouteen, kestävään kulutukseen, puhtaaseen energiaan, uusiutuviin materiaaleihin, vesi- ja elintarvikehuoltoon, liikenteeseen tai ilmastonmuutoksen torjuntaan. Voit toki ehdottaa myös jotain muuta.

Etsimme korkeatasoisia ja vaikuttavia tutkimusprojekteja, tieteellisesti perusteltuja avauksia ja opintoprojekteja. Näytteillä olevat projektit voivat olla esimerkiksi palvelumuotoilua, materiaalikokeiluja, koulutusinnovaatioita, systeemitason muotoilua tai prototyyppejä. Voit myös ehdottaa vielä käynnissä olevia hankkeita.

Erityisesti haluamme esitellä tieteen, taiteen, teknologian ja liiketoiminnan rajat ylittävää yhteistyötä. Mitä monimuotoisempi ryhmä työskentelee hankkeen parissa, sitä parempi. Suosimme hankkeita, joita ei ole aiemmin esitelty Otaniemessä.

Kirjaudu sisään Aalto-käyttäjätunnuksillasi, niin voit ladata hakutiedoston ja näet lisätietoja tämän sivun lopussa. Hakemuksen jättämisen määräaika on 10. helmikuuta 2020.

Lisätietoja:

YK:n Kestävän kehityksen tavoitteet (englanniksi)

Kestävän kehityksen tavoitteet Aalto-yliopistossa

Helsinki Design Week on Pohjoismaiden suurin muotoilufestivaali. Vuosittain syyskuussa järjestettävä monialainen festivaali esittelee muotoilun uusia tekijöitä ja ilmiöitä, promotoi muotoilua kansainvälisesti yhteistyössä eri toimijoiden kanssa ja tarjoaa kaupunkilaisille alustan osallistua muotoilun keinoin kaupungin kehittämiseen ja siitä keskustelemiseen. ​​​​​​Helsinki Design Weekin teemana vuonna 2020 on Sitoutumisen merkit.

Design Inside on Aalto-yliopiston strateginen aloite yhteiskunnan uudistamiseksi luovan poikkitieteellisen muotoilun avulla. Design Inside -aloite koordinoi Aallon yhteistyötä Helsinki Design Weekin kanssa.

Designs for a Cooler Planet

Designs for a Cooler Planet -näyttelykokonaisuus

Yksitoista Helsinki Design Week -näyttelyä ilmastoystävällisistä valinnoista ja tulevaisuuden konsepteista syyskuun ajan Otaniemessä.

strategy workshop Image: Mikko Raskinen

YK:n kestävän kehityksen tavoitteet Aalto-yliopistossa

Aalto-yliopisto sitoutuu ensimmäisenä yliopistona Suomessa edistämään YK:n kestävän kehityksen tavoitteita toiminnassaan.

Kestävä kehitys

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä