Design Factory toimii kotipesänä kahdelle Fennia Prize -palkitulle

Muotoilun yksi merkittävimmistä palkinnoista jaettiin tänään Merivaara Oy:n Q-Flow-leikkaussalivalaisimelle.
merivaara_sairaalakuva_fi_fi.jpg

10 000 euron Fennia Prize Grand Prix'n sai Merivaara Oy, joka on hyödyntänyt muotoilua johdonmukaisesti tuotekehityksessään jo vuosien ajan. Pääpalkinnon voittaneen valaisimen teollisesta muotoilusta vastannut Seos Design on toiminut Aalto-yliopiston Design Factorylla yrityksen alkutaipaleesta lähtien. Seos Design on yliopiston alumni Pekka Kumpulan luotsaama muotoilutoimisto.

- Grand Prix -palkinnon voittanut valaisin on hyvä esimerkki siitä kuinka panostaminen tuotteiden ja palveluiden muotoiluun kannattaa, Seos Designin luova johtaja Pekka Kumpula kertoo.

Myös toinen Design Factoryllä toimiva yritys, Consair, huomioitiin palkinnolla. Start-up-yritys Consair sai 5000 euron Fennia Prize Winner -palkinnon CAMU-pölynhallintatyöpisteestä.

- Ratkaisun avulla kyetään liikuttamaan suuria ilmamassoja ja ottamaan talteen kaikenkokoiset hengitettävät pölyhiukkaset heti niiden syntyhetkellä. Tavoitteemme on se, että jokainen rakennustyöntekijä jää terveenä eläkkeelle, kertoo Consairin Frank Russi, joka myös opiskelee Aallossa.

Aalto-yliopiston Design Factory on tuotekehityksen avoin tutkimus- ja oppimisympäristö, joka tukee tieteidenvälistä ja ongelmalähtöistä oppimista ja tutkimusta.

Muita Fennia Prize Winner -palkinnon saajia ovat Genelec Oy uudesta älytarkkailukaiutinmallista, Naava älyviherseinästä, muotoilutoimisto Pentagon Design Oy Fazerille suunnitellusta lakritsikonseptista ja Planmed Oy Planmed Clarity -mammografialaitteesta.

Muotoilun käyttö tuo lisäedun menestykseen ja vahvuuteen

Kilpailun järjestävät Design Forum Finland, Fennia-konserni, Elo ja Patentti- ja rekisterihallitus. Kilpailussa palkitaan yrityksiä ja organisaatioita muotoilun esimerkillisestä käytöstä niin tuotteiden kuin palveluiden, liiketoimintaprosessien tai konseptien suunnittelussa ja toteuttamisessa.

Joka toinen vuosi järjestettävän Fennia Prize -muotoilukilpailun tavoitteena on edistää muotoilun hyödyntämistä elinkeinoelämässä ja yhteiskunnassa kilpailukyvyn, kansainvälistymisen ja kasvun lisäämiseksi. Samalla tuodaan julkisuutta muotoilun käytölle ja sen merkitykselle sekä sitä hyödyntäville yrityksille. Kilpailu järjestettiin nyt 13. kerran.

Vuoden 2017 kilpailun juryyn kuuluivat puheenjohtajana Antti Kuljukka Fenniasta ja jäseninä Ramia Mazé Aalto-yliopistosta, Anna Lauttamus-Kauppila Patentti- ja rekisterihallituksesta, Sami Niemelä Nordkappista, Jani Niipola Kauppalehdestä, Antti Salminen Tekesistä, Piritta Winqvist LINK Design and Developmentista sekä Petteri Kolinen Design Forum Finlandista.

***

Seos Design on tuote- ja palvelumuotoiluun erikoistunut muotoilutoimisto. Vuonna 2007 perustettu yritys toimii Suomesta käsin tarjoten palveluitaan maailmanlaajuisesti. Seos Designin laaja osaaminen ulottuu käyttäjälähtöisestä suunnittelusta, tuotteiden- ja palveluiden tuotteistamiseen ja kaupallistamiseen. Seos Designin asiakkaisiin kuuluu mm. Merivaara, Nokia, NSN, Martela, Comptel, Sanitec.

Yhteystiedot: luova johtaja Pekka Kumpula, puh. +358 44 0800 383, [email protected]

Consair Oy:n suunnittelema CAMU 1200 on pölyn hallintaan kehitetty työpiste. CAMU 1200 parantaa työolosuhteita välittömästi. Työpistettä on helppo käyttää ja helppo liikutella rakennustyövaiheiden muuttuessa.

Yhteystiedot: Frank Russi, +358 44 050 1035, [email protected]

kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out

Aalto-yliopisto ravistelee rakentamisen käytäntöjä New European Bauhaus -festivaaleilla Brysselissä

Koko eurooppalaista rakennusalaa kestävään muutokseen kirittävä näyttely Time Out! on esillä Brysselissä 9.–13.4.2024 osana NEB-festivaalia.
Two of the awardees and their robotic arm all holding colorful mugs. Aalto Open Science Award, Honorary mention.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto-yliopiston avoimen tieteen palkinnon 2023 kolmas sija – Älykkään robotiikan ryhmän Robotic Manipulation of Deformable Objects -projekti

Haastattelimme Aallon ensimmäisen avoimen tieteen palkinnon kolmannen sijan saavuttaneita Älykkään robotiikan ryhmän jäseniä.
Nuoret arkkitehdit istuvat ulkoportaikossa ja hymyilevät
Yhteistyö Julkaistu:

Ella Kaira ja Matti Jänkälä kuratoivat Suomen paviljongin vuoden 2025 näyttelyn Venetsiassa

Arkkitehtikaksikon näyttelykonseptin tematiikka on modernin arkkitehtuurin säilyttäminen.
Mustavalkokuvassa hattupäinen mieshahmo katsoo eteenpäin kädet rinnan edessä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Jussi-palkintoja elokuvataiteen laitoksen alumneille

Kotimaisen elokuvan viime vuoden parhaimmistoa palkittiin.