Design Factorysta mallia CERNin innovaatioympäristöön

Aalto-yliopiston ja Euroopan hiukkasfysiikan tutkimuskeskuksen CERNin yhteistyö saa uuden muodon.

CERN on avannut uudenlaisen ympäristön teknologian yhteiskehittämiselle. Tämän IdeaSquare-tilan toimintamalli vastaa Aalto-yliopiston Design Factoryn toimintaa.  Aalto-yliopisto on avustanut hankkeen suunnittelussa ja toteutuksessa.

IdeaSquaren toiminta keskittyy innovaatio- ja tuotekehittämisen projekteihin. Sen tarkoituksena on saada CERNissä kehitettyä teknologiaa palvelemaan laajemmin yhteiskuntaa. Aalto-yliopiston Design Factoryn tapaan se tuo eri alojen opiskelijat ja yritykset työskentelemään yhdessä ja jakamaan ideoita.

IdeaSquaren toiminta ja tilat ovat saaneet innoituksensa Aalto-yliopiston Design Factorysta.
Kuva: © 2014 CERN

‒ CERN on hiukkasfysiikan perustutkimuksen ja mittaamisen huippuosaaja. Uskon, että IdeaSquare on paikka, jossa tutkimuksellinen osaamisemme jalostuu hyödyttämään entistä tehokkaammin koko Eurooppaa ja sen innovaatiotoimintaa. Haluamme myös olla mukana kouluttamassa uuden sukupolven insinöörejä maailmaan, jossa pelkkä teknologinen osaaminen ei enää riitä, toteaa CERNin tutkimusjohtaja Sergio Bertolucci.

‒ IdeaSquaren suunnittelu ja rakentaminen on ollut mielenkiintoinen projekti. On hienoa nähdä, miten Design Factoryssa tekemämme työ herättää kiinnostusta ympäri maailmaa. Odotamme innolla, mitä uusia mahdollisuuksia toiminta tuo niin Aallon omille kuin muualta Euroopastakin tuleville opiskelijoille, kertoo Aalto-yliopiston Design Factoryn johtaja, professori Kalevi Ekman.

Design Factoryn johtaja Kalevi Ekman oli avainroolissa CERNin IdeaSquarea suunniteltaessa.
Kuva: © 2014 CERN

Ideasquaren toimintatapaa on jo kokeiltu käytännössä Design Factoryn ja CERNin yhteisellä tuotekehittelykurssilla Challenge-Based Innovations (CBI). Ohjelmassa opiskelijat työskentelevät tosielämän projektien parissa ja siihen on osallistunut opiskelijoita niin Aallosta kuin Norjasta, Kreikasta, Espanjasta, Italiasta ja Australiasta.

‒ Viime kurssilla opiskelijat täällä CERNissä toteuttivat mm. ohjelman, jolla autistiset lapset voivat viestiä tai leikkiä muiden kanssa. Tavoitteenamme on IdeaSquaren myötä tehdä lisää CBI:n kaltaisia kursseja ja toteuttaa niitä myös virtuaalisesti, Bertolucci kertoo.

Euroopan hiukkastutkimuskeskus CERN sijaitsee Genevessä, Sveitsissä. CERN on maailman edistyksellisimpiä tieteellisiä tutkimuslaitoksia, siellä on havaittu huomattava osa moderneista hiukkasfysiikan ilmiöistä.

Aalto-yliopiston Design Factory on tuotekehityksen uudenlainen, kaikille avoin tutkimus- ja oppimisympäristö. Design Factory sijaitsee Otaniemen kampusalueella ja tarjoaa nykyaikaiset tilat tutkijoiden, opiskelijoiden ja yritysten väliseen yhteistyöhön.

kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus selvitti ilmastonmuutoksen vaikutusta tundralla: lämpeneminen voi lisätä hiilen vapautumista hälyttävästi

Ilman ja maaperän lämpeneminen sekä maaperän kuivuminen lisäsi hiilen vapautumista tundran ekosysteemistä.
People registration to SSD
Mediatiedotteet Julkaistu:

Vuoden suurimman kestävyystapahtuman ohjelma julkaistu - mukana muun muassa taloustieteilijä Kate Raworth ja presidentti Tarja Halonen

Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston Sustainability Science Days -tapahtuma yhdistyy tänä vuonna maailman suurimman kestävyys- ja innovaatiokonferenssin kanssa. Tapahtumassa 2000 asiantuntijaa kokoontuu ratkaisemaan kestävyyshaasteita.
Kesäinen Otaniemen rantanäkymä, jossa Aalto-yliopiston logo ja tapahtuman nimi sekä VTT:n ja Avoimen tieteen logot.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Avoimen tieteen kesäpäivät pidetään Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella ja Zoomissa 3.–4.6. Ilmoittauduthan 3.5. mennessä!