Designers’ Nest -kilvassa kaksoisvoitto Aallon opiskelijoille

Henna Lampisen ja Tuuli-Tytti Koivulan mallistot räjäyttivät potin Pohjoismaiden johtavassa muotikilpailussa Kööpenhaminassa.
Winners of Designers' Nest

Ensimmäisen sijan voittanut Lampisen mallisto ja toisen sijan saanut Koivulan mallisto ovat molemmat nykyisten maisteriopiskelijoiden BA-opinnäytetöitä, jotka nähtiin viime keväänä Aalto-yliopiston Näytös18-muotinäytöksessä.

Lampisen mallistoa ovat innoittaneet muun muassa toisen maailmansodan tehdastyöntekijät ja 50-luvun kotiäidit, ja hän on antanut feminiinisyydelle uuden yhtenäisen ilmeen tekstiilien ja tekniikoiden, kuten käsinneulonnan, painamisen ja liioiteltujen ompeleiden yhdistelmällä.

"Oli upeaa päästä kertomaan omista näkemyksistään arvostetuille alan ammattilaisille. Lisäksi oli todella inspiroivaa tutustua muihin kilpailijoihin ja jakaa tämä kokemus sekä heidän, että meidän kuusihenkisen Aalto-tiimin kanssa. Juhlistimme tiimin menestystä kisan jälkeisenä aamuna shamppanjan merkeissä", Lampinen kertoo tuoreeltaan.

"Olen voitosta tietenkin todella iloinen sekä samalla ylpeä. Taso yliopistossamme on todella kova, pidämme selkeästi alan koulutuksen kärkipaikkaa Pohjoismaissa. Olen kiitollinen kaikesta siitä, mitä olen Aallossa näiden kolmen vuoden aikana oppinut. Designers’ Nestiin pääseminen ja siellä vielä palkinnon saaminen toivottavasti tuo uusia mielenkiintoisia mahdollisuuksia tällä alalla."

Jo mukaan pääsy on palkinto

Koivulan mallisto kertoo kuvitteellisen tarinan avulla 60-luvulle juuttuneessa talossa asuvasta kammottavasta isoäidistä. Hänen kokoelmansa näyttää erilaisia tapoja tehdä vaatteita yllättävillä yksityiskohdilla.

"Tapahtuma oli hyvin järjestetty, tunnelma koko ajan positiivinen ja ilmapiiri todella tsemppaava. Vaikka kyseessä oli kilpailutilanne, nuorten suunnittelijoiden välillä vallitsi rento tunnelma. Oli inspiroivaa nähdä, miltä muiden pohjoismaisista kouluista kilpailuun valittujen mallistot näyttivät", kertoo Koivula.

"Kansainvälisen tunnustuksen saaminen omasta luovasta työstään tuntuu tietysti hienolta, ja se luo uskoa itseen ja omaan tekemiseen. Oli myös hienoa saada kaksoisvoitto Aaltoon. Palkintosijan lisäksi arvostan kilpailua kokonaisvaltaisena, arvokkaana ja tärkeänä kokemuksena. Kilpailun taso oli kova ja kaikki finalistit olivat lahjakkaita. Oman luovan työnsä esittely kasvotusten alan ammattilaisille oli palkinto jo itsessään."

Designers' Nest -kilpailun voittaja saa 50 000 Tanskan kruunun rahapalkinnon, opintomatkan UEDA:n muotikorkeakouluun Japanissa ja pop-up -näyttelyn Black Store -konseptimyymälässä Kööpenhaminassa. Kolme voittajaa saavat näkyvyyttä myös Tanskan Elle Magazinessa.

Designer’s Nest -kilpailu avaa Kööpenhaminan muotiviikon ja toteutetaan yhteistyössä kuuden johtavan pohjoismaisen muotoilukoulun kanssa. Kilpailu on perustettu vuonna 2003.

Event information on a yellow to coral gradient background with yellow bubbles and a photo of a colorful event space.
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Kaikki aaltolaiset ovat tervetulleita, osallistuminen ei vaadi ilmoittautumista!
Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun laskentatoimen maisteriopiskelija Milja Mieskolainen oli jo aiemmin pohtinut hakemista harjoitteluun Euroopan Unioniin, mutta oli ajatellut harjoittelupaikan saamisen olevan liian haastavaa. Keväällä 2023 hän kuitenkin huomasi ilmoituksen harjoittelupaikoista ja päätti kokeilla hakemista, sillä avoinna oli kiinnostava paikka talouden hallinnan ja EMUn valvontayksikössä. Hakeminenkaan ei osoittautunut vaikeaksi. Milja haki paikkaa, sai sen ja harjoittelu Euroopan Parlamentissa alkoi lokakuussa.
kukka-asetelma
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.